Sleepy Hollow

InstruktionTim Burton

MedvirkendeChristopher Lee, Ian McDiarmid, Michael Gambon, Christopher Walken, Jeffrey Jones, Johnny Depp, Miranda Richardson, Christina Ricci, Richard Griffiths, Lisa Marie, Casper Van Dien, Michael Gough, Marc Pickering, Steven Waddington, Claire Skinner

Længde105 min

GenreGyser, Gyser

Sleepy Hollow

5 6
“Sleepy Hollow” er en fantastisk cocktail af gotisk horror, skæv humor og et mysterie om en hovedløs rytter, der halshugger folk efter et ganske bestemt mønster. Stilen og indholdet er typisk Tim Burton og kun sjældent har Hollywoods troldmand nr.1 været bedre end han er her – hvilket jo ikke siger så lidt endda. En lang række af filmbranchens mest anerkendte skuespillere optræder i denne sorte perle, der absolut har fortjent en plads på DVD-hylden.
“Sleepy Hollow” er en hyldest til 50’ernes og 60’ernes bristiske “Hammer” film, der alle var low-budget skrækhistorier fyldt med blod, overtro, klichéfyldte kærlighedshistorier og naturligvis gotiske kulisser i massevis. Stilen var populær blandt teenagere og markerede starten på flere halvstore skuespilleres karrierer såsom Peter Cushing og Christopher Lee. Sidstnævnte har da også meget passende en lille rolle i denne dyre genre-opdatering. Ud over Lee støder vi også på veteraner som Ian McDiarmid, Michael Gough og Michael Gambon, der alle hvisker hemmelighedsfuldt i krogene og bare passer perfekt ind i det gammeldags og meget stiliserede univers, som Burton her har skabt. Martin Landau har desuden en lille men sjov rolle i introsekvensen.

Christopher Walken spiller den Hessiske lejemorder, der mister sit hoved efter at være blevet forrådt på groveste vis. Walken er som altid en fornøjelse at se på. Det samme gælder Johnny Depp, der spiller rollen som detektiven Ichabod Crane, der tror fuldt og fast på at videnskaben kan forklare alt i verden – og dermed også i Sleepy Hollow. Sådan forholder det sig imidlertid ikke, og hans i virkeligheden skrøbelige sind er flere gange ved at falde fra hinanden takket være de overnaturlige hændelser, der udspiller sig i og omkring landsbyen. Depp balancerer endnu engang overbevisende på den fine grænse mellem humor og alvor, og hans præstation i “Sleepy Hollow” understreger, at han er som født til at fortolke Tim Burtons hovedpersoner.

Plottet i “Sleepy Hollow” bygger på en fortælling af den amerikanske forfatter Washington Irwing, dog er der ret stor forskel på forlægget og så manusforfatter Andrew Kevin Walkers version. Filmatiseringen har ud over mere blod og uhygge også fået tilsat et subplot, der fokuserer på det klassiske sammenstød mellem videnskaben og det spirituelle, der ligger uden for det rationelle menneskes forstand. “Sleepy Hollow” havde premiere tilbage i 1999 og ved at lade handlingen foregå præcis 200 år før, altså i 1799, opnår filmen en lille ekstra dimension ud over hvad genren normalt tilbyder, ved meget diskret at trække paralleller til vores eget samfund på tærsklen til det nye årtusinde.

Der er intet revolutionerende over “Sleepy Hollow” og det er en film, der primært fungerer som resultat af et fantastisk production design, Danny Elfmans gode musik og selvfølgelig skuespillernes præstationer. Jeg synes det er lækkert, at Burton har gjort sin film lidt mere blodig og at den enkelte steder har nogle ganske hårrejsende passager, der også gør filmen interessant for et voksent publikum. Den har bid, og takket være fotografen er filmen en visuel oplevelse af de sjældne, med udpræget flade mattepaintings i baggrunden og en masse “udendørsscener” optaget indenfor i et studie. Humoren er kulsort og selvom jeg kun nødigt indrømmer det, har jeg det med at grine højlydt, hver eneste gang flokken af får toner frem på skærmen. Alt sammen good stuff!

Video”Sleepy Hollow” er ikke ny på DVD og teknologien bag filmoverførsler til digitale medier har udviklet sig en hel del siden skiven blev udgivet. Billedekvaliteten er dog stadig ganske udmærket og leverer på trods af det besværlige materiale et tilfredstlillende resultat der har en lille tendens til ‘ghosting’. De mange scener der er optaget i røg og i tåget vejr virker lidt grynede, men alt sammen passer det faktisk meget godt til filmens stil. Farverne er matte og det skal de være. Desværre er billedet i enkelte indstillinger (fortrinsvist etableringsskud) noget uroligt og hopper lidt op og ned, hvilket minder om et ustabilt negativ i biografen og som burde være bandlyst på DVD.
AudioSoundtracket af Elfman er meget stemningsskabende og spiller dejligt højt i alle kanaler. Sammenlignet med nyere skiver er der dog ikke så meget at komme efter mht. 5.1 lyddesignet, og man savner fra tid til anden flere diskrete effekter og nogle flere pans mellem front- og baghøjtalere. Bas er der derimod tilstrækkeligt af, og jeg kunne sagtens høre og mærke hver eneste gang Den Hovedløse Rytter dundrede forbi på sin hest. Det samme gælder eksplosionen til sidst i filmen.
EkstramaterialeEkstramaterialet er lidt en blandet landhandel og det samme gælder for kvaliteten. Først er der et kommentarspor med Burton, der i det store hele efterlader et udmærket indtryk. Der er imidlertid for mange lange pauser imellem hans anekdoter til, at det når at blive rigtigt underholdende. Manden er dog heldigvis interessant at høre på når han endelige åbner munden, og man kan godt ærge sig lidt over, at producenterne af skiven ikke har sat ham sammen med en anden person for derved at “trække” informationer ud af instruktøren og skabe et bedre flow på sporet.

Udover et par trailere er der også nogle kortere interviews med cast & crew og et 30 min. langt ‘Bag Kameret…’ indslag, der giver os den sædvanlige tur rundt omkring produktionen og skuespillernes syn på filmen. Igen ikke ligefrem noget revolutionerende og det er præget af lidt for megen rygklapperi med for få virkelig interessante detaljer. Bør kun ses én gang.

Overall”Sleepy Hollow” er stemningsfuld, sjov og spændende og i mine øjne en af Burtons bedste film overhovedet. Effekterne er gode, selvom de er lavet med et low-budget look, og humoren er præcis så mærkværdig, som vi kender den fra den skæve amerikanske instruktør. DVD’en har i lang tid kun kostet 100 kr. og kan derfor anbefales til alle, der leder efter en anderledes eventyrfilm med mystik a la Sherlock Holmes tilsat hyppige blodsprøjt og indtil flere græskarhoveder. Fans af Tim Burton ejer den naturligvis allerede.

Klik her for at læse flere “Tim Burton” relaterede anmeldelser

Johnny Depp spiller Ichabod Crane, en excentrisk og ivrig politibetjent med en nytænkende indgangsvinkel til at opklare forbrydelser. Ichabods moderne efterforskningsmetoder bliver sat på prøve, da hans overordnede sender ham til den lille by Sleepy Hollow for at undersøge en række mord, angiveligt begået af en hovedløs rytter.