Ringenes herre - Filmtrilogien

InstruktionPeter Jackson

MedvirkendeAlan Howard, Elijah Wood, Noel Appleby, Sean Astin, Sala Baker, Sean Bean, Cate Blanchett, Orlando Bloom, Billy Boyd, Marton Csokas, Megan Edwards, Michael Elsworth, Mark Ferguson, Ian Holm, Christopher Lee

GenreAction, Adventure, Fantasy

Ringenes herre – Filmtrilogien

5 6
”Ringenes herre” på nye flasker

Til den celebre klub af filmhistoriens nyklassikere hører utvivlsomt Peter Jacksons uforlignelige filmtrilogi “Ringenes herre”. Serien er efterhånden udgivet i et utal af versioner, hvor nogle har været bedre begavet med ekstramateriale end andre. I lyset af at Blu-ray-formatet for alvor er begyndt at vinde terræn er de tre film nu også genudgivet i den sammenhæng, men det lader nu noget tilbage at ønske.

Det er den mageløse historie baseret på J.R.R. Tolkiens eventyr om en særlig ring, der får vendt op og ned på magtbalancen i et fabelagtigt univers befolket med elvere og troldmænd, orker og mennesker, hobbitter og sorte ryttere. Der er mørke tider på vej i hobbitternes herred og for så vidt i hele Midgård. Troldmanden Sauron er ved at samle sin enorme hær af orker og andre ondsindede væsener, der vil indhylle det eventyrlige univers i mørke. Og det er så her, Frodo Sækker – Bilbos nevø – kommer ind i billedet. Af hvad der synes at være en tilfældighed udses han af den gode troldmand Gandalf til at beskytte ringen og sørge for, at den ikke ryger i de forkerte hænder. Det bliver starten på en lang og begivenhedsrig rejse, der vil ændre de deltagende parter for altid.

Trilogien høstede fortjent et utal af priser, da den oprindeligt kom frem i starten af det nye årtusinde. Og det må siges at være fuldt fortjent. Peter Jackson og det hold, han har haft i ryggen, har som ingen andre forstået at bruge nutidens visuelle beskaffenheder til at skabe et univers, der læner sig op ad den forestilling, som bogforlægget skaber. Samtidig er handlingen fyldt med dramatik, nerve og stormfulde energiske udladninger, og det er svært ikke at lade sig rive med. For tiden står sådan set aldrig stille, og der er hele tiden nye spændingsfyldte begivenheder, som Frodo og hans voksende følge af hjælpere kan føje til deres lange og farefulde færd for at genvinde freden og friheden i det koleriske eventyrland.

De tre akter – “Eventyret om ringen”, “De to tårne” og “Kongen vender tilbage” – er på alle måder unikke film, der først og fremmest imponerer med deres omfattende setup, et utal af dybfølte figursyninger og panoramiske vidder, der agerer skueplads for et utal af store slag og mindre sammenstød. Filmene har uden tvivl været toneangivende inden for deres genre, og der vil højst sandsynligt gå mange år, før de vil blive overgået. Der er ingen over eller ved siden af denne trilogi, og det skyldes nok mestendels, at kærligheden til oprindelsen mærkes filmene igennem. Jackson formår i hver eneste scene at lade disse udstråle og gennemsyre af hans forhold til Tolkiens litterære forlæg. Skal udgivelsen erhverves for underholdningens og fortællingens skyld, så er der dog langt bedre versioner på markedet, hvor filmene i sig selv også har længere spilletid at tilbyde.

Med det sagt er dette en oplagt chance for at se eller for de flestes vedkommende nok gense og nyde det audiovisuelle overflødighedshorn, som udfolder sig fra start til slut. “Ringenes herre” er den klassiske kamp mellem de gode og de onde – men her imidlertid knapt så firkantet, knapt så sort og hvidt fortalt, som der ellers er tradition for i eventyrfilm. I nærværende univers er de gode nemlig ikke nødvendigvis gode, og de onde ikke nødvendigvis onde. Og det er fornuftigt indlejret i historien, for den ring, det hele handler om, har nemlig så meget magt, at den kan rykke ved magtbalancen på både makroskopiske og mikroskopiske planer. Dramaturgien er subtilt forankret, og meget ligger gemt i det usagte og i de slette miners spil. Derfor er de tre mesterværker uden tvivl også værdige til gensyn, ikke mindst fordi gensyn kan vise sider, der ikke blev opfanget i første omgang. Peter Jackson har leveret en milepæl i filmhistorien, og lagene er utallige.

Og så vil de tre styks “Ringenes herre” uvægerligt udfylde et tomrum, mens vi venter på de to “Hobbitten”-film, der formentlig er klar om et par år. Selv om eventyret angiveligt ikke direkte er baseret på den virkelige verdens oplevelser med to officielle verdenskrige, så er der næppe tvivl om, at Tolkien har ladet sig inspirere af verdenssamfundets udvikling på godt og ondt. Derfor er der også stof til eftertanke for store og for små, ikke mindst når vi efterfølgende kan og bør overveje, om vi egentlig behandler kloden og vores medmennesker på den rigtige måde. Ikke dermed sagt at Peter Jacksons trilogi rummer svarene på alt mellem himmel og jord, men filmene er dog så ladet med værdifulde tematikker, at der skulle være nok at tage fat på. Ikke mindst derfor bør og kan filmene ses igen og igen.

Det nye ved denne udgivelse er, at filmene for første gang udkommer på Blu-ray. Og looket er da også skarpt og indbydende, som det generelt har været tilfældet på foregående versioner. Der er i denne ombæring ikke edge-enhancement, udtværinger eller digitale forstyrrelser, om end gryn og en smule blødhed enkelte steder kan forekomme. Farvetemperatur og kontrast er tilmed stabile faktorer, men at investere i udgivelsen blot for det nye HD-looks skyld vil nok være en handling, der kan sammenlignes med kejserens nye klæder. For så meget bedre end forgængerne er den visuelle side ikke.

Det engelsksprogede 6.1 ES DTS-HD-lydspor gør sig også godt. Dialogen er tydelig, uden overstyringer og drukner aldrig i den voluminøse underlægningsmusiks iørehængende bombardement af lytteorganerne. Samtidig er filmen spækket med distinkte lydeffekter, vellykkede lydpanoreringer og en detaljerighed sjældent set. Det er og bliver imponerende.

Heller ikke ekstramaterialet tilbyder mere, end hvad forrige udgivelser har bidraget med. Alle tre film følges af deres respektive ekstra skiver med ekstra materiale. Og der er selvfølgelig nok at komme efter i den henseende. Trailere, musikvideoer, previews og dokumentarer, tv-spots og billedgallerier hører til den velkendte krumtap, ligesom trailere for computerspil baseret på filmene også er det. Men noget nyt at komme efter er der altså ikke.

Der er snart ikke tal på, hvor mange gange de tre “Ringenes herre”-film er blevet (gen)udgivet i forskellige versioner. Denne gang er årsagen så, at filmene nu kan fås på Blu-ray. Men når alt kommer til alt, er der ikke så meget nyt at komme efter. Med det sagt er nærværende eventyr en fryd for sanserne og en udfordring for den menneskelige indsigt. Filmene er i sig selv unikke mesterværker, men det til trods er der ikke noget, som gør lige præcis denne udgivelse til noget særligt i forhold til de foregående af slagsen.