MedvirkendeChristopher Bradley, Sarah Denning, Robin Dill, Joshua Feinman, Jeff L. Green, Merry Grissom, Roy Halo, Cyrus King, Daniel Novy, Zhubin Rahbar, Shaun Russell, Combiz Shams

Længde116 min

GenreDokumentar

Standard Operating Procedure

5 6
Fængslende

Errol Morris er mildest talt en legende inden for sit felt. Den Oscar-belønnede dokumentarist fik en uskyldig, dødsdømt mand frikendt for mord via sit skelsættende mesterværk “The Thin Blue Line”, og han diskede op med et af nyere tids bedste karakterportrætter i “Fog of War”, hvori Morris fik den forhenværende forsvarsminister Robert McNamara til at mønstre indrømmelser, man aldrig havde regnet med at høre. Morris er ikke blot en født filmmager, han er en kompromisløs vovehals. Derfor kommer det som lidt af en overraskelse, at manden kaster sig over et emne som de frygtelige mishandlinger i det irakiske Abu Ghraib-fængsel, som jo allerede er blevet dokumenteret og analyseret i utallige nyhedsudsendelser, avisartikler og film.

Men en typisk dybdeborende Morris begiver sig tættere på rædslerne og vidnerne, end nogen reporter eller filmmager tidligere har gjort. Og netop rædslerne og vidnerne er Morris’ fokusområde – USA’s motivation for at bekrige Irak granskes ikke, og selvom forsvarsminister Donald Rumsfeld dukker op på et par billeder i starten, så er hverken han eller andre medlemmer af den amerikanske administration i Morris’ søgelys. Bushs navn bliver ikke engang nævnt. “Standard Operating Procedure” er først og fremmest en dokumentar om manipulation, tortur, bedrageri og menneskets væmmeligste skyggesider, hvilket gør filmen meget mere tidløs end den gængse klagesang over en regering, de fleste allerede foragter.

Der er dog ingen tvivl om, at Morris retter en bebrejdende pegefinger mod toppen af det amerikanske militærs hierarki. Via adskillige interviews med flere af soldaterne, der enten fotograferede, oplevede eller deltog i ydmygelsen af irakiske fanger, erfarer vi, at deres overordnede blåstemplede de usmagelige ritualer og arrigt uddelte skideballer over for dem, der satte spørgsmålstegn ved hændelserne. Vi får endda at vide, at ikke én eneste officer af tilnærmelsesvis høj rang er blevet retsforfulgt efter sagens offentliggørelse. De fleste anklagede var teenagere eller mænd og kvinder i starten af 20’erne, og en af Morris’ interessante pointer er, at de blev syndebukke for deres ældre, perverse og (paradoksalt) mere erfarne overordnede og ufrivilligt blev trukket ind i en spiral af frygt og had.

Men det er altså heller ikke, fordi “Standard Operating Procedure” insinuerer, at de unge soldater var decideret uskyldige. Et af filmens mange prisværdige budskaber er, at gruppepres, naivitet og ordrer ikke er tilfredsstillende undskyldninger for at tie eller begå forbrydelser. Og ligesom israelske Ari Folmans epokegørende, animerede krigsdokumentar “Waltz with Bashir”, som også udkom sidste år, er “Standard Operating Procedure” en kærkommen reminder om, at vi aldrig må glemme vores medmenneskelige pligter eller lade denne slags rædsler gentage sig, og at når uhyrligheder som disse gennemføres, så er der ingen vindere, kun tabere.

Morris’ film er spækket med rystende, ofte væmmelige og immervæk hudløst ærlige interviews med alskens soldater af begge køn, hvis respektive monologer kun sjældent afbrydes af Morris’ karakteristiske stemme. Morris har fortalt, at han desperat forsøgte at finde de irakere, som blev tortureret, nedværdiget og fotograferet… men det lykkedes ham desværre ikke, og man savner bestemt at høre deres historier.

Vi præsenteres dog for adskillige af de berygtede fotografier fra Abu Ghraib samt fåtallige amatøroptagelser – flere af dem er svære at holde ud, men Morris fortjener respekt og ros for ikke at tildække den brutale sandhed. Og flere af de omtalte episoder rekonstrueres af Morris og Co. og er fornemt belyst og skudt af instruktørens faste fotograf Robert Chappell og Oscar-belønnede Robert Richardson – især en foruroligende scene, hvor en 16-årige fange terroriseres af utallige gigantiske myrer, gør indtryk. Og lydsiden er mindst lige så imponerende takket være Randy Thoms brillante lyddesign og Danny Elfmans stemningsfulde score – et af mandens bedste i årevis. Kort sagt: “Standard Operating Procedure” lever op til Morris’ egne, høje standarder.

Præsenteret i 1080p/AVC 2.40:1. Dokumentarens mange rekonstruktioner og interviews ser simpelthen enestående ud. Gryn og snavs er blevet tilføjet for at gøre visse scener mere troværdige og effektive, hvilket de også bliver, og utilsigtet digital støj forekommer aldrig. Billederne fremstår knivskarpe og plages aldrig af glorier. Både kontrasten og farvegengivelsen er perfekt. Ganske vist ser amatøroptagelserne og billederne ikke ligefrem fantastiske ud, men de havde sandsynligvis også mistet deres gennemslagskraft, hvis man havde rengjort og poleret dem, og transferet er aldrig tilnærmelsesvis tæt på at miste sin velfortjente topkarakter.

Skivens Dolby TrueHD 5.1-mix leverer et utal af både subtile og bombastiske lydeffekter og panoreringer under rekonstruktionssekvenserne, som er mindst lige så mindeværdige som de lamslående billeder. LFE-kanalen er god til at gøre mange scener nøjagtig så ubehagelige, som de bør være – den kraftige lyd af skoene, der angriber de førnævnte myrer, samt kameraets blitz glemmer man ikke. Under interviewene er lydsiden selvfølgelig mere stilfærdig – her får Danny Elfmans musik undertiden lov til at spille en markant rolle i lydbilledet, mens replikkerne kommer klokkeklart igennem via centerhøjtaleren.

Errol Morris har indtalt et fint kommentarspor til filmen. Den velformulerede herre gennemgår bl.a. sin holdning til politik, de interviewede og filmens emne. Man ville dog gerne have hørt lidt mere om Morris’ filmæstetiske overvejelser. Lydsiden diskuteres eksempelvis aldrig. Morris diskuterer filmen endnu mere i “Premiere Q&A” (11 min.) og “Press Conference” (32 min.), hvor han tager imod spørgsmål fra alskens kritikere og folk, der har set filmen.

“Diplomacy in the Age of Terror” (45 min.) byder på optagelser fra en yderst interessant konference, hvor alskens menneskerettighedsforkæmpere og politikere diskuterer alt fra filmens afsløringer til Abu Ghraib-skandalens effekt på den globale politiske scene. Omtrent 139(!) minutters fraklippede interviews og scener medfølger også. En tårevædet officers fortælling om, hvordan han hjælpeløst kun kunne se til, mens en kammerat brændte ihjel, er uafrystelig.

Desuden medfølger trailere til “Standard Operating Procedure”, “The International”, “Felon”, “Redbelt” og “Resident Evil: Degeneration”, og hvis din afspiller er koblet til internettet, får du adgang til endnu flere af slagsen. Trailerne præsenteres i 1080p, resten af videomaterialet præsenteres i 480p.

Folk med hang til gode dokumentarer eller politiske dramaer bør afgjort opstøve Errol Morris’ “Standard Operating Procedure” og gerne på Blu-ray. Både filmens billed- og lydside gengives optimalt i HD, og udgivelsens ekstramateriale er informativt og velproduceret.

Få indblik i en af de største skandaler i det amerikanske militærs historie. Scenen er Abu Ghraib. Du har sikkert set billederne i nyhederne – de nøgne indsatte, pyramiden af fornedrede fanger og det berygtede sejrssmil på den unge, kvindelige korporal, der står vagt over dem alle. Nu får du chancen for at komme med bag facaden og høre den sande historie om de mænd og kvinder, der overskred grænsen mellem afhøring og tortur. Errol
Morris’ dokumentar tager dig bag tremmerne på det 21. århundredes mest berygtede fængsel og de handlinger, der tvang USA’s præsident til at give hele verden en undskyldning.