Rocket Post, The

InstruktionStephen Whittaker

MedvirkendeUlrich Thomsen, John Wood, Eddie Marsan, Tim Barlow, Shauna Macdonald, Clive Russell

Længde108 min

Rocket Post, The

4 6
FilmenÅret er 1938 og Tyskland er ved at forberede sig på krig. Den idealistiske tyske videnskabsmand Gerhard Zucher har i årevis haft problemer med at få støtte til sine forsøg i hjemlandet, han er nemlig ikke interesseret i at hjælpe den tyske krigsmaskine undervejs. Dette har tvunget ham til at søge udenlands for at få gennemført sin forskning.
I et deperat forsøg på at få hjælp til at fortsætte sine projekter, søger han til den lille og meget afsides skotske ø, Scarp. Grundet øens lave indbyggertal er det ikke lykkedes det lokale parlamentsmedlem at få gennemtrumfet telefonlinier til fastlandet. Zucher er raketforsker og hans ide er at lave et postsystem, hvormed man kan sende sine breve via raket til den nærliggende og større ø. For indbyggerne på Scarp, betyder dette naturligvis kraftigt øgede kommunikationsmuligheder med omverdenen.

Forholdene på Scarp er simple og falder ikke helt i Zuchers assistent Heinz Dombrowskys smag. Zucher derimod har nemmere ved at tilgå øboernes lidt sære skikke og ser blot tilpasningen til det enklere liv som en udfordring på vej mod færdiggørelsen af sit projekt.

Det er dog ikke så nemt at vinde skotternes tillid og de to tyskere må en hel del strabadser igennem før de lokale begynder at værdsætte dem.

En af de øboere der er mere åbne overfor de to fremmede er den unge Catriona, der stiller sit hus til rådighed for dem. Hun og Zucher udvikler varme følelser for hinanden og der går ikke lang tid før Zucher begynder at overveje hvorvidt ø-livet rummer en fremtid for ham og hans forskning. Da vi kommer tættere på 2. Verdenskrig og tysklands oprustning, bliver situationen dog en del mere kompliceret og Zucher får svært ved selv at fastholde grebet om sine fremtidsplaner.

Ulrich Thomsen udfylder ganske glimrende hovedrollen som Gerhard Zucher. Det fremgår ikke hvorfra i Tyskand Zucher stammer, men hans tyske accent forsvinder indimellem på mystisk vis og erstattes af en dansk. Bortset fra dette er der ikke en finger at sætte på Ulrich Thomsen i hans portræt af den åbentsindede tysker. Han leverer altid en solid præstation og dette er da utvivlsomt grunden til at han er en af de få danske skuespillere der oftest får mulighed for at deltage i udenlandske produktioner.

Den stærke birolle som Catriona spilles af Shauna MacDonald, der må siges at være lidt af et fund. Hun spiller meget troværdigt og at filmen fungerer så godt på det følelsesmæssige plan er især hendes fortjeneste. Hun formår at gøre karakteren meget levende og man stiller ikke på noget tidspunkt spørgsmålstegn ved forholdet mellem Catriona og Zucher.

“The Rocket Post” er en spøjs og dejlig film om kærlighed og idealer. Den fortæller en historie der viser, at selvom man ikke altid har fuld kontrol over begivenhederne omkring én, kan ens handlinger alligevel være meget betydningsfulde.

Jeg vil også gerne fremhæve filmens fantastiske naturbilleder og det smukke score af Nigel Clarke og Michael Csányi-Wills, der er med til at forføre sanserne.

VideoBilledsiden af “The Rocket Post” er på dvd’en præsenteret i anamorphic widescreen med det originale aspect ratio på 1.78:1. Der fremkommer enkelte tegn på snavs og der er komprimeringsfejl at spore flere steder. Det er dog stadig et hæderligt transfer, der hjælper med til den flotte visualisering af det skotske ø-samfund.
AudioPå lydsiden får vi valgmuligheden mellem et stereo og et Dolby Digital 5.1 lydspor, begge på engelsk. Da de fleste af scenerne er dialogbaserede er stereosporet ganske udmærket, men i et par scener, ikke mindst dem der involverer raketter, bider 5.1 lydsporet virkelig fra sig. Der er dyb bas og livlig brug af surroundeffekter når det går løs. Tale og musik bliver også præsenteret på fineste vis – et glimrende lydspor!
EkstramaterialeFilmen er baseret på virkelige hændelser og dette kunne have været yderst interessant at høre noget mere om, f.eks i form af et kommentarspor eller en god dokumentar. Desværre er et par trailers det eneste vi bliver budt på i form af ekstramateriale, heriblandt naturligvis også traileren til “The Rocket Post”, der giver et lettere fejlagtigt lystspilslignende indtryk af filmen og også afslører lidt for meget.

Med en flot præsentation af denne glimrende film, er det synd man ikke har valgt at krydre skiven med lidt ekstramateriale. Indholdet er dog af høj kvalitet, så selvom entusiaster nok kunne have ønsket sig mere, ender udgivelsen trods alt et godt stykke over gennemsnittet.

Beboerne på en afsides ø ud for Skotland får sig en overraskelse, da en charmerende ung videnskabsmand kommer på besøg. Han vil bygge et raketdrevent postsystem, der kan forbinde øen med den øvrige verden. Projektet bliver hurtigt et tilløbsstykke, og alle vil hjælpe den populære tilflytter. Men da hans hjemland er på vej i krig, har regeringen pludselig brug for ham. Og nu står han splittet mellem et ufærdigt projekt på en ø, han elsker – og en regering, der vil gøre alt for at tvinge ham tilbage…