Redbelt

InstruktionDavid Mamet

MedvirkendeMax Martini, Matt Cable, Chiwetel Ejiofor, Alice Braga, Jose Pablo Cantillo, Emily Mortimer, Cathy Cahlin Ryan, Luciana Souza, Cyril Takayama, Scott Barry, Ricky Jay, Randy Couture, John Machado, Rodrigo Santoro, Ricardo Wilke, Tim Allen

Længde99 min

GenreAction, Drama

Redbelt

5 6
Et spørgsmål om ære

Er der nogensinde blevet produceret en tilnærmelsesvis alvorlig kampsportsfilm? Er der vitterligt én eneste spillefilm, som har haft judo, karate eller lign. som omdrejningspunkt, der ikke har været spækket med den slags vanvittige replikker, grinagtige muskelbundter og/eller fuldstændig overgearede actionsekvenser, som kendetegner den typiske Jean-Claude Van Damme-thriller? Nu findes der i hvert fald minimum én film, som i allerhøjeste grad afviger fra nichegenrens konventioner: “Redbelt”.

“Redbelt” er et drama, der egentlig berører mange af de samme tidløse emner som den traditionelle kampsportsfilm (og endda den gængse sportsfilm i al almindelighed). Det er en fortælling om den talentfulde jiu-jitsu-træner Mike Terry, som værdsætter ære, respekt og oprigtighed mere end alt andet i verden. Manden har et strikt moralkodeks, deltager aldrig i turneringer og er endda mere interesseret i at undervise sine elever i selvforsvar og etik end i at få penge i kassen, hvorfor han ofte havner i finansielle vanskeligheder. Kort sagt: Havde han været mindre, grønnere og dårligere til grammatik, havde han været Yoda. Men man kan naturligvis ikke have en sportsfilm uden konflikter, og adskillige uventede hændelser får Terry til at revurdere sit livssyn.

En kortfattet synopsis får måske nok “Redbelt” til at lyde som en traditionel affære på linie med “Bloodsport”, “Enter the Dragon” eller “The Karate Kid” – dvs. en letfordøjelig film, der først og fremmest henvender sig til blåøjede teenagere, drilagtige drengerøve og benhårde tøser. Men manden bag dette fremragende, sobre drama er ingen ringere end den legendariske, Pulitzer-belønnede historiefortæller David Mamet. Og 61-årige Mamet, som selv har et lilla bælte i jiu-jitsu (og det er slet ikke at kimse af), undviger genrens klicheer med den samme elegance, som en toptrænet fighter undviger en modstanders slag.

Mamets originale manuskript disker op med adskillige overraskelser – alle sammen positive. Når filmen indimellem truer med at dyppe tæerne i sødsuppe eller med at ty til kendte, trygge klicheer, foretager Mamet og Co. en gevaldig u-vending og gør noget helt uventet i stedet. Her er eksempelvis ingen overdrevne opgør mellem flamboyante helte og skurke… Ingen påklistrede, romantiske sideplots eller muntre montager, der afbilder hovedpersonens transformation fra at være ordinær til at være spektakulær. Det er kun til allersidst, at filmen desværre ikke længere kan holde sig i skindet og runder af med en kluntet slutning, der ville have passet bedre ind i en af de andre, førnævnte film.

Replikkerne når ganske vist sjældent op på samme tårnhøje kvalitetsniveau som replikkerne i Mamets prisbelønnede teaterstykke “Sælger til salg”, men netop dét manuskript besad også flere af tidens absolut skarpeste dialoger, så det er bestemt ikke et kolossalt minus. De mange monologer og dialoger om loyalitet og retfærdighed i “Redbelt” leveres ikke af alvidende Mr. Miyagi-typer eller kiksede sidekicks, men af fuldstændig almindelige mennesker, man kan relatere sig til. Og man betages og beruses af Mike Terrys (læs: Mamets) moralprædikener nøjagtig ligesom hans trofaste disciple – fordi de lyder godt, og fordi de hverken er sentimentale eller lommefilosofiske. De giver mening.

Bag kameraet har Mamet allieret sig med fotografen Robert Elswit (Oscar-vinder for “There Will Be Blood”), hvis nænsomme kamerabevægelser gør de velkoreograferede kampscener helt forførende. Og ensemblet er også brillant. Selv de adskillige ægte atleter, der medvirker, gør det hæderligt på trods af deres manglende skuespillererfaring. Undervurderede Emily Mortimer er superb som en voldtaget kvinde, som søger hjælp hos Terry, og engelske Chiwetel Ejiofor er fantastisk som læremesteren selv. Man kan mærke konflikten mellem Terrys pacifistiske idealer og hans stædige tørst for retfærdighed ulme bag Ejiofors rolige øjne og hårdhudede facade. Han fortjener næsten et sort bælte i skuespil.

Præsenteret i 1080p/AVC 2.40:1. Sony har produceret en Blu-ray med et fremragende transfer, der har en attraktiv celluloidagtig tekstur. Man efterlyser aldrig mere skarphed, og billedsiden er blottet for snavs. Kontrasten er perfekt – selv i de dunkleste scener er detaljerigdommen imponerende. Farverne er rene og mætte, men aldrig for kraftige. Edge-enhancement forekommer desværre undertiden. Glorierne er kun mærkbare i scener med markant kontrast, men problemet fravrister desværre transferet topkarakter.

Det engelske Dolby TrueHD 5.1-mix er også fornemt. Yderst sjældent skratter dialogen pga. overstyring, og under visse af de stilfærdige scener havde flere subtile, virkelighedstro lyde været velkomne, men derudover er der intet negativt at sige om lydsporet. Dynamikområdet er enormt – både høje og dybe toner leveres med den exceptionelle klarhed, som kun HD kan præstere. Panoreringerne er fåtallige, men effektive, og ingen af dem eller andre af lydeffekterne virker anmassende. Replikkerne er altid tydelige, og kanalnetværket vågner for alvor op under de mere storslåede sekvenser såsom de endelige kampsportsdyster, som lyder fantastiske.

David Mamet og kampsportseksperten Randy Couture har indtalt et fornemt kommentarspor til filmen. D’herrer er meget seriøse, og deres interessante analyser af de forskellige scener drager fordel af de tos store erfaring og ekspertise inden for deres respektive fagområder. Mamet og Couture holder sjældent pause, og mængden ensartede lovord er heldigvis lig nul. Desuden medfølger en dokumentar (19 min.), der kort gennemgår alt fra filmens ensemble og historie, til kostumerne og kulisserne. Man ville gerne have haft lidt flere og længere interviews med skuespillerne, men deltagernes anekdoter er under alle omstændigheder interessante.

Yderligere tre dokumentarer medfølger, som kigger nærmere på sportsgrenen og flere af dens tilbedere. Tilsammen varer disse ca. 40 minutter, og de er glædeligvis underholdende nok til at være et kig værd for de af os, der ikke interesserer os for sporten. I øvrigt indeholder skiven et kort interview med den talentfulde tryllekunstner Cyril Takayama, som også dukker op i “Redbelt”, samt trailere til “Redbelt” og “Hancock”. Hvis ens afspiller er koblet til internettet, får man adgang til endnu flere trailere.

David Mamets “Redbelt” var både en af sidste års mest overraskende og oversete perler. Mamets (som sædvanligt) fænomenale replikker leveres af et veloplagt ensemble i en gribende og følelsesladet film om ære og retfærdighed, der desværre kammer over til slut. Både udgivelsens transfer, lydspor og ekstramateriale imponerer, så både actionfilmgenrens loyale tilhængere og hovedrystende skeptikere bør afgjort overveje at investere i denne Blu-ray.

Redbelt er historien om Mike Terry – en Jiu-Jitsu-mester, der har modstået fristelsen til at kæmpe for penge og i stedet har valgt et liv med æren i behold ved at drive en selvforsvarsklub i henhold til samuraiernes adfærdskodeks. En mørk og regnfuld aften bliver Terry involveret i et trafikuheld uden for sin klub og kommer derved i kontakt med en politimand udenfor tjeneste og en distræt advokat. Det er startskuddet til en række begivenheder, der kommer til at ændre Terrys liv fuldstændigt, og han begynder at færdes i samme cirkler som kamppromoter og filmstjernen Chet Frank. For at kunne betale sin gæld tilbage og redde sin ære, bliver Terry nu tvunget til at gå i ringen for at kæmpe om penge for første gang i sit liv.