Længde95 min

GenreDrama, Sport

I biografen27/08/2015

Sommeren ’92

5 6
Kom mæ’ tilbage

Jeg mindes åbningskampen imod England – en kedelig nullert fra dengang målmanden måtte samle tilbagelægninger op i det uendelige. Det gjorde Peter Schmeichel! Jeg mindes bittert Tomas Brolins svenske scoringspirouette, der næsten sendte Danmark ud af EM efter den kun anden kamp. Jeg mindes comeback-følelsen over Elstrups sene scoring imod Frankrig. Jeg mindes, at jeg faldt i søvn, inden Kim Christoftes trillende straffescoring sendte Holland hjem – og Danmark i finalen. Jeg mindes ”huttelihut!” og Kent Nielsens lange tå i den umulige finale imod Tysklands verdensmestre. Jeg mindes en helt masse andet fra fodboldsommeren i 1992. Det er det, “Sommeren ’92” handler om. At mindes.

Dem, minderne, behandler instruktør Kasper Barfoed med en afbalanceret og sømløs nostalgi, der er et hold af europamestre værdige. Her er ingen arrogante franskmænd eller disciplinerede tyskere. Det handler ikke om nationalistisk selvfedme, men om forskellighed i fællesskabet anført af et godt, stort fynsk bøgetræ – Richard Møller Nielsen. Den kantede guldtræner med de bizarre udtalelser og den defensive spillestil formidles varmt af Ulrich Thomsens småautistiske deadpan-humor, som han har forfinet siden “Blinkende lygter”. Han er i front for både hold og denne film med sin insisteren på hellere at være en grim vinder end en smuk taber som det elskede 80’er-hold med Elkjær og Michael Laudrup. Hos ‘Richardo’ skal enerne indordne sig holdet med løbepensum og glidende tacklinger.

Men træneren indser snart at for at kunne behandle alle lige, så må de behandles forskelligt. Den indsigt har Kasper Barfoed heldigvis haft fra begyndelsen. Truppens spillere får ikke alle den samme mængde skærmtid i lighedens navn. Enkelte er udvalgt i helhedens tjeneste. Brian Laudrup er det skrøbelige geni, der har det svært med systemet. Han kræver friere rammer for at kunne bidrage. Og så er der de to overskæg på midtbanen. ‘Faxe’ og Vilfort. ‘Faxe’ er den komiske klovn, der vil score flere mål. Han er udtaget af Barfoed til de ufarlige grin, når han uden held øver sig på at skyde på mål. Vilfort leverer derimod de tragiske følelser, da han må forlade holdet til fordel for sin kræftsyge datter. Der er ting i livet, der er vigtigere end fodbold.

Således væves de små historier ind i den samlende fodboldhistorie som organiske opbygninger, der løbende forløses. Fakta – at Brian Laudrup blev kåret til turneringens bedste, at ‘Faxe’ og Vilfort scorer i finalen – anvendes med stor følelsesmæssig pondus til at fortælle de almenmenneskelige historier bag og imellem kampene. Mangel på respekt, manglende evne til at passe ind, drømme om noget større og bearbejdelsen af tab og sygdom. Det hele med et nostalgisk glimt i roligan-øjet, hvor de nærmest mytologiske fortællinger om afbudsholdet, der spillede minigolf og spiste på McD, naturligvis er blandt.

Hvad så med fodbolden? Den holdes til et minimum. Til afgørende øjeblikke, der tjener det, der sker uden for kridtstregerne. Og den leveres klogeligt af arkivmateriale kombineret med enkelte nærbilleder af fiktionens fodboldspillere ledsaget af de oprindelige tv-kommentarer fra Flemming Toft og Preben Elkjær. Fodbold ligner aldrig fodbold, når film forsøger at genskabe det vidunderlige spil. “Sommeren ’92” er ikke en fodboldfilm, men en film om mennesker på et hold, der spiller fodbold.

”Kom mæ’ tilbage,” kommanderer Richard Møller. Direkte er det en træningsordre til Laudrup, der forsømmer sine tilbageløb på banen. Men jeg forstod det også som en nostalgisk opfordring. Kom med tilbage til en tid, hvor 80’ernes korte shorts blev erstattet med 90’ernes knælange. Kom med tilbage til en sommer med følelser og fodbold – til en sommer, hvor Brian, Kim, John, Flemming, Peter og ikke mindst Richard gjorde det umulige. Tak for minderne.

Landstræner Richard Møller Nielsen kæmper en ulige kamp med et splittet hold, der nægter at spille efter hans taktik. Ingen forstår, hvad han vil, hverken spillerne eller pressen – kun hans kone Jonna forstår ham. Han er Danmarks mest udskældte mand, og det ser sort ud. Men i sommeren 1992 får Richard en uventet chance, og pludselig er holdet på vej til EM i Sverige. Med i bagagen følger de interne konflikter, uenighederne og de personlige udfordringer, men Richard er overbevist om, at de sammen kan gøre det umulige.