Paranoid Park
Udgivet 30. nov 2007 | Af: filmz-Angel Eyes | Set i biografen
Som i instruktørens forrige film “Elephant” portrætteres handlingens hændelser ikke i et lineært forløb, men i stedet springes der frem og tilbage, og historiens tragiske katalysator bliver først klart for publikum et stykke inde i filmen. I det hele taget minder “Paranoid Park” på mange måder om van Sants to foregående film, både i brugen af primært amatørskuespillere i de forskellige roller (som i “Elephant”), i blandingen af regulær narrativ handling og stemningsbilleder, samt i lydsidens dominerende modspil til billederne, hvilket også var tilfældet i den næsten handlingsmæssigt statiske “Last Days”.
I den forbindelse er brugen af amatørskuespillere både en fordel og en ulempe. I modsætning til kendte ansigter og trænede skuespillere tilfører de uprøvede ansigter et strøg af autenticitet og hverdagsrealisme, men nogle gange falder de desværre også igennem i deres replikføring, fordi de ikke altid mestrer at få det sagte til at lyde naturligt og ikke indstuderet. Det er derfor også i filmens mere ordløse scener, at “Paranoid Park” fungerer bedst, hvor en næsten abstrakt lydside overtager dialogen med en blanding af ambient støj, der ofte fungerer suggestivt eller kontemplativt, ligesom den brede vifte af alskens musikgenrer (fra rock til barok) skiftevis virker nostalgisk, når ikke den agerer kontrapunktisk modkommentator til det sete.
Gus van Sant har med denne film endnu engang givet os et ærligt indblik i den amerikanske ungdom, der gør op med det forstillede vrangbillede, som så ofte serveres i de stereotype og karikerede teenage-komedier. Filmen kunne være en art venligsindet fætter til Larry Clarks “Kids”, og som et forklædt kærlighedsdigt til skater-subkulturen er “Paranoid Park” et lille stykke real-Americana – halvt lyrisk stemningsbillede, halvt dokumentarisk fiktion.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet