Ring 2, The

InstruktionHideo Nakata

MedvirkendeSissy Spacek, Daveigh Chase, Naomi Watts, Elizabeth Perkins, Ryan Merriman, Kelly Stables, Simon Baker, David Dorfman, Gary Cole, Emily VanCamp, Kelly Overton, James Lesure, Cooper Thornton, Marilyn McIntyre, Jesse Burch

Længde111 min

GenreGyser, Gyser, Thriller, Thriller

I biografen18/03/2005

Ring 2, The

3 6
Filmen”The Ring Two” er efterfølgeren til det glimrende remake “The Ring” fra 2002. Filmen repræsenterer samtidig instruktøren af den originale “Ringu” Hideo Nakatas debut i Hollywood. Det lyder næsten for godt til at være sandt, at man har fået manden bag denne milepæl af nyere horrorfilm til at fortsætte det han selv satte i gang i 1998. Tilhængere af originalen “Ringu” er muligvis også klar over de japanske efterfølgere, nemlig “Rasen”, prequel’en “Ringu 0” og Nakatas egen “Ringu 2” fra 1999. Med “The Ring 2” begynder vi dog på en frisk med en ny historie skrevet fra bunden af af Ehren Kruger, der også stod bag manuskriptet til “The Ring”.
Efter hændelserne i den første film er Rachel Keller og hendes søn Aidan rejst til en lille, idyllisk forstad, for at lægge de uhyggelige minder bag sig. Rachel har fundet et mere afslappende job som journalist på en lokalavis, hvilket giver hende mere tid til at se sin søn.

Rachel får, gennem sit job, nys om en teenageknægt der er død i nabolaget. Grundet de mystiske omstændigheder beslutter Rachel sig for på velkendt vis at undersøge sagen på egen hånd. Det er naturligvis Samara der er på spil igen, men i stedet for at hjemsøge stakkels ejere af vhs-afspillere, går hun nu direkte efter Rachel og ikke mindst Aidan. Livet som video-spøgelse synes ikke længere tiltalende, Samara ønsker i stedet at komme tilbage til livet og trænger sig derfor på i Rachel og Aidans hyggelige lille tilværelse.

I den første film var reglerne meget simple: Syv dage efter man har set videobåndet, kommer Samara efter én, medmindre man tager en kopi og viser det til en anden. I “The Ring 2” er Samara dog ikke længere på samme måde bundet til videobåndet og til den tilhørende forbandelse. De regler der blev sat op i “The Ring” følges ikke længere – hun dukker op hist og her som det nu behager hende. Heldigvis ved Rachel lige præcis hvad der skal til for at få bugt med genfærdet, men ak, ingen andre lader til at forstå denne stakkels enlige mor, der for alle udenforstående ser ud til at være godt i gang med at tage livet af alle omkring hende.

Det er som om grænserne mellem fiktion og virkelighed smelter for meget sammen i “The Ring 2”, hvilket resulterer i en underlig ligegyldighed – man ved endnu mindre om hvad der lurer rundt om det næste hjørne, men man er også i stigende grad ligeglad, for hvad der end sker, lader vores allesammens helt, Rachel, til at vide præcis hvordan man bedst kommer ud af suppedasen.

Håbet om at manden bag flere meget vellykkede japanske horrorfilm kunne være med til at give Hollywood et hårdt tiltrængt frisk pust i denne genre, synes helt tabt på gulvet. Nakatas faste hånd er ledt lige lukt i brønden af et manuskript, der forsøger at føje nyt til historien, men i sidste ende blot resulterer i forvirring og ligegyldighed.
VideoBilledet vi bliver præsenteret for på “The Ring 2” dvd’en er i anamorphic widescreen med det originale aspect ratio, 1.85:1. Billedet står flot og roligt, dog ser hudfarver meget unaturlige ud i flere scener. Om dette er et bevidst valg vides ikke, men det er ikke noget plus hos denne anmelder.
AudioEt engelsk Dolby Digital 5.1 lydspor er hvad der bliver disket op med på lydsiden. Der er rigeligt gang i både subwooferen og baghøjtalere, men retningsspecifikke effekter er der ikke mange af – en bedre kanalseperation havde været at foretrække.
EkstramaterialeDet første stykke ekstramateriale på dvd’en er “Rings”, en 15 minutters kortfilm, der foregår mellem de to spillefilm. Den fortæller baggrunden for Samaras første offer i “The Ring 2”. I stedet for at køre i samme spor som “The Ring”, forsøger “Rings” at bygge på ideen om en gruppe unge der udfordrer hinanden med videobåndet, for at se hvor mange dage de kan holde ud at vente, før de laver en kopi og viser det til en ven. Den er stilistisk anderledes, mindre poleret end spillefilmene og minder mest af alt om en variant af “The Blair Witch Project” sat i “The Ring” universet. Den anderledes vinkel og tag på historien, gør at “Rings” på mange måder er langt mere interessant end “The Ring 2” – men ligesom førnævnte, er reglerne i “Rings” ændret i forhold til den originale historie, og der spilles mere på chokeffekter end den snigende psykologiske gru, der gjorde originalen så skræmmende.

“Fantasien i fokus” (2 min.) fortæller lidt om Hideo Nakata og hans baggrund som skaber af den originale “Ringu” fra 1998.

“Samara, fra øje til ikon” (2 min.) er en teaser til filmen, hvor bagmændene forsøger at forklare lidt mere om deres syn på filmens skurk, genfærdet Samara.

“Hjemsøgelsen af The Ring 2” (2 min.) fortæller om nogle uhyggelige situationer der opstod under indspilningen af filmen.

“Frygten vender tilbage” (13 min.) er en længere dokumentar, der viser en del mere bag kameraet, men desværre også gentager næsten alt det der er fortalt i de foregående klip.

Et par slettede scener og to trailere afslutter ekstramaterialet, der kun er interessant i kraft af den glimrende kortfilm “Rings”.

Hvis man som denne anmelder havde høje forventninger til filmen, primært grundet Nakata bag kameraet, vil man blive slemt skuffet. I modsætning til filmens kvalitet er den tekniske præsentation på dvd dog over middel.

For seks måneder siden reddede Rachel sin søn fra en dødbringende forbandelse. Hun fik ham til at kopiere et videobånd, der medfører den sikre død syv dage efter, at man har set det. Medmindre man kopierer det. Nu har Rachel lagt alt dette bag sig. Hun har skruet ned for ambitionerne og taget ansættelse på en lille provinsavis i Astoria, mens hun på alle måder drager omsorg for sin søn. Hendes chef viser interesse for hende, og alt synes at vende sig til det bedre.

Indtil en ung mand findes død under mystiske omstændigheder… i besiddelse af et umærket videobånd!

Samara, den onde ånd, der fulgte med båndet, har ikke glemt Rachel – eller hendes søn. Til Rachels store rædsel begynder Samara at trænge sig ind på hendes trygge lille familie, og endnu engang må hun dykke ned i Samaras forhistorie for at finde det middel, der kan hæve hendes frygtelige forbandelse.