Step Up 2 the Streets

InstruktionJon Chu

MedvirkendeWill Kemp, Robert Hoffman, Briana Evigan, Adam G. Sevani, Cassie, Danielle Polanco, Christopher Scott, Mari Koda, Janelle Cambridge, Luis Rosado, Harry Shum Jr., LaJon Dantzler, Telisha Shaw, Black Thomas, Kmel Howell

Længde99 min

GenreDrama, Romantik

I biografen27/06/2008

Step Up 2 the Streets

3 6
En rytmisk bagatelDans og urban ungdomslevestil forsøges blandet sammen til en rytmisk cocktail i “Step Up 2 the Streets”, og filmen byder da også på adskillige scener, der får beatet frem i tilskuerens fødder. Desværre understøttes disse øjeblikke af et plot, der på intet tidspunkt forsøger sig med noget originalt og i stedet holder sig til en alt for velkendt formular, hvad angår både danse- og ungdomsfilm.
Pigen Andie, der blev forældreløs som 16-årig, ser dansegruppen 410 som sin nærmeste familie. Gruppen er både dedikeret til dans og opfindsomme happenings, som det illustreres i filmens åbningsscene. Hvor Andie ingen problemer har med at finde på plads i gruppens ekvilibristiske danserutiner, er det straks sværere for hende at forholde sig til det restriktive skolemiljø. Bedre bliver det ikke, da hendes plejemor tvinger Andie til at melde sig ind på Maryland School of Arts, hvor søskendeparret Blake og Chase Collins dominerer som henholdsvis skolens rektor og bedste danser. Snart er Andie splittet mellem sit gamle og nye miljø, men mon ikke hun via sin dans kan finde ud af at forene de to vidt forskellige verdener?

I rollen som Andie fungerer Briana Evigan fint, omend hun er lidt for “Disney-pæn” til, at man bliver overbevist om den rapkæftede og vrede side af Andies personlighed, men hun overlever i det mindste filmens store fokus på de vuggende hofter og får Andie til at fremstå som mere end blot en dansebabe.

Sværere står det til for de mange biroller på begge sider af de kulturelle togskinner, henholdsvis gruppen 410 og danseskolens elever. De fremstår næsten alle som klicheer af tidligere films personager. Det gælder i og for sig for hele filmen, der lige fra de urbane lokationer, karakterbeskrivelserne og ja selv i de mange dansesekvenser ikke har meget nyt at byde på. Det føles som om, at filmskaberne har siddet med en tjekliste over de seneste 20 års dansefilm og gladeligt krydset af, som hvert plot-element har indfundet sig i deres egen historie. Enkelte danseoptrin og trin hænger ved, men ikke meget mere.

Filmens bedste og mest innovative scene er pudsigt nok den første, hvor 410 gruppen “terror-danser” sig igennem en togkupé for øjnene af en gruppe skræmte borgere. Man sidder dog desværre forgæves igennem resten af filmen og venter på noget, der skal matche den scenes opfindsomhed. Helt ueffen er “Step Up 2 the Streets” dog ikke, når det gælder portrætteringen af street-dansens kvaliteter. Fremfor at klipningen i sig selv kommer i centrum, er det danserne og deres evner, der får lov at bære scenerne, og det gør de med en smittende energi. Det er også under dansen, at skuespillet er bedst – som følelserne udtrykkes via kroppen, og replikkerne for en stund bliver lagt på hylden. Med trin, stomps og flips forplanter rytmen sig hurtigt fra lærredet, når beatet fænger, og de unge dansere imponerer med deres kunnen. Det er bare synd, at de er omgivet af et så slapt manuskript.

Med en karismatisk hovedrolle og effektive dansesekvenser fungerer “Step Up 2 the Streets” i perioder på sine egne præmisser, men filmen er dog ikke særlig ambitiøs, når det gælder handlingen uden for dansegulvene. Der er uden tvivl brugt mere tid på koreografien end på plottet, og filmen har som sådan heller ikke ambition om at være mere end en fremvisning af nogle dygtige danseres talenter, og på den måde kan den siges at lykkes med sit foretagende og kaldes for en mildt underholdende fornøjelse.

Den oprørske pige Andie danser i den illegale streetdancegruppe 410. Da hun starter på en ny skole, har hun fra starten svært ved at tilpasse sig. Hun forsøger at få tid til både 410 og skolen, men det viser sig hurtigt, at skolen er alt for tidskrævende. Flere gange kommer hun for sent til træning med sin gamle dansegruppe, og hun ender med at blive sat af holdet. Skolens hotteste fyr, Chase, har imidlertid fået øjnene op for Andie, og han overtaler hende til, at de sammen starter et streetdance-hold for nogle af de oversete og utilpassede elever med det formål at vinde undergrunds-dansekonkurrencen The Streets. Men 410 og de andre illegale dansegrupper på gaden har svært ved at acceptere, at Andie og vennerne stiller op til konkurrencen. Pludselig står Andie midt i en konflikt, hvor hun må forsøge at få sit gamle og nye liv til at mødes.