The Return
Udgivet 27. jul 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Helt så sofistikeret som den engelske mesters kunnen er filmsproget trods alt ikke i “The Return”, hvor den unge og arbejdsomme sælger, Joanna Mills (Sarah Michelle Gellar), vender tilbage – i embeds medfør – til den texanske og gudsforladte lilleby La Salle, en amerikansk flække hun ikke har betrådt siden den allertidligste barndom. Hjemvendelsen går naturligvis ikke upåagtet hen, og den unge kvinde befinder sig hurtigt i epicentret af et klaustrofobisk drama, hvor hallucinationer og syner forvansker opfattelsen af fantasi og virkelighed, og hvor forbindelsen til byens dårlige selskab, Terry Stahl (Peter O’Brien), og en trafikulykke, Joanna var involveret i som 11-årig, virker som mere end blot forbipasserende tilfældigheder.
Grundlæggende skal “The Return” opfattes som solidt hånværk uden de store svinkeærinder. Adam Sussmans manuskript er ikke stor filmkunst, men formår alligevel at kompensere for eventuelle mangler ved at komponere en fortættet og dragende stemning, hvor den unge og naturligvis ensomme Joanna finder sig selv omsluttet af et nervepirrende spil med stærke elementer fra fortiden. Selv om handlingen måske ikke ligefrem svælger i overraskelsesmomenter og chockeffekter, formår filmen alligevel at bevare en mørk og dyster stemning, der først afslutningsvis løfter sløret for dens helt rette sammenhæng.
Det er lykkedes Asif Kapadia og Adam Sussman at skabe et underholdende og velstruktureret bidrag til den amerikanske gyserindustri med udgangspunkt i et par af livets store spørgsmål, der dog ikke skal afsløres her. Afsløres kan det til gengæld, at Joannas distancerede forhold til den faderskikkelse, hun aldrig har dyrket i voksenlivet, har givet plads til den aldrig fejlslagne endsige uefne Sam Shephard som den afdankede alenefar, Ed Mills, om end hans begrænsede medvirken er til at overskue. Hans karisma er uovertruffen, og man ønsker næsten, at tilstedeværelsen havde været noget mere gennemgående.
Men Joanna skal heller ikke glemmes. I sin noget nær desperate søgen efter en forklaring på fortidens mysterium tjekker hun ind på et hotel, der ligger nær den lurvede Red Bar, som viser sig at spille en central rolle. Det kan nok være, at den unge arbejdsbi ikke får sovet så voldsomt meget under det ophold, men vigtigere er det imidlertid, at samme unge kvinde evner at holde tilskueren vågen. Indadvendt skuespil og en depressiv stemning er den lim, der holder et velstruktureret men også relativt uoriginalt manuskript sammen.
“The Return” er vellavet gys uden sidespring. Sarah Michelle Gellar spiller veloplagt hovedrollen i en traditionel historie, hvor intet dog er kendt på forhånd. Sammen med en vellykket og fascinerende stemning er hun kraftspringet i en traditionel amerikansk gyser, der trods forslidte floskler fungerer fint på egne præmisser.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet