Slim Slam Slum

InstruktionJorge Ballarin, Marcelino Ballarin

MedvirkendeCamilla Bendix, Thure Lindhardt, Simon Jul Jørgensen, Tommy Bredsted, Gry Bay, Tina Kissow, Rebacca Egekvist, Ken Vedsegaard, Mads M. Nielsen, Liselotte Lohmann, Lasse Skou Lindstad, Bent Andersen, Hans Henrik Voetmann, Judith Rothenborg, Henrik List

Længde97 min

I biografen30/08/2002

Slim Slam Slum

1 6
“Slim Slam Slum” er uden sammenligning det værste bras denne anmelder endnu har fodret sin dvd-afspiller med, og det anbefales på det kraftigste at gå i en lang bue uden om denne talentløse ‘film’, der med et brag styrter sammen under vægten af sin egen stupiditet.
FilmenFilmens plot er nogenlunde ligeså dybsindig som dens titel, og fortællingen om en gruppe unge drenge, der fordriver hverdagen med sprut og piger er ligeså fortærsket, som den er ligegyldig. Som udgangspunkt er der intet i vejen med grovkornede ungdomsfilm, så længe de bare udstråler et minimum af teknisk og dramaturgisk kompetence. Inden mit gennemsyn nærede jeg et lille håb om, at “Slim Slam Slum” ville overraske og vise sig som noget i retning af Danmarks svar på de amerikanske ungdomskomedier, der hærgede i 80’erne. Sådan forholdt det sig imidlertid ikke, og filmen begår den største synd af dem alle, nemlig at undervurdere sit målpublikum i en sådan grad, at den ikke længere har et.
“Slim Slam Slum” er en filmatisering af en relativ kendt dansk tegneserie og beviser endnu engang, at bare fordi noget fungerer på tryk, fungerer det ikke også på film. Stilen er fantastisk uinspireret og hovedparten af scenerne er, til trods for det høje tempo, så gabende kedelige, at selv instruktørerne må have sovet igennem et par af optagelserne. Skuespillet er ufedt på den ufede måde, og Simon Jul Jørgensen gør sig bedre som provokerende entertainer på DR2 end provokerende wannabe hip-hopper uden indhold i tilværelsen. Thure Lindhart og Tommy Bredsted kappes om at se dummest ud i de fedtede nærbilleder, og de tre piger Dit, Dat og Dut er endnu en række kadavere, der er skånsomme for øjnene men utålelige at høre på.

Som så mange andre før den er “Slim Slam Slum” en film, der i kraft af sit oprørske udtryk automatisk vil undergrave enhver form for kritik, der bliver rettet imod dens åbentlyse mangler. Overhovedet at bruge tid på kritisere filmen, føles som at skyde spurve med kanoner, og det virker fuldstændig uforståeligt, at man skal give penge for en film, som enhver med et digitalt kamera, selv kunne gå ud og flikke sammen.

VideoFilmens æstetik er gullig og grim. Der lader ikke til at der er blevet sat nogen nævneværdig form for lys på produktionen, og kvaliteten af det digitale billede svinger meget fra den ene scene til den anden. Selve overførslen til dvd mediet er lykkedes så godt, som kildematerialet nu har tilladt det.
AudioLyden er gengivet i et gennemført uspektakulært Dolby 2.0 spor, der hverken byder på den mindste surroundeffekt eller bas. Budgettet har været småt og resultatet er derefter.
EkstramaterialeSom ventet fortsætter kvaliteten og omfanget af ekstramaterialet de gode toner, og det eneste vi får tilbudt her er et kedeligt 10 minutters interview med instruktørerne, der fortæller om, hvor interessant en film, de selv mener, de har lavet. Derudover er der en kort gennemgang af hvordan tegneserien opstod og senere blev filmatiseret, og sidst men mindst et par forslag til promoplakater og beskrivelser af de bands, der her leveret musikken til filmen.

Lad være med at købe denne dvd.

I deres lejlighed i Københavns Nordvest-kvarter fordriver fyrene Slim, Slam og Slum tiden med at spille Playstation, ryge hash og drømme om bimbo-tøserne Dit, Dat og Dut. Pigerne er imidlertid mere interesserede i smarte fyre med tjek på tilværelsen. Derfor dropper Slim, Slam og Slum deres kedelige jobs og begynder sammen med to venner på et tegneserieprojekt på internettet. Efter to månder er succesen indenfor rækkevidde med udsigt til penge, prestige og piger. Og så skulle alt jo være i den skønneste orden.