Polar-Ekspressen 3-D

InstruktionRobert Zemeckis

MedvirkendeTom Hanks, Leslie Zemeckis, Eddie Deezen, Nona Gaye, Peter Scolari, Brendan King, Andy Pellick, Josh Eli, Mark Mendonca, Rolandas Hendricks, Mark Goodman, Jon Scott, Gregory Gast, Sean Scott, Gordon Hart

Længde99 min

GenreAnimation, Adventure, Fantasy, Familie

Polar-Ekspressen

5 6
Et rigtigt juleeventyr

Robert Zemeckis har instrueret nogle af de mest succesrige mainstreamfilm til dato – deriblandt “Tilbage til fremtiden”-filmene, “Forrest Gump” og “Bag facaden”. Der er måske ingen særlig personlige film på den Oscar-belønnede filmmagers CV, men hans enorme succes understreger hans dygtighed, og han har ofte været med til at flytte grænsen for, hvad der er muligt at visualisere på film. Derfor virkede det lidt spøjst, da Zemeckis for få år siden officielt besluttede sig for at indspille alle sine fremtidige film i studier for dernæst at erstatte skuespillerne og kulisserne med hhv. computergenererede dobbeltgængere og landskaber. Det virkede som et skridt i den forkerte retning for foregangsmanden.

Men Zemeckis’ første animationsfilm, “Polar-Ekspressen”, udgjorde en forbavsende god start på det nyeste kapitel i hans glorværdige karriere. Måske er det endda Zemeckis’ mest personlige projekt til dato. Det var første gang siden “Tilbage til fremtiden” fra 1985, at han forfattede og instruerede den samme film, og der er adskillige tydelige tegn på, at den 57-årige instruktør ikke blot betragtede “Polar-Ekspressen” som en stiløvelse. En masse energi er blev brugt på både de computerskabte karakterer og landskaber, god tid er afsat til at gøre karaktererne sympatiske, og historien er ikke drevet af en kynisk iver efter at sælge legetøjsfigurer og spil, men snarere en gedigen lyst til at fortrylle og fornøje.

Ja, det er næsten oplagt at se historiens ungdommelige helt, der drager med tog til Nordpolen for at se julemanden, som en metafor for en ung Robert Zemeckis, der snarligt vil opdage filmmediets forunderlige univers. Og den indbydende julestemning og de charmerende karakterer (Tom Hanks har lagt stemme til en håndfuld af dem, hvilket kun er et plus) får virkelig seeren til at føle sig velkommen ombord på Polar-Ekspressen. Men selv hvis filmen havde været en livløs skal, havde den været et kig værd alene på grund af billedsiden.

Der er scener, som simpelthen tager pusten fra én, inklusive en helt forrygende sekvens, hvor det virtuelle kamera følger en togbillet på dens lange rejse gennem et kridhvidt snelandskab med bjergtagende klipper og vandfald. Og Randy Thoms fænomenale, Oscar-nominerede lyddesign og Alan Silvestris romantiske score understøtter billederne perfekt. Det kører for alvor på skinner for filmen, mens toget er omdrejningspunktet. En togtur over en skrøbelig, frossen sø og en hæsblæsende rutsjebanetur tvinger for alvor pulsen i vejret, men da toget ankommer til Nordpolen, mister filmen lidt pusten, men magien ryger heldigvis aldrig fløjten.

Det er svært at sige, om filmen havde været bedre, hvis den var blevet skudt med ægte skuespillere på rigtige locations. Men filmens særprægede look gør det lettere for filmmagerne at tilsidesætte virkelighedens spilleregler og lade fantasien løbe løbsk, og den mulighed har Zemeckis og Co. i allerhøjeste grad udnyttet. “Polar-Ekspressen” er ikke blot en herlig, visuelt ekstravagant julefilm, men en herlig film punktum.

Præsenteret i 1080p/VC-1 2.40:1. Både et 2D- og et 3D-transfer befinder sig på skiven, og vi begynder med et kig på det fantastiske 2D-transfer. Kildematerialet er overført digitalt til skiven, så der optræder selvsagt aldrig snavs. Selvom der er klemt hele to transfers ned på disken, så forekommer der aldrig komprimeringsfejl – ej heller edge-enhancement. Både farve- og kontrastgengivelsen er superb, og billedet er knivskarpt.

Men mange køber formentlig først og fremmest filmen på Blu-ray for at opleve den i 3D. I alt fire par 3D-briller medfølger – lavet af skrøbeligt pap og med rødt, transparent plastik på venstre side og blåt, transparent plastik på højre side, som man ser filmen igennem. På den måde bliver billedsidens to rød/blåfarvede lag adskilt, og en 3D-lignende effekt opnås. Man bliver lidt ør i hovedet af at se over 90 minutter med brillerne på, og til tider ser det snarere ud, som om man ser en masse 2D-lag ovenpå hinanden frem for reel 3D. Men 3D-effekten er ofte forbløffende (især under togscenerne), og børn vil formentlig elske at se filmen sådan.

Måske fordi Warner Bros. både skulle gøre plads til otte lydspor og to transfers på disken, har selskabet kun lagt ordinære Dolby Digital 5.1-lydspor på skiven. Det engelske DD5.1-lydspor er trods alt fremragende, men når Tom Hanks’ fortællerstemme høres i starten af filmen, lyder den ikke nær så sprød, som replikker som regel gør i HD. Dialogen lyder generelt lidt flad, men den er tydelig hele vejen igennem, og lydsporets plusser opvejer dets minuser. Det er svært at komme i tanke om et DD5.1-mix, der udnytter baghøjtalerne eller LFE-kanalen bedre. Panoreringerne er fremragende, og scenerne med toget får rummet til at ryste. De højeste toner gengives også krystalklart – kun ekstremt sjældent efterspørger man den ekstra klarhed, et ukomprimeret lydspor kunne have sikret.

Det danske lydspor er ikke nær så slagkraftigt som det engelske, hvilket er besynderligt, eftersom begge lydspor har en bitrate på 640 kbps. Men dét vil næppe bekymre børnene, som formentlig heller ikke vil have nogen indvendinger mod de danske stemmeskuespilleres hæderlige indsats.

Ud over to udgaver af filmen indeholder udgivelsen 38 minutters dokumentarer delt op i 15 dele. De er underholdende, men også korte og en anelse overfladiske. Dokumentarerne omhandler hovedsageligt effekterne, og det er da også enormt fascinerende at overvære skuespillerne slå gækken løs i et studie iført underlige kostumer og med masser af prikker på ansigtet og kroppen, som sender signaler til computeren. Derudover medfølger trailere til “Polar-Ekspressen” og videospillet baseret på filmen, en enkelt slettet scene samt en liveoptræden af sangeren Josh Groban, som synger filmens Oscar-nominerede sang “Believe”. Videomaterialet præsenteres i 480p.

“Polar-Ekspressen” er en sød og eventyrlig julefilm om venskab, tro, håb og et utal af velindpakkede gaver. Ganske vist virker filmens computergenererede menneskeskikkelser undertiden stivbenede, men filmen har derimod et rigtig godt flow og masser af sprælske sekvenser, der får én til at glemme figurernes til tider besynderlige mimik. “Polar-Ekspressen” ser fantastisk ud i HD, og den lyder næsten ligeså godt. Ekstramaterialet er heller ikke værst, og alene inkluderingen af en 3D-udgave af filmen gør udgivelsen til et must for alle børnefamilier med en Blu-ray-afspiller i hjemmet.

“Polar-Ekspressen” handler om en lille dreng, som tvivler på, at julemanden eksisterer. På selveste juleaften tager han med et mystisk tog mod Nordpolen i håb om at træffe julemanden. Rejsen fører ham igennem et fortryllende landskab og giver ham og de andre børn på toget et mindeværdigt eventyr.