Source Code

InstruktionDuncan Jones

MedvirkendeJake Gyllenhaal, Michelle Monaghan, Vera Farmiga, Jeffrey Wright, Michael Arden, Cas Anvar, Russell Peters, Brent Skagford, Craig Thomas, Gordon Masten, Susan Bain, Paula Jean Hixson, Lincoln Ward, Kyle Gatehouse, Albert Kwan

Længde93 min

GenreSci-Fi, Action, Thriller

I biografen09/06/2011

Source Code

5 6
Erindringen om en bombe

Det er ikke mange genrer, der tillader filmmagerne at foretage så megen leg med mediet og så mange visuelle krumspring som science fiction, og derfor er det lidt trist, at vi så forholdsvist sjældent ser netop den genre brugt til andet end at springe rumskibe eller kæmperobotter i luften.

En lykkelig undtagelse er heldigvis Duncan Jones, der med sci-fi-filmen “Moon” tog så godt som alle fans af genren med storm og viste, at selvom han konstant blev omtalt som David Bowies søn, så havde han meget andet end en usædvanlig familiebaggrund at byde på. Med “Moon” og nu “Source Code” er han godt på vej til at opbygge et rygte for at stå bag intelligente veludformede science fiction-film.

Filmen åbner ellers ganske stilfærdigt, da Sean – spillet af Jake Gyllenhaal – vågner lettere desorienteret i et tog, hvor han sidder over for den kønne Christina i skikkelse af Michelle Monaghan. Det burde jo være en behagelig opvågning for de fleste mænd, men der er imidlertid det problem, at Sean er overbevist om, at han i virkeligheden er Kaptajn Colter Stevens, der ganske ufrivilligt har indfundet sig i en fremmed mands krop. Problemet er imidlertid ikke, at han er tosset – problemet er, at han tilsyneladende har ret, og da toget efter blot 8 minutter eksploderer, begynder vi at få flere brikker til puslespillet. Toget blev rigtigt nok sprunget i luften via en bombe, og Stevens sendes tilsyneladende gentagne gange ind i de sidste 8 minutter af erindringen hos et af ofrene. Disse erindringer udspiller sig imidlertid forskelligt, alt efter hvad Stevens gør, og det bliver hans opgave at finde morderens identitet.

Hvorvidt alt det her giver frygtelig meget mening er et godt spørgsmål, men hvad, der er mere afgørende, er, at det rent faktisk lykkes for Duncan Jones at etablere et indfangende omdrejningspunkt for denne tankevækkende sci-fi-thriller, hvorfra en fascinerende leg med identitet kan udspille sig. Hvis “Source Code” havde været af Tony Scott, ville den utvivlsomt have udviklet sig til noget i stil med “Deja Vu”, hvor en masse hæsblæsende biljagter og brutale slagsmål havde afløst hinanden, men Jones’ sigte er et andet, og i stedet får filmen hurtigt en udformning, der ofte lægger sig tættere på Bill Muray-komedien “En ny dag truer”. Her er den lille lumske gnaver blot blevet erstattet af en fjernstyret bombe.

Hvor Bill Murrays figur havde en hel dag, så har Stevens blot otte minutter til at gøre godt med, og dermed har filmen lagt sig nogle klare begrænsninger, eftersom det kun er Stevens, der ændrer sig, mens hans omgivelser forbliver de samme. Taget den vanskelighed i betragtning er det imidlertid forbløffende, hvor godt Duncan Jones magter opgaven, og hvor meget han får tilskueren til at investere sig selv følelsesmæssigt i persongalleriet. Meget af rosen for det bør selvsagt også tilskrives Jake Gyllenhaal, der formår at skabe en levende person ud af den stramt skåret fortælling, og som bliver suppleret glimrende af Vera Farmiga, Jeffrey Wright og Michelle Monaghan.

En film, der for det meste gentager de næsten samme otte minutter om og om igen, lyder på papiret som en dræbende kedelig oplevelse, men takket være en fornem udførsel og et særdeles velskrevet manuskript, der lystigt mikser minimalisme med klassiske pulp-elementer, er den i stedet en blændende opvisning i solid og spændende science fiction, der ikke alene underholder, men også giver et overraskende stort følelsesmæssigt punch nær slutningen. Alt er ganske vist ikke, som det umiddelbart fremstår i hverken “Moon” eller “Source Code”, men med disse to film under bæltet er der imidlertid ikke længere nogen tvivl om, at Duncan Jones er en førsteklasses filmskaber af den ægte slags.

Se også: Filmz TV: “Source Code”-interview med instruktøren Duncan Jones.

Da den dekorerede soldat kaptajn Colter Stevens vågner op i en ukendt mands krop, opdager han, at han er en del af en mission, som skal finde en bombemand, der har sprængt et Chicago-passagertog i luften. Det er en usædvanlig opgave ganske ulig noget, han har prøvet før, og han finder ud af, at han deltager i et eksperiment kaldet “Source Code” – et program, som sætter ham i stand til at bytte identitet med en anden person de sidste 8 minutter af dennes liv. Colter må opleve ulykken igen og igen for at opdage nye spor, der kan gøre ham i stand til at finde personen, som står bag, i tide til at stoppe et nyt angreb, der vil dræbe millioner.