InstruktionEric Bergeron

MedvirkendeVanessa Paradis, Mathieu Chedid, Gad Elmaleh, François Cluzet, Ludivine Sagnier, Julie Ferrier

GenreKomedie, Animation, Adventure, Musik

Skønheden & monsteret i Paris (3D)

4 6
Bæster i byernes by

Mens jeg sad og så den franske “Skønheden & monsteret i Paris”, forsøgte jeg forgæves at komme i tanke om en hæderlig, europæisk 3D-animationsfilm. De danske eksempler på stilarten svælger ofte i platte pruttejokes og computergenererede silikonebryster – bare se på film som “Terkel i knibe”, “Rejsen til Saturn” og “Ronal barbaren”, som, jovist, tit udløser kluklatter og træk på smilebåndet, men (modsat eksempelvis Pixars’ perler) hverken rummer stof til eftertanke eller nogen decideret geniale jokes. Men er der overhovedet et sted i Europa, hvor der produceres animationsfilm af samme kaliber som hos Pixar og DreamWorks i USA?

“Skønheden & monsteret i Paris” når i hvert fald (heller) ikke “Toy Story”, “De utrolige” eller “Wall•E” til sokkeholderne, men mindre kan også gøre det. Og “Skønheden & monsteret i Paris” er under alle omstændigheder en sød, lille herlighed og samtidigt en enormt forfriskende filmoplevelse i den forstand, at der her er tale om en 3D-tegnefilm, som ikke opfordrer seeren til at købe legetøjsudgaver af alle de medvirkende figurer, som ikke vælter sig i moderne popmusik, malplacerede filmcitater eller bøvede bifigurer, og som ikke iler fra scene til scene og location til location af frygt for at kede de rollinger, der har en begrænset opmærksomhedsspændvidde.

Som titlen antyder, finder historien sted i Frankrigs romantiske hovedstad. Året er 1910, og til at starte med introduceres vi for en række venner og veninder i byernes by – deriblandt den lavmælte biografoperatør Emile og hans høje, humoristiske ven Raoul, som sammen drager til en botanisk have for at levere en pakke. Her sker der dog pludseligt et dramatisk uheld: En række kulørte kemikalier kolliderer, hvilket bevirker en stor eksplosion og udløser en gigantisk gassky, som forvandler en bitte loppe til et kæmpe monster – vel at mærke et monster med et hjerte af guld, en smuk sangstemme og et stortalent for guitarspil. Naturligvis får uhyret den lokale politistyrke på nakken, men Elime og Co. vil gøre alt for at beskytte det venlige væsen mod lovens lange arm.

“Skønheden & monsteret i Paris” er en vidunderligt nedtonet 3D-animationsfilm, som er simpel på den gode måde. Simpel bliver som regel anset som et negativt adjektiv, men simpel er altså ikke nødvendigvis ensbetydende med fordummet. Filmmagerne fokuserer helt og holdent på historien og føler gudskelov aldrig en trang til pludseligt at krydre den med unødvendige karakterer eller sidehistorier. Det er dog heller ikke en film, der tager nogen særligt store chancer, og indimellem kan man godt savne lidt mere fandenivoldskhed og opfindsomhed fra forfatterne. Men selvom filmen godt kan virke lidt ordinær, og selvom ingen af figurerne rumsterer længe i erindringen efter rulleteksterne, så føler man sig i rigtig godt selskab hele vejen igennem, og man keder sig aldrig.

Visuelt er “Skønheden & monsteret i Paris” heller ikke just uforlignelig, men de franske filmmagere havde heller ikke just et enormt budget at gøre godt med. Ofte fylder animatorerne billedet med elementer som røg og tåge – formentlig så de ikke behøver at spække billedsiden med små, visuelle pudseløjerligheder. Og selvom baggrundene og de computerskabte kulisser ofte er flotte, så savner figurerne ind imellem lidt mere tekstur. Men decideret grim er filmen aldrig tilnærmelsesvis, og den mere simple, visuelle stil klæder egentlig den ligeledes simple fortælling ganske godt. Derudover er soundtracket simpelthen sublimt, og sangene af de franske musikere Matthieu Chedid og Vanessa Paradis (som var Johnny Depps kæreste gennem 14 år) er som balsam for øregangene.

Jeg havde vitterligt aldrig hørt om “Skønheden og monsteret i Paris”, før den landede i min postkasse, og filmen fik i øvrigt aldrig biografpremiere herhjemme og kunne kun nydes i biffen under årets Buster-filmfestival. Den floppede selv i de franske biografer, hvor den ikke engang indtjente halvdelen af sit relativt lille budget, og det er altså en skam, for i en tid, hvor flere og flere animationsfilm drives af kommercielle og kyniske interesser, kan mange i branchen tage ved lære af en dejlig og dejligt dvælende sag som denne.

Præsenteret i 1080p/MVC-3D 1.85:1. Ved første øjekast er der ikke meget 3D over skivens 3D-billedside. De første par scener, som byder på gamle, farveløse klip af fortidens Paris, er faktisk i 2D, men når filmen hopper frem til nutiden, springer billedsidens tredje dimension øjeblikkeligt i øjnene. Men 3D-brugen forbliver subtil. Jeg havde nok forventet, at skærmen havde slynget flere ting efter mig, når nu der er tale om en børnefilm, men dybden er meget diskret, om end stadig bemærkelsesværdig, og jeg kunne egentlig godt lide den nedtonede 3D-æstetik. Pixar er også meget forsigtige i deres brug af 3D, hvorimod selskaber som DreamWorks næsten konstant slynger ting mod tilskueren (“Monsters vs. Aliens” er et perfekt eksempel), og selvom dét også kan være sjovt at se på, så synes jeg selv, at den slags 3D-gimmicks ofte skader indlevelsen, fordi man for alvor bliver mindet om, at man altså sidder og ser en film iført nogle lettere fjollede plastikbriller.

Indimellem havde jeg dog gerne set lidt mere dybde i billedet – der er eksempelvis enkelte totalbilleder, hvor man ikke rigtig får fornemmelsen af, at karaktererne kommer længere væk, når de bevæger sig væk fra den virtuelle kameralinse, og til tider kan man ikke ane nogen afstand mellem baggrundene og baggrundselementerne. Men billedet er skarpt hele vejen igennem, og billedsiden er også fuldkommen pletfri. Jeg bemærkede en smule banding i nogle af de røgfyldte scener, men der figurerer ingen glorier, kontrasten er solid, og farverne fremstår kraftige og appetitlige – selv bag 3D-brillernes halvdunkle linser.

“Skønheden & monsteret i Paris” er en fransk produktion, men så vidt jeg har kunnet læse mig frem til på nettet, så blev karakteranimationerne baseret på de engelske stemmeoptagelser – formentlig i et forsøg på at gøre filmen lettere at sælge i udlandet (man gjorde faktisk det samme med den danske “Valhalla”). Så filmens engelske lydside må altså betegnes som filmens originallydspor (det er også tydeligt, at mundbevægelserne og de engelske replikker er perfekt synkroniserede), og frygt ej! Selvom det ikke nævnes på udgivelsens omslag, så indeholder skiven den engelske lydside såvel som den danske.

Hvis man ser bort fra dialogen, så lyder de to DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor praktisk talt ens. Danske skuespillere leverer sædvanligvis varen i lydstudiet, og det gør de også her. Hver eneste replik leveres med en mærkbar, smittende entusiasme, som mange af de engelske skuespillere faktisk har svært ved at matche på det engelsksprogede mix. Især musikken har en lækker, sprød klang, og eftersom der selvsagt aldrig bruges reallyd, kommer alle replikker og lydeffekter også klokkeklart igennem. Subwooferen bruges til gengæld meget sparsomt, og selvom den auditive atmosfære er udmærket i flere af udendørsscenerne, så savner man jævnligt meget mere liv i lydbilledet. Dialogen virker til tider en anelse for høj i forhold til lydsidens andre elementer.

Skiven huser desværre intet ekstramateriale.

“Skønheden & monsteret i Paris” er en ganske kær og charmerende animationsfilm, som ofte behager sanseapparatet og stimulerer lattermusklerne i de sølle 90 minutter, den varer. Den er ikke just uforglemmelig, men den er ganske fornøjelig. Disken indeholder desværre intet ekstramateriale, men det vil formentlig ikke bekymre de rollinger, som filmen henvender sig til, og både små og voksne tilskuere kan glæde sig over, at filmen ser glimrende ud på Blu-ray (både i 2D og i 3D), og at den også lyder godt. Hvis man hælder til genren, bør man afgjort give udgivelsen en chance.

Emile er en genert biografoperatør, som kastes ud i et halsbrækkende eventyr i selskab med sin frygtløse og sjove ven, Raoul. Tanken var, at de bare skulle købe en reservedel til Emiles filmprojektor, og pludselig har de brudt ind hos en botaniker, skabt fuldstændigt kaos og sluppet et monster løs i Paris gader. Nu må Emilie og Raoul – sammen med et farverigt galleri af karakterer/figurer – finde monstret, før det er for sent. Men ingenting er, som du tror.