InstruktionSu-chang Kong

MedvirkendeWoo-seong Kam

Længde107 min

GenreAction, Action, Gyser, Gyser, Krig, Krig

R-Point

2 6
FilmenEfter at have tjent i Vietnamkrigen, er den paranoide og afdankede løjtnant Choi mildest talt gået i hundene. Han er den eneste overlevende fra sin deling, og lever nu et usselt liv i Hanoi, der primært består af at bruge så meget tid som muligt med de lokale glædespiger.
En dag bliver Choi dog kaldt tilbage, da hovedkvarteret modtager nogle mystiske opkald fra hans gamle deling. De kalder efter hjælp fra et område ved navn R-Point – et stykke ingenmandsland hvor de er afskåret fra den øvrige koreanske styrke. Da de alarmerende opkald fortsætter, bliver Choi sat i spidsen for en ny gruppe soldater, der bliver sendt afsted for at komme delingen til undsætning.

Det er tydeligt fra første øjekast at “R-Point” forsøger at styre udenom det man forbinder ved en ordinær krigsfilm. Så snart soldaterne nærmer sig R-Point området, begynder en række sære forekomster – den næste tid forsøger vi sammen med soldaterne at finde ud af hvad der foregår. Filmens styrke er det ukendte element, hvilket er meget typisk for asiatiske spændingsfilm.

Det viser sig at området er en gammel vietnamesisk begravelsesplads – det tegner ikke godt for de koreanske udsendinge. Den ene af soldaterne forsvinder og bliver fundet myrdet, men var denne soldat overhovedet med på redningsholdet eller var han en del af den opringelige deling? Ingen kan huske det og mystikken breder sig. Desværre fortsætter de sære, uforklarlige hændelser i lidt for lang tid, og den spænding de forårsagede i første akt, emmer ud og bliver mere ligegyldige som filmen skrider frem.

“R-Point” følger i kølvandet på en frisk strøm af meget succesrige koreanske film, men desværre kan hverken instruktionen eller især skuespilpræstationerne leve op til film som “Memories of Murder” og “Oldboy”, der var med til at bane vejen og åbne vestens øjne for det koreanske filmmarked. “R-Point” forsøger at gøre for meget med for få midler og ender desværre blot som en gennemsnitlig gyserfilm, hvis lige er set mange gange før.

VideoPå billedsiden er “R-Point” en skuffende oplevelse. Transferet, der er præsenteret i 1.85:1 anamorphic widescreen, er meget grynet, og især de mange udendørsscener er af meget svingende kvalitet. I statiske scener er billedet acceptabelt, men ved den mindste bevægelse forekommer der pixeleringer og forstyrrelser i billedet.
AudioUndertegnede havde store forventninger til lydsiden på denne dvd, som er en af de store forcer på den koreanske udgivelse af filmen: et meget dynamisk DTS mix med flot kanalseperation og glimrende udnyttelse af alle kanaler. Derfor er det glædeligt at den danske udgivelse både inkluderer et Dolby Digital 5.1 og et DTS lydspor, men så stopper lighederne også. Begge lydspor på denne udgivelse lider af utrolig ringe kanalseperation. I filmens første store actionscene bliver baghøjtalerne slet ikke brugt og dette er symptomatisk for hele lydsporet. Lyden virker desuden meget unuanceret og flad sammenlignet med den koreanske dvd, som om man har benyttet et lav-bitrate stereo-lydspor som basis for mixet på den danske dvd.
EkstramaterialeBonusmaterialet indledes af en “Making of” dokumentar på 30 minutter, hvor man følger de medvirkende under skabelsen og optagelserne i Vietnams jungle. Der er interviews med alle involverede, både for og bag kameraet, men de er relativt kortfattede og giver ikke særlig dyb indsigt i arbejdet bag filmen.

Derudover bydes på filmens trailer.

“R-Point” er en middelmådig gyser, der med denne udgivelse bestemt ikke får særligt gode vilkår. De danske undertekster er vist i et meget kantet format der ikke er særligt læsevenligt. De indeholder også en del tastefejl og er lagt oven i de koreanske tekster i scener hvor der ikke bliver talt koreansk.

Teknisk set er dvd’en langt under middel hvilket er en skam, den koreanske udgivelse taget i betragtning.

Året er 1972 og Vietnamkrigen lakker mod enden. 6 måneder tidligere er 9 soldater forsvundet i et bermudatrekants-lignende område kaldet ‘R-Point’. Men da man pludselig modtager uforklarlige radiomeddelelser fra de forsvundne soldater som ellers var rapporteret døde, sendes gruppens eneste overlevende, løjtnant Choi med en eftersøgnings-unit tilbage gennem jungen for at redde dem. Tilbage til ‘R-Point’ …!