Sange fra en sigøjner
Udgivet 20. jan 2015 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Der er hobetal af billeder i “Sange fra en sigøjner”, der helt og aldeles tog vejret fra mig. Skudt i bjergtagende sort/hvid, opruller instruktørduoen og ægteparret Joanna Kos-Krauze og Krzysztof Krauze sigøjner-digteren Papuszas nomadeliv i Polens lavland fra begyndelsen af det 20. århundrede. En biopic om en kvinde, jeg personligt aldrig har hørt om, men hvis digte og sange fra 1950’erne og 1960’erne vist nok var skelsættende for den bredere befolknings indsigt i roma-eksistens. Sådan en kvinde fortjener bedre historiefortælling, end hvad Joanna og Krzysztof Krauze leverer. Men filmens billeder, der er signeret Krzysztof Ptak og Wojciech Staron, er derimod potente som bare pokker og fortæller deres egen både opløftende og tragiske historie. Heldigvis.
Årstallene flyver rundt. 1910, 1971, 1949, 1921, 1943. Kender du ikke allerede historien om Papusza, hendes både personlige og professionelle forhold til den foretagsomme alt-mulig-intellektuelle Ficowski og romaernes trange eksistensvilkår i Polen før, under og efter 2. verdenskrig, er det om at holde tungen lige i munden under “Sange fra en sigøjner”.
Visuelt er “Sange fra en sigøjner” en overrumplende oplevelse. Et nænsomt billeddigt, hvor der igen og igen blændes op og ned for det ene mere sønderrivende smukke tableau efter det andet. Polens nøgne, pandekageflade marker med en undseelig roma-teltby i et fjernt hjørne. Og helt bagved, hele tiden lurende ildevarslende, er de mørke skove med de slanke birketræer, som utallige historiske Holocaust-dokumentarer på DR2 har lært os skjulte de mest gruopvækkende forbrydelser. Inklusiv udryddelsen af romaer. I en af de mest slående scener nærmest snubler Papusza over en just overstået massakre i en sønderskudt lade ude midt i skoven. Lige så desorienteret som hende undersøger kameraet uforstående omgivelserne. Og dér, midt i al døden, spræller en babydreng og giver den ufrugtbare Papusza håb. Trods alt.
“Sange fra en sigøjner” er også rigt leveringsdygtig i romantisk roma-folklore af mere folkelig og fredelig art. Som hos den franske roma Tony Gatlif, hvis gennemmusikalske film som “Gadjo dilo” og “Latcho Drom” fandt et stort publikum tilbage i 1990’erne. Der både synges, danses og drikkes igennem i fortællingen om Papusza og hendes farende flok. Selv da de sendes bag tremmer, fordi de nægter at lade sig tvangsbosætte, driver de fængselsbetjentene til vanvid med den ene lalleglade sigøjner-melodi efter den anden inde fra deres fællescelle. Hvor er de bare festlige, de der sigøjnere. De lader sig ikke sådan knægte. Men knægtet blev Papusza i allerhøjeste grad. Udstødelsen fra roma-slægten sendte hende på psykiatrisk anstalt, og hun nægtede i sin isolerede alderdom at vedkende sig sit store forfatterskab. Den fortælling er der meget mere dramatisk nerve i, end Joanna Kos-Krauze og Krzysztof Krauze formår at omsætte til film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet