Rio

InstruktionCarlos Saldanha

MedvirkendeAnne Hathaway, Jesse Eisenberg, Leslie Mann, Jamie Foxx, Jemaine Clement, Jake T. Austin, Rodrigo Santoro, Will I Am, Tracy Morgan, George Lopez, Brian Baumgartner, Wanda Sykes, Bernardo De Paula

Længde96 min

GenreKomedie, Animation, Adventure, Familie

I biografen14/04/2011

Rio

4 6
Autopilot i skønne omgivelser

Istiden er godt nok skiftet ud med strand og sambarytmer, og de forhistoriske dyr er forsvundet til fordel for farverige, subtropiske fugle. Men ellers er det business as usual, når folkene bag “Ice Age”-serien tager os med på et nyt eventyr med animationsfilmen “Rio”. Der er dømt klassisk roadtrip med fuld fart over feltet og tilpas nok gakkede bifigurer til, at man ikke keder sig et øjeblik undervejs. Og hvorfor også ændre på noget, der ikke er i stykker?

Blu er en meget sjælden papegøje, der bor hos sin bedste ven og ejer Linda i USA. Sammen forlader de deres trygge hjem i Minnesota og rejser til Blus fødeby Rio de Janeiro i Brasilien. Her skal det nervøst anlagte kæledyr mødes med den selvstændige og frihedshungrende papegøje Jewel, for at de sammen kan føre deres art videre. Men det er absolut ikke kærlighed ved første blik, og da det umage par bliver kidnappet af griske pengemænd, må de flygte sammen igennem Rios gader. Der er bare et problem – Blu har aldrig lært at flyve.

“Rio” er så klassisk historiefortælling, at det til tider næsten lugter af autopilot: Et umage par tager ud på et hæsblæsende roadtrip. Undervejs overvinder de en masse farer, møder nogle nye venner og finder sig selv og kærligheden til sidst. Heldigvis opvejes følelsen af deja-vu af et fantastisk visuelt overskud, et par skæve og sjove karakterer og nok action til at holde grinene i gang og interessen fanget igennem hele filmen.

Sjovest er den ekstremt savlende bulldog Luiz, der lakonisk kalder sit mundvands-problem for en ”kronisk lidelse.” Men også fugleskurken Nigel er fantastisk ondskabsfuld på den helt rigtige karikerede facon. De danske stemmer er velfungerende, og især Rasmus Botoft og Martin Buch fra “Rytteriet” i rollerne som de storcharmerende fugle Pedro og Nico tilføjer latinamerikansk vildskab og charme til figurerne.

Filmens altoverskyggende hovedperson er dog selve byen Rio. Det er intet mindre end fantastisk, hvordan “Rio” formår at skildre storbyen så farverigt og med så udsøgt en sans for detaljer. Især en hæsblæsende jagt igennem Rios gader er værd at fremhæve, og når vores hovedpersoner er i fugleflugt over byen og den frodige jungle, kan man næsten ikke lade være med at drømme sig væk til sol, strand og sambafest.

Apropos samba, så har jeg dog en lille papegøje at plukke med folkene bag “Rio”. For hvorfor skal der absolut være sange med i filmen? Døde de spontane sangnumre i animationsfilm ikke med det forrige årti? De musikalske indslag i “Rio” er hverken særlig gode eller sjove, men blot kedelige og enerverende. Det samme kan desværre siges om filmens 3D-effekter, der aldrig rigtig kommer op at flyve.

Der er ikke meget nyt under den bagende sol i animationsfilmen “Rio”. Men hvad gør det, når man går ud af biografen med et stort smil på læben og en lyst til at købe den første og bedste billet til karnevalsfest i Rio.

Blu er en sjælden art af ara-papagøjen, som tror, han er den sidste af sin art. Da Blu opdager, at der er en anden af samme art som ham – og det er en kvinde – forlader han sit trykke bur i en landsby i USA og styrer mod Rio. Men det er langt fra kærlighed ved første blik mellem den hustrænede og flyve-besværede Blu og den ekstremt selvstændige højtflyvende hun, Jewel. Uforventet møder de hinanden, og de tager ud på deres livs eventyr, hvor de lærer alt om venskab, kærlighed og om at være åbne for livets mange mirakler.