InstruktionHal Sutherland, Bill Reed

MedvirkendeWilliam Shatner, Nichelle Nichols, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, George Takei

Længde484 min

GenreSci-Fi, Sci-Fi, Animation, Animation

Star Trek: The Animated Series

4 6
Det er efterhånden over 8 år siden, at filmselskabet Paramount begyndte at udgive Star Trek på dvd. Og med udgivelsen af “Star Trek: The Animated Series” kan medarbejderne hos selskabets flittige dvd-afdeling endelig ånde lettet op, og det samme kan Star Treks mange dedikerede fans. Alle 10 spillefilm og alle fænomenets seks tv-serier (spredt ud over hele 30 sæsoner) er nu tilgængelige på dvd.
Efter den oprindelige “Star Trek” serie døde tilbage i 1969 på grund af dalende seertal og kneben offentlig interesse, var det usandsynligt, at seriens fans nogensinde ville få mulighed for at se deres helte i aktion igen. Men da genudsendelserne af serien pludselig begyndte at skrabe et voksende publikum til sig og senere slå alskens seerrekorder, fik Paramount blod på tanden. Star Treks skaber, Gene Roddenberry, blev overtalt til at producere en tegnefilmsudgave af sin banebrydende tv-serie, som kom til at køre i to sæsoner fra 1973 til 1975. Næsten alle skuespillerne vendte tilbage for at lægge stemme til deres respektive karakterer, og den roste animationsserie vandt en Emmy for bedste børneserie.

På trods af den kortlivede tv-series datidige succes, er den nu for længst røget i glemmebogen. I årevis så det ud til, at den glemte serie aldrig ville blive tilgængelig på andet end VHS. Seriens status som fænomenets glemte, sorte får er især Roddenberrys skyld, idet han gjorde en indsats for at adskille serien fra resten af den enorme franchises dele, bl.a. ved at fastslå, at alle seriens hændelser ikke var eller er en officiel del af Star Trek-kanonen. Om det vitterligt er tilfældet eller ej er på sin vis bedøvende ligegyldigt. Så er det mere interessant at diskutere seriens egentlige meritter, og på trods af små budgetter og stramme deadlines lykkedes det seriens producere og manuskriptforfattere at levere en masse afsnit, som de sagtens kan være stolte af.

Mange af 60’er-seriens manuskriptforfattere var med på vognen igen, og flere af dem har forklaret, at de ikke så “The Animated Series” som en helt ny tegnefilmsserie eller en serie for børn. Deres tilgang til serien var, at det var som en ny sæson af den oprindelige serie, og derfor siger det sig selv, hvorfor serien ofte er blevet klandret for ikke at være børnevenlig nok. Der er masser af avancerede termer og komplekst drama, men stadigvæk nok solid underholdning og godhjertet humor til at gøre serien fornøjelig for yngre seere også, men seriens målgruppe er mere eller mindre den samme som alt andet Star Trek.

Da seriens producere ikke havde alverdens penge at gøre godt med, var det i første omgang kun meningen, at tre af skuespillerne fra den gamle serie skulle vende tilbage. Mange billedelementer bliver genbrugt igen og igen, der er et par enkelte billedmæssige fejl og der er ikke meget bevægelighed i animationerne. Men baggrundene er ofte smukke, og billedet er tit spækket med flotte, små detaljer. Og så er kvaliteten af manuskripterne generelt ret høj og nogle af dem er endda næsten på højde med 60’er-seriens bedste.

Især “Yesteryear” og “The Counter-Clock Incident” er fabelagtige. Men flere af afsnittene er også lidt sløve i det, og det har tydeligvis været lidt svært for forfatterne at tilpasse sig de nye spilletider på godt og vel 20 minutter i stedet for 50, så enkelte afsnit virker lidt forhastede. Men alt i alt er “The Animated Series” en fornøjelig bestanddel af den enorme franchise, som endda overgår flere af de nyere Star Trek sæsoner. Paramount bør komplimenteres for at have givet os en unik mulighed for at se seriens gamle helte i aktion igen. For mange vil det være for første gang.

VideoPræsenteret i 4:3 full screen format. Det tog en god portion tid og overtalelse, før Paramount valgte at grave “The Animated Series” op fra deres arkiver og udgive serien på dvd. Derfor kommer det som lidt af en overraskelse, at filmselskabet tydeligvis har brugt en masse tid og energi på at restaurere disse mere end 30 år gamle billedsider. Serien ser fabelagtig ud. Farverne er smukke, billedet er knivskarpt og kontrasten er fuldstændig solid. Der er ingen tilfælde af edge-enhancement, og selvom der figurerer adskillige afsnit på hver disc, så er der aldrig synlige komprimeringsfejl. Der er dog en lille portion digital støj på billedet, hvilket man nu alligevel havde forventet, alderen af materialet taget i betragtning.
AudioOgså seriens gamle lydspor har Paramount behandlet med respekt. Der er ingen distraherende tilfælde af knas og støj på de engelske Dolby Digital 5.1 lydspor. Lyden kommer primært fra fronthøjtalerne og er ren og tydelig, understøttet af en fin, men langtfra prangende bund. Baghøjtalerne bruges sparsomt til effekter, men mest til at give musikken ekstra auditiv fylde, hvilket lykkes fint. Nogle fans vil måske brokke sig over den manglende inkludering af de originale mono-spor (som figurerer på den amerikanske udgivelse), men ærligt talt er kvaliteten af DD5.1-sporene god nok (og afvigelsen fra den oprindelige præsentation af kildematerialet så lille), at der vitterligt ikke er meget at klage over.
EkstramaterialeDenne 4-disc udgivelse byder ikke på en forfærdelig masse ekstramateriale, men det, som er her, er ganske godt. Disc 4 byder på dokumentaren “Drawn to the Final Frontier: The Making of Star Trek: The Animated Series” (25 min.). Dette er en herlig lille featurette, som både seriens fans og dem, der ikke før har stiftet bekendtskab med den, garanteret vil kunne få noget ud af. Diverse forfattere (både dem, som i sin tid bidrog til serien, og folk, der arbejdede på de nyere serier), producere, instruktører mm. taler om seriens skabelse, historie og effekt på fænomenet som helhed. Udover interviews byder dokumentaren også på storyboards, sjældne billeder og endda en optagelse af Emmy-prisoverrækkelsen.

Der er en hel sektion på disc 4, som går under navnet “What’s the Star Trek Connection?”. Denne undermenu giver adgang til i alt 10 videoklip, som afslører forbindelsen mellem tegnefilmsserien og de andre tv-serier. Fans vil garanteret kunne få en masse sjov ud af disse, som har en samlet varighed på cirka 6 minutter. Discen byder også på få siders tekst om serien.

Derudover byder boksen på en hel del kommentarspor til udvalgte afsnit. Michael Okuda og hans kone, Denise, har forfattet nogle informative tekst-kommentarspor til afsnittene “Yesteryear”, “The Eye of the Beholder” og “The Counter-Clock Incident”. Folk, som har læst parrets informative tekst-kommentarspor til dvd-udgivelserne af spillefilmene og enkelte af fænomenets andre sæsoner, ved omtrent, hvad man har i vente.

Derudover er der også i alt tre normale, auditive kommentarspor med seriens manuskriptforfattere. Det er afsnittene “More Tribbles, More Troubles”, “Bem” og “How Sharper Than A Serpent’s Tooth”, som kan ses med disse tilhørende kommentarer. Sporene er fine og disker op med flere anekdoter, som selv de mest hårdhudede fans garanteret aldrig har lagt øre til før. Men af og til er det dog tydeligt, at folkene på kommentarsporene ikke har set materialet i lang tid.

OverallFor rutinerede Star Trek fans (især tilhængere af 60’er-serien) er “The Animated Series” et must – en uretfærdigt glemt del af det enorme Star Trek univers, som byder på flere fine fortællinger. Paramount har taget sig langt bedre af disse 22 afsnit end forventet. Både billedsiderne og lydsporene imponerer i allerhøjste grad, og det sparsomme ekstramateriale er velproduceret og informationsrigt. Men nyudklækkede Star Trek fans eller mere ‘almindelige’ tv-seere vil måske have svært med at komme helskindet igennem den lidt langsommelige og genbrugsglade tegnefilmsserie. Og på trods af seriens animerede og tilsyneladende børnevenlige facade, så henvender det seriøse indhold sig primært til voksne.

Fra 1973 til 1975 benyttede studiet Filmation den oprindelige “Star Trek” series voksende kultstatus til at søsætte “Star Trek: The Animated Series”, hvor det meste af den oprindelige besætning vendte tilbage. Serien har bl.a. givet inspiration til de senere film og serier.