Skyggen af Rio
Udgivet 18. okt 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
“Skyggen af Rio” fokuserer nemlig på favela’en, brassernes egen betegnelse for slumkvartererne, hvor bandeopgør, drab og narkotika vel nok nærmere er reglen frem for den gyldne undtagelse. Thiago misser selvfølgelig den planlagte talentudtagelse til den lokale fodboldklub på byens stadium, falder i unåde og havner sammen med vennen Sabia (Luis Otávio Fernandes) i kløerne på en lokal mafiaboss, hvis søster – Juliana (Naima Santos) – har et godt øje til Thiago. Det bliver skæbnesvangert for dem alle.
Trods et udtalt realismepræg – især igennem fotograf Arie Van Damms håndholdte billedside – er det aldrig svært at forudse slagets gang for den unge stjerne i svøb. Filmen rører i afmålt grad, men fortvivlende bliver det aldrig. Bevidstheden om, at det nok skal gå for hovedkarakteren, selvom omgangskredsen kreperer som fluer i det ene bandeopgør efter det andet, er hele tiden til stede. “Skyggen af Rio” fornemmes da også allermest som et lys i mørket for hovedkarakteren, men mest af alt for den befolkningsgruppe, der skildres. Uden drømme, intet håb.
Apropos ordensmagt er denne aldeles fraværende i “Skyggen af Rio”, og filmen indrammer det kriminelle miljø, de medvirkende hader og elsker på samme tid, som et miljø, hvor hver enkelt er sin egen lykkes smed. Det kan derfor undre, at Thiago konstant bevæger sig over på livets skyggeside, når fodboldmagikeren udmærket godt ved, at hans muligheder ud af helvedes forgård ligger i evnerne med bolden. Men det får vist, hvor svært det er at slippe ud af de rammer, man er født i, når penge er alt, men svære at tilegne sig på lovlig vis.
“Skyggen af Rio” får igennem velspillende aktører tegnet et væsentligt portræt af en storbys absolutte skyggesider. Desværre er det svært for alvor at blive overrasket, dels fordi samme historie på sin vis er blevet fortalt før, og dels fordi tempoet er en tøddel for drænende. Mest dynamik er der i den sideløbende kærlighedshistorie, hvorigennem Thiago indirekte udfordrer og lægger sig ud med den lokale mafiaboss. Et højere tempo og flere overraskelser havde uden tvivl givet et stærkere indtryk, men spørgsmålet er, om det havde gået i spænd med instruktørens eget ønske om realisme?
“Skyggen af Rio” er endnu et nærværende portræt af den brasilianske slum med dertilhørende råhed, nådesløshed og kamp for overlevelse. Omend filmen har et væsentligt budskab fortalt igennem opofrende skuespillere, er det svært for alvor at lade sig indfange, dels fordi filmen mangler overraskelser og originalitet, og dels fordi tempoet godt kunne skrues en tak i vejret.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet