Space in Between: Marina Abramovic and Brazil, The

InstruktionMarco Del Fiol

Længde86 min

GenreDokumentar

IMDbVis på IMDb

I biografen24/11/2016


Anmeldelse

Space in Between: Marina Abramovic and Brazil, The

3 6
The Artist is New Age Religious

Hvad gør man efter New York? Når Loki er blevet besejret. Eller som i tilfældet Marina Abramovic, der i “The Artist is Present” lavede sit livs performance-artistiske udstilling på MoMa. Her sad hun dag efter dag i tre måneder stille på en stol og stirrede på dem fra publikum, som tog plads overfor. Hun var selv kunststykket i New York. Nu nedtoner hun kunsten til fordel for en (new age) religiøs søgen i et brasiliansk postkort.

Og hvorfor så Brasilien? Fordi manuskriptet siger det. Eller måske har brassernes turistminister fundet lidt filmstøtte frem. For i modsætning til i “The Artist is Present”, hvor udstillingen på verdens vigtigste museum gav et naturligt udgangspunkt for at fortælle (kunst)historien om Marina Abramovic, så er turen til Brasilien her i “The Space in Between” mindre naturlig. Hvad skal hun der? Det blev jeg aldrig klog på.

Men her er hun altså taget på tur. Og denne gang handler det ikke så meget om hende, som det er hende selv, der handler. Der peges frem i stedet for retrospektivt tilbage på en stor karriere inden for performance art, som oftest involverer kroppe, der støder nøgne sammen. Hun er søgende. Besøger den ene new age-sandsigerske efter den anden, der siger luftige ting, som ikke er langt fra kunstverdenens værste floskler.

Men blandt flosklerne findes der også stor kunst. Det må jeg sande, da hun møder en moderne heksedoktor i hvid kittel, som med en kniv skraber dårligdommene væk fra et øje. Uden bedøvelse. Vi ser det hele. Jeg gjorde det igennem mine fingre, det er svært for øjne at se på kniv ved andre øjne. Men det virkede, ret magisk. Et kunststykke. Nu er der den involvering, som performance-kunsten kræver.

Derfra fortsætter de grædende øjne, som Marina stirrede så inderligt med i den første film, videre på turisttur blandt Brasiliens alternative. Ud i regnskoven, hvor ild, gløder og røgelse gør hende inderlig, inden hun lægger sig på en bambusmåtte dækket kun af grønne blade. Et med naturen. Fødder i mudder. Mudder på krop. Det er som de mest spirituelle afsnit af “Chef’s Table”. Der også er de dårligste. Fokus forsvinder fra maden. Her forsvinder det fra kunsten og Marina i en søgen efter noget at tro på et sted i Brasilien.

For der mangler en ramme for “The Space in Between”. Skiftet fra en slags kunst til en slags religion giver dog udmærket mening. Begge skal tages prætentiøst alvorligt, ellers bliver det latterligt. Marina Abramovic griner ikke. Alderen trykker for performance-kunstens bedstemor i en jagt på mening. Langt fra New York.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

I jagten efter godt helbred og inspiration til sin kunst rejser Marina Abramovic gennem Brasilien og oplever hellige ritualer.

På rejsen udforsker hun grænserne mellem kunst og bevidsthed. Men hvor langt er hun villig til at gå for at skabe sin kunst?