MedvirkendeTommy Kenter, Ruby Dagnall, Tuva Novotny

Længde95 min

I biografen10/11/2016

Rosemarie og gartnerens hemmelighed

4 6
Sporløse højder

Jo, det er Emma. Og hvis du ikke ved, hvem det er, så burde du skynde at SKAMme dig frem til tredje sæson af den sådan cirka bedste skandinaviske serie nogensinde. Der er hun tredje hjul i Isak og Evens ‘kosegruppa’ med sit Natalie Portman-lookalike-udseende. Her er hun adoptivbarn med en sporløs mor. Og hun er stadig dritt-skøn og umiddelbart ægte. Serr!

I virkeligheden hedder hun Ruby Dagnall, og i den her hendes første film er hun titlens Rosemarie. Håret er lidt mere pjusket end Emmas, men stadig stylet boycuttet som navnesøsteren fra “Rosemary’s Baby”. Men det handler faktisk ikke sådan rigtigt om hende, selv om den kiksede plakat og titel peger på det. I stedet handler det om Unn Tove, der spilles af den dansktalende svensker, Tuva Novotny. Nu på norsk som ekskone.

Hun mangler indhold. I arbejds- og privatliv, der nu henholdsvis består af delebørn og et interview med den lokale sexolog om den første sexbutik i provins-ligegyldigheden Hønefoss. Var det derfor, hun blev journalist? I det mindste kan sexsnakken gøres lidt mindre banal, så hun får bogklubben til at læse “Stormfulde højder”, imens kollega og storkomisk højdepunkt Hilde hellere vil læse lidt om Christian Greys 50 skyggesider. Det handler vel om det samme? En kvindes dyriske drifter.

Et sted midt imellem Emily Brontës litterære højder, “Fifty Shades”-dramatikken og et godt afsnit af “Sporløs” forsøger Unn Tove at finde indhold i livet i Hønefoss. Det er her Emma/Ruby/Rosemarie byder ind med indhold. For 16 år siden til Unn Toves bryllup blev hun fundet nyfødt af bruden på toilettet på Grand Hotel. Hvem er mor? Den mor-gåde vil de nu sammen løse med tv-kamera ved hånden, så sexolog-snakken kan erstattes med vedkommende tv – fra “Fifty Shades of Hønefoss” til “Sporløse højder”.

Derfra står den på roadtrip. Tilbage i tiden; hvad skete der dengang til brylluppet? Og hvorfor fravalgte Unn Tove sin egen Heathcliff/Christian Grey – begæret og eventyret frem for det sikre? Det spor står svagest på rejsen, der også leder parret til København, hvor Tommy Kenter spiller overraskende pornokonge med svar på hemmeligheden. Erotik og kærlighed behøver ikke at være stormfulde modsætninger.

Min kærlighed til Ruby Dagnalls talent er i hvert fald ikke blevet mindre med “Rosemarie og gartnerens hemmelighed”. Når Unn Tove tidligt ikke viser sig at være mor til hittebarnet, så rødmer Ruby skuffet over i tårer, der rører som de bedste afsnit fra “SKAM”. Nu er hun mere og andet end Emma. Serr!

Midt under sin egen bryllupsfest finder bruden Unn Tove (Tuva Novotny) et nyfødt pigebarn på hotellets toilet. Babyen overdrages til myndighederne og 16 år senere opsøges Unn Tove af den unge Rosemarie (Ruby Dagnall), der skal bruge hendes hjælp til at finde sine biologiske forældre. Sammen drages de ind i en fortid der involverer et elskende par, en excentrisk eksbokser og en mor, der bærer på en stor hemmelighed.