MedvirkendePenélope Cruz, Delroy Lindo, Matthew McConaughey, Steve Zahn, Lennie James, Rainn Wilson, William H. Macy, Nathan Osgood, Dayna Cussler, Clint Dyer, Amit Shah, Billy Seymour, Mark Wells

Længde124 min

GenreAction, Action, Komedie, Komedie, Adventure, Adventure

I biografen08/07/2005

Sahara

3 6
I et hæsblæsende tempo tæskes vi gennem ørkenen, i en film med for mange historier. Filmens underholdningsværdi er absolut i top, og som actionadventure hører den absolut til i den bedre ende. Dog mangler “Sahara” et fokuspunkt. Der bliver lagt for meget i ovnen, der er ganske enkelt for mange historier der skal fortælles, og det er ikke helt lykkedes Breck Eisner at kæde det hele sammen på fornuftig vis.
En af de mange historier i “Sahara”, handler om den unge kvinde Eva Rojas (Penélope Cruz), som er ansat af WHO. Vi befinder os i Nigeria hvor flere og flere tilfælde af en ny pestlignende sygdom dukker op. Alle ofrene har to ting til fælles; de dør og har kort forinden de blev smittet, været i Mali. Eva Rojas ønsker at opsøge smittekilden, for at stoppe sygdommen, og presser sin chef til at lade hende tage afsted. Imidlertid er der menneskelige kræfter på spil, som ikke ønsker lægen ind i det borgerkrigshærgede Mali. Hun bliver overfaldet og forsøgt myrdet, men heldigvis er den altid kampklare og yderst veltrænede Dirk Pitt (Matthew McConaughey) tilfældigvis til stede og redder både dagen og damen.

Han hører til i filmes anden hovedhistorie om firmaet NUMA (National Underwater and Marine Agency), der rejser verden rundt i søgen efter glemte og kostbare historiske ting der måtte lige på havbunden. Dirk Pitt har i årevis været på jagt efter en ironclad fra borgerkrigen, der ifølge legenden skulle være havnet i Afrika. I kraft af at helten får reddet den unge læge, kædes de to historier sammen. Hun ønsker desperat at komme til Mali, og minsandten om ikke Dirk Pitt finder et spor, der tyder på at det forsvundne skib skulle være i selv samme land! Nu går jagten så på skib og epidemi, mens der må kæmpes med afrikanske diktatorer, krigeriske klaner og grådige pengemænd.

Jo, der er fuld fart på i “Sahara”. Filmen, der er baseret på Clive Cusslers roman af samme navn, er en omgang gedigen action fra ende til anden. Den er perfekt balanceret; Der er ikke for meget snak, ikke for meget romantik, og den sjove side-kick (Zahn) er faktisk morsom på den gode måde. Vi får slåskampe, biljagter, ræsende speedbåde og spring fra kameler i fuld fart over på toge. Der skydes, kæmpes og bandes, mens historierne får lov til at udfolde sig. Teknisk er filmen fremragende med både gode klip og fremragende kulisser i form af den smukke afrikanske natur. “Sahara” er en flot film, og den flotte produktion forstærker ens lyst til bare at lade sig rive med og blive underholdt. Enten kan man lide Penelope Cruz’ tykke accent eller også kan man ikke. Under alle omstændigheder er hun udmærket som den idealistiske læge, ligesom filmens andre medvirkende gør deres bedste for at vi skal få noget for pengene. McConaughey er blevet pumpet lidt op til lejligheden og har fået rigeligt med selvbruner på, men hans charme skinner hele tiden igennem og han er absolut et godt bud på en ny helt i genren. For man kan jo ikke udelukke at der kommer flere film i serien om eventyren Dirk Pitt, da der allerede findes adskillige romaner der omhandler hans bedrifter, og mon ikke de bare venter på at nogen kommer og filmatiserer dem?

Filmens største problem er som nævnt det, at der er for mange historier. Historien om epidemien overskygger i al for høj grad, det der er spændende ved en action-adventurefilm som denne – nemlig skattejagten. Den kommer aldrig ud af periferien, og man sidder måske i stedet og bliver irriteret over at filmen skal være så politisk, og det hele skal handle om hvordan Afrika udnyttes af slemme mænd med mange penge. Det er synd at den spændende grundfortælling smides ud på sidesporet, og man i stedet trækkes gennem så mange ligegyldigheder. For historien er da selvfølgelig helt igennem tåbelig, men det er der jo ikke nogen grund til at minde tilskueren ekstra meget om, ved at fodre dem med usandsynligheder og plothuller.

Under alle omstændigheder er Sahara trods sine mangler en ganske udmærket film i sin kategori. For holder man af adventurefilm kan man kun glæde sig over at genren er ved at live lidt op igen med denne film og “National Treasure” tidligere på året. Senere kan vi jo glæde os til Indiana Jones nummer fire, hvis den nogensinde bliver til noget. Imens er “Sahara” slet ikke en dårlig film at fordrive ventetiden med.

Da eventyreren Dirk Pitt finder en sagnomspunden mønt, som er en del af en historisk legende, beslutter han at tage på sit livs største eventyr: En skattejagt gennem nogle af de farligste områder af Vestafrika. Det Dirk og hans underholdende kammerat Al Giordino leder efter er et krigsskib med en hemmelig last, som har været forsvundet siden en borgerkrig for længe siden, et skib der i folkemunde bliver kaldt Dødsskibet. Under deres jagt møder de Dr. Eva Rojas, en smuk og utrolig dygtig læge, der tror, at den skjulte skat kan have forbindelse til et større problem, som truer verden omkring dem. I jagten på et skib ingen andre tror på eksisterer, må Dirk, Al og Eva stole på deres forstand og med frygtløst heltemod narre de farlige krigsherrer og det truende terræn for at nå til bunds i begge mysterier.