Rise of the Footsoldier
Udgivet 4. sep 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Man må håbe, at det, at “Rise of the Footsoldier” er en film baseret på virkelige hændelser, er et faktum, der skal tages med et gran af det berømte salt. I modsat fald er der godt nok hændt ting og sager på de britiske øer de seneste tyve år, som undertegnede kun meget nødigt ville have været vidne til. Multikunstneren Julian Gilbey har nemlig skitseret et sanseligt og højdramatisk billeddokument baseret på en af Englands mest berømte mordsager, og det går ikke stille for sig.
Men Carlton er også en tapper tinsoldat, som står last og brast med de venner, han har, og vennerne ligeså med ham. Da han lukkes ind i diskoteksmiljøet og erstatter planlagte uroligheder i forbindelse med de ugentlige lokalopgør i Premiere League med et mere indbringende job som udsmider, så følger de trofaste kammersjukker med. Men det er også en branche med brodne kar, ikke alle personager er lige godt selskab, og drømmen om hurtigt avancement inden for egne geledder krydres med øget strofmisbrug, utroskab og skilsmisse. Undervejs støder vores eftertænksomme lykkeridder på et par større kriminelle fisk i Tony og Pat, der begge har set underverdenen som den oplagte levevej, men ikke begge med samme forsigtighed over for lovens lange arm. Drevet af ussel mammon er det for alvor starten på den kriminelle løbebane.
Faktisk skal det vise sig, at det ikke som sådan er Carlton, “Rise of the Footsoldier” handler om, men derimod førnævnte mordsaga, som rystede det engelske samfund for mere end et årti siden. Nutildags ville den slags fund formentligt blot gøre sig fortjent til mindre notitser i dagspressens bagerste sider. Dengang var tonen og samfundsånden en anden og derfor den store omtale. Selv tjener Carlton også et andet formål end blot at være menig observatør og fortæller. Igennem ham skildres nemlig en mulig forklaring på bagsiden af arbejderklassens England, som både hans opvækst, muligheder og livsførelse burde være med til at understrege.
Det kan undre, at historien har vakt nok interesse til, at der er kommet en filmatisering ud af det. De fundne lig var – i live – blot udskud med en kriminel løbebane og næppe værd at samle på. Til gengæld er “Rise of the Footsoldier” en fantastisk rejse ned igennem Memory Lane og den britiske musikkultur, som den hastigt udviklede sig op igennem firserne og halvfemserne. Men den skildring er filmen dog ikke ligefrem i – det er dramaet, der er det altovervejende. Og så har Gilbey ikke været bleg for det håndholdte og det eksperimenterende. Carlton springer i løbet af sin knap to timer lange beretning frem og tilbage i årene, der er gået, men det fungerer blændende og er med til at indfange den nærrealisme, som er krumtappen i “Rise of the Footsoldier”.
Filmen præsenteres i et lækkert anamorphic widescreen 1.78:1-format, hvor looket er skarpt og indbydende. Der indfinder sig digitale forstyrrelser undervejs, men nævneværdige eksempler på udtværinger eller edge-enhancement er der ikke. Den velklippede film excellerer i øvrigt med stabil kontrast og en ditto farvetemperatur, så det samlede indtryk holder sig i den absolut gode ende. Eneste tydelige mislyd er et markant sporskifte midt i en scene.
Den engelsksprogede dialog eksekveres i de to Dolby Digital 5.1- og DTS 5.1-lydspor, som først og fremmest bæres igennem af Ricci Harnetts – hovedrolleindehaverens – sprøde fortællerstemme og aldrig overdøves af de dunke rytmer fra filmens dance-inspirerede soundtrack. Dialogen ødelægges ikke af overstyringer, men suppleres derimod af en fremragende atmosfærelyd, adskillige distinkte effektlyde – særligt i de velkoreograferede kampscener – samt et par vellykkede lydpanoreringer oven i hatten.
Der er ikke ekstramateriale på denne udgivelse.
“Rise of the Footsoldier” er ikke den første britiske film med rod i den fordækte underverden, som leverer varen igennem en rap og utraditionel klippestil, højtråbende karakterer og et visuelt sansebombardement. Og den sidste bliver det formentligt heller ikke. Alligevel er der noget særligt over nærværende film, måske fordi udgangspunktet er en autentisk historie, måske blot fordi niveauet teknisk set ligger en smule højere end gennemsnittet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet