MedvirkendeTony Curran, Martin Compston, Nathalie Press, Kate Dickie, Andrew Armour, John Comerford, Paul Higgins

Længde113 min

GenreDrama, Thriller

I biografen29/06/2007

Red Road

4 6
”Hvem sidder egentlig der, og betragter mig gennem overvågningskameraet?” Spørgsmålet er sikkert faldet de fleste af os ind, og det har under alle omstændigheder slået Andrea Arnold, der med “Red Road” på sin vis besvarer det. Her tages overvågningssamfundet atter under behandling, men resultatet er dog knap så ensidigt, som genren normalt ligger op til.
I et af Glasgows mest belastede sociale boligbyggerier, “Red Road”, er alle omgivelser under konstant overvågning. En af dem, der sidder på de lange vagter og betragter skærmene, er den stilfærdige Jackie, der lever en ensom tilværelse efter sin mand og datters pludselige død. Hun er kun sporadisk tilstede ved familiesammenkomster, og det eneste afbrud i det daglige trummerum er hendes udsigtsløse forhold til den gifte Avery, som hun ses med hver fjortende dag til en biltur og et noget utilfredsstillende knald.

Det er derfor ikke så mærkeligt, at Jackie snart føler sig mere engageret i de mennesker, hun overvåger, end i sine umiddelbare omgivelser. Hun betragter kærligt manden, der lufter sin tykke hund og rengøringskonen, som danser under arbejdet, men overvågning har også mere lumre sider, og snart lurer hun også på par, der har sex. Alt dette ændrer sig dog da billedet af den mand, som var involveret i hendes kæres dødsfald, dukker op på skærmen, og snart nærmer der sig et opgør med fortiden.

“Red Road” er den første film i det såkaldte Advance Party-koncept. Det er udtænkt af Lars Von Trier, og går i al sin enkelhed går ud på, at tre debuterende instruktører hver laver en film med de samme ni personer, spillet af de samme skuespillere. Rollerne er alle udtænkt af Lone Scherfig og Anders Thomas Jensen, men ellers er instruktørerne fri til at gøre stort set med dem hvad de vil. De eneste regler er, at handlingen skal udspille sig et sted i Skotland, og alle personerne skal indgå i samtlige film, om end hovedpersonerne ikke er de samme.

Andrea Arnold har med “Red Road” sat det første spadestik, og hun har hermed også lagt niveauet ganske højt fra starten, og filmen er da også blevet belønnet med Juryens Speciel-pris ved Cannes. Den er et ganske effektivt portræt af det stigende overvågningssamfund, men fungerer samtidig som en temmelig foruroligende thriller. “Red Road” trækker åbenlyst på elementer fra film som “Skjulte øjne” og “Aflytningen”, men vækker også minder om den danske “Fear X” og Hanekes “Skjult”, hvori mystiske optagelser vækkede fortidens synder frem fra skabet. Helt så udspekuleret som “Skjult” er “Red Road” dog ikke, men den formår alligevel at vække vores interesse og ængstelse, når Jackie fortager turen over på den anden side af kameraet og ind i en farligere verden.

Trøstesløse nattebilleder og en permanent overskyet himmel fylder synsfeltet, mens vi forsøger at gennemskue handlingsforløbet og efterhånden må erkende, at skurkerollerne måske ikke er helt så klart defineret som først antaget. Undervejs formår filmen at vække stærke følelser, særligt en scene, hvor Jackie mere eller mindre forsøger at genskabe sin datter, er rent ud sagt hjerteskærende. Via en direkte og ganske hensynsløs psykologisk dissektion af hende, formår filmen at hæve sig op over den ordinære thriller, som den let kunne have udviklet sig til.

Filmen suppleres af glimrende skuespil, hvor ikke mindst Kate Dickie og Tony Curran imponerer i hovedrollerne. Historien udvikler sig langsomt og overbevisende, men uheldigvis begynder filmen at halte noget i sidste akt, hvor handlingen tager nogle ekstremt utroværdige spring og fører til en forhastet og lidt klodset udført forløsning. Så længe vi ikke ved præcist, hvad der foregår, fungerer “Red Road” fortrinligt, men så snart den begynder at forklare sig, truer klichéerne. Indtil da er man imidlertid godt fænget af dens foruroligende og tankevækkende historie, og filmen lover under alle omstændigheder godt for de to kommende Advance Party-produktioner. Ligesom Jackie, der overvåger omgivelserne, er her god grund til at være med på en kigger.

Jackie arbejder i et overvågningsfirma i Glasgow. Hun kigger med, når ganske almindelige mennesker lever deres almindelige liv i et belastet og nedslidt område i det nordlige Glasgow. Jackies liv er lige så kontrolleret som hendes arbejde. Hendes dage er planlagte, strukturerede og organiserede – ja, selv hendes forhold til en gift mand udføres efter skema. Men under facaden gemmer hun på en stor sorg, som kommer op til overfladen, da en mand fra Jackies fortid en dag pludseligt dukker op på en af overvågningsskærmene.