InstruktionTom Vaughan

MedvirkendeJames McAvoy, Alice Eve, Dominic Cooper, Simon Woods, Rebecca Hall, Elaine Tan, John Henshaw, Charles Dance, Raj Ghatak, Mark Gatiss, Catherine Tate, Benedict Cumberbatch

Længde92 min

GenreKomedie, Komedie, Drama, Drama, Romantik, Romantik

Starter for 10

4 6
Den engelske romantiske komedie “Starter for 10” var et hit blandt kritikerne i både England og USA, men kun få briter tog ind og så den, og endnu færre amerikanere gav den en chance. Herhjemme blev den vist flere gange i forbindelse med årets NatFilm Festival, men omtrent halvvejs igennem forløbet knækkede filmen bogstaveligt talt ved samtlige forevisninger. Kort sagt: “Starter for 10” har uheldigvis og af flere forskellige årsager ikke tilegnet sig en anseelig fanskare, og den fortjener vitterligt en enorm en af slagsen. Nu er filmen dog glædeligvis udkommet på dvd herhjemme, så forhåbentlig vil filmens popularitet stige, fordi dette romantiske lystspil er et af de mest underholdende af slagsen i årevis.
David Nicholls har selv forfattet manuskriptet, som er baseret på hans populære bog af samme navn. Den fortæller om en ung, idealistisk herre ved navn Brian, som flytter til storbyen i 1985 for at studere. Størrelsen af den nørdede og forsigtige ungkarls paratviden er enorm, og mens han forsøger at score universitets hotteste tøs, Alice, kæmper han sig til en plads på universitetets såkaldte ‘Starter for 10’-hold, der skal dyste på tv i et Jeopardy-lignende program mod andre af landets unge studerende. Men den promiskuøse Alice og Brians forhold til sin intelligente, venlige veninde Rebecca komplicerer yderligere knægtens allerede indviklede hverdag.

Den fremragende og fortsat uretfærdigt undervurderede James McAvoy er intet mindre end sublim som Brian. Tjek blot scenen, hvor han sidder og spiser sammen med Alice og langsomt bryder sammen, da pigen bringer Brians far på tale. Men resten af det forholdsvis ungdommelige ensemble leverer også varen. Rebecca Hall, som spiller en karakter med samme fornavn, er et ægte, spirende stjernefrø, hvis karriere bliver spændende at følge. Alice Harbinson, som ligeledes deler fornavn med sit fiktive alter ego, imponerer også, mens de to garvede engelske skuespillere Charles Dance og Lindsay Duncan morer kosteligt i de få minutter, de medvirker.

Det er især de jordnære og sædvanligvis sympatiske karakterer, det troværdige 80’er-miljø (der styrkes af et fint soundtrack) og den afvæbnende og vedkommende humor, der hiver én med på filmens rejse. “Starter for 10” er gudskelov blottet for pubertære jokes og vamle personligheder, der har givet genren et lidt blakket ry på det seneste. Replikkerne er skarpe, humoren virker aldrig forceret, og blot få minutter inde i filmen føler man sig godt tilpas i selskab med det farverige persongalleri. Intet under, at begavede kendisser som Sam Mendes og Tom Hanks smed penge i projektet.

På trods af filmens ekstremt høje underholdningsværdi, er der desværre et par mindre heldige aspekter af “Starter for 10”, der forhindrer den i at tilegne sig status som en af genrens kronjuveler. Filmen måtte gerne have været en tand længere, fordi selvom karaktererne er interessante, så er der flere af dem (endda enkelte store), man ikke kommer tæt nok ind på, samt enkelte sidefortællinger, der ikke får nok spilletid. Filmens sidste akt fremstår også både en anelse forhastet og utilstrækkelig. På trods af at filmen også adskiller sig fra størstedelen af nutidens underlødige komedier, så er der meget, som er set før, og mængden af gedigne overraskelser er begrænset. Der er dog et enkelt øjeblik sent i filmen, der fuldstændig tager pusten fra én.

VideoPræsenteret i 1.78:1 anamorphic widescreen format. “Starter for 10” ser faktisk forbavsende godt ud på dvd. Grundet filmens ringe biografindkomst havde man snarere forventet et middelmådigt transfer, men der er ikke meget skidt at sige om skivens billedside. Kontrastniveauet er stabilt, og detaljer går ikke tabt under mørke scener eller i underbelyste skyggeområder. Billedet er for det meste dejlig skarpt, og farvegengivelsen er god – filmens overlagt matte og virkelighedsnære udseende præsenteres nydeligt. Edge-enhancement optræder ikke, og minimal udtværing og digital støj figurerer yderst sjældent. Imponerende.
AudioDiscens engelske Dolby Digital 5.1 lydspor er ikke helt så imponerende som transferet, men kvaliteten af lydsiden er mere end acceptabel. Sporet har især en god bund, og subwooferen giver især de mange musikalske indslag ekstra gennemslagskraft. Filmen er meget dialogbaseret, og al tale kommer heldigvis klart og tydeligt igennem. Lyden virker generelt distinkt og skarp, og selvom der ikke optræder panoreringer eller megen raffineret atmosfærelyd, så understøtter DD5.1-sporet billedsiden på fin vis.
EkstramaterialeUdover filmens (ganske udmærkede) biograftrailer er der intet ekstramateriale. Ifølge coveret skulle udgivelsen også indeholde flere siders informationer om de medvirkende, men de er altså ikke røget med i trykken.

Hvis man har en svaghed for begavede romantiske komedier i stil med “About a Boy” og “Fire bryllupper og en begravelse”, bør man give “Starter for 10” en chance. Filmen er måske ikke synderlig original eller uforudsigelig, men den er særdeles underholdende og overraskende intelligent, og så er den også værd at se bare for den altid seværdige James McAvoys kraftpræstation. Udgivelsen har en vejledende udsalgspris på 150 kroner, og eftersom AV-præsentationen er så hæderlig, og selve filmen er så fornøjelig, scorer udgivelsen en karakter over middel.

Det er 1985; Margaret Thatcher er ved magten, The Cure er In “Between Days” og Marty McFly forsøger at komme “Tilbage til fremtiden”. Vi følger arbejderklassedrengen Brian Jacksons første år på universitetet. Han prøver, fejler og lærer en hel del – og måske mere om livet end sit studie. Han møder nemlig de mest interessante kvinder…