MedvirkendeRobert De Niro, Rachael Harris, Eddie Murphy, Zaid Farid, William Shatner

Længde95 min

GenreAction, Action, Komedie, Komedie

I biografen25/04/2002

Showtime

2 6
It’s ShowtimeDet eneste der trækker folk til billetlugerne i dette tilfælde, må være de to flotte efternavne på plakaten. De Niro og Murphy virker umiddelbart som en underlig konstellation, og efter 95 minutter i selskab med de to herrer, er dette indtryk bekræftet.
De to hovedrolleindehavere er diametrale modsætninger; DeNiro den mavesure, seriøse kriminalbetjent Mitch Preston, der lever og ånder for det at være betjent. Murphy spiller gadebetjenten Trey Sellars, der hellere vil være skuespiller, og gør alt der står i hans magt, for at blive opdaget. Dette kunne være indgangen til en underholdende film, men det lykkes ikke rigtig på noget tidspunkt, at holde filmen på sporet.

Mitch Preston arbejder undercover på at optrevle en narkoliga, da hans arbejde forstyrres af Sellars. Preston forveksles af Sellars, der beslutter sig til at afværge, hvad han tror er et røveri. En ikke særlig kløgtig beslutning, viser det sig, da betjentene under kraftig beskydning løbes over ende. Et TV-hold filmer hele den mislykkede operation, og produceren får den “gode” ide, at lave et realityshow om to betjente i hverdagen.

Under kraftigt pres fra politiledelsen tvinges Preston ind i projektet, meget mod sin vilje. Som supplement til den barske facade, bringes Sellars ind, nærmest som “svigermors drøm” til at rette op på politiets image. For at motivere den mildest talt, knotne Preston, samt i forhåbningen om at kunne lære ham lidt tricks, hentes William Shatner ind, for hvem er bedre end TJ Hooker, til at lære dem at opføre sig som betjente…. Men som bekendt, kan det være svært, at lære en gammel hund nye kunster.

Allerede nu står det klart, at Preston/Sellars næppe kan munde ud i et effektivt politi-makkerpar, men måske kan de til gengæld sørge for god underholdning til seerne af det planlagte tv-show. Kombineret med en skurk, i besiddelse af et ekstremt kraftigt våben, ledes Preston og Sellars på sporet af bagmændende med et helt TV-hold på nakken.

Robert DeNiro viser i Showtime, at han faktisk ikke er helt tosset som komedie-skuespiller, og står som den bedste enkeltpræstation i filmen. Rollen som enspænder passer godt til hans udstråling, og kombineret med en snert af humor i ny og næ, lykkes det faktisk at få personen Mitch Preston til at virke troværdig. Rollen krydres med lidt leg med mimikken, der leder tankerne hen på “are you talkin’ to me ?” fra hans glansrolle i “Taxi Driver”.

Eddie Murphy virker som om, kalenderen i hans dagligdag er låst fast i 80’erne; nu kunne man godt trænge til at han enten tonede lidt ned, eller prøvede at følge lidt med tiden. Det virker som om, Axel Foley lurer lige under overfladen, og desperat prøver at komme frem. Man skal være inkarneret Murphy-fan, for til stadighed at kunne underholdes af dette.

Filmen løber desværre løbsk ca. midtvejs, hvor det virker som om man ikke rigtig har kunnet beslutte sig for, om man skulle forsætte som komedie eller kriminalfilm. Synd og skam, havde man holdt linien fra starten, havde der været potetiale til en nogenlunde film. Så kun to kameraer denne gang; lad os håbe vi snart ser dem i noget lidt mere gennemarbejdet.

“Showtime” er en komedie om Mitch Preston, en seriøs og hårdtarbejdende politibetjent i Los Angeles. Midt i en hemmelig operation, hvor han er godt i gang med at optrevle en narkoliga, bliver han forstyrret af en anden betjent, Trey Sellers (Eddie Murphy). Modsat Mitch er Trey træt af sit job – han vil meget hellere være tv-stjerne. Et tv-hold filmer tilfældigvis den mislykkede operation, og da tv-produceren Chase Renzi ser dette, får hun en god idé: Et reality show om to politibetjente på job.

Mitch er ikke begejstret, men tvinges med på projektet af politiledelsen, der ønsker at forbedre sit image. Ind må hentes bl.a. William Shatner, spillet af William Shatner selv, der skal hjælpe den modstræbende Mitch med at få skærmtække. Bedre bliver det ikke, da Trey ser chancen for sit store tv-gennembrud og gør alt for at overtage scenen.