Stille kaos

InstruktionAntonio Luigi Grimaldi

MedvirkendeNanni Moretti, Valeria Golino, Alessandro Gassman, Isabella Ferrari, Silvio Orlando, Blu Di Martino, Hippolyte Girardot, Roberto Nobile, Alba Rohrwacher, Manuela Morabito, Kasia Smutniak, Beatrice Bruschi, Sara D'Amico, Babak Karimi, Tatiana Lepore

Længde105 min

GenreDrama, Romantik

I biografen12/12/2008

Stille kaos

5 6
Larmende lavmælt desperation

Det er svært at komme i tanke om en af årets filmtitler, der er mere rammende end “Stille kaos”, og når man betragter den aldrende Pietro, som i al stilfærdig ubemærkethed er gået fuldstændig ned med flaget og nu resignerede betragter livet på behørig afstand fra en bænk, passer det som hånd i handske.

Vi møder ham først på en strand, da hans bror opdager to kvinder, der er ved at drukne. Han løber til undsætning, og Pietro følger lidt tøvende trop. Allerede her ved vi, at filmen ikke bliver helt almindelig. Broderen er både flottere og mere handlekraftig, og hvis det var en film som de fleste, ville vi følge ham. I stedet dvæler kameraet ved den mere indadvendte Pietro, der redder en kvinde for blot få timer senere at opdage, at hans kone netop er død i en ulykke, da hun er faldet ud af et vindue. Eller var det mon et spring? Det er svært til at sige.

Fra da af er hans liv gået i opløsning, og selv om han tager dødsfaldet fattet – alt for fattet faktisk – er noget indvendigt gået i stykker. En dag, da han afleverer sin datter i skole, fortæller han hende som en pludselig indskydelse, at han vil vente på hende lige her og tilbringer trofast resten af dagen på en bænk lige ude foran skolen… og så den næste dag… og den næste igen. Hans arbejdsplads, som netop er i færd med en vigtig fusion, bliver bekymret, og snart kommer hans kollegaer skiftevis på besøg for at berette om det arbejdsliv, der ikke længere betyder det mindste for Pietro.

Som han sidder på bænken, begynder han i døsig koncentration at opbygge indre lister over de flyselskaber, han har rejst med, de steder, han har boet osv. Dem gennemgår han ikke blot af kedsomhed, men også fordi han i al stilfærdighed er ved at gøre status over sit liv, og som han tænker tilbage, bliver vi langsomt gjort klar over, at hans ægteskab måske ikke var så lykkeligt endda. Er hans manglende ydre sorg et udtryk for, at han i virkeligheden ikke elskede sin afdøde hustru, eller er det blot en tilstand, Pietro har bragt sig selv i gennem mange års undertrykkelse af følelser? I modsætning til mere konventionelle film afviser “Stille kaos” en let forklaring og lader i stedet blot Pietro genopbygge sit liv fra bunden.

Italienske film lader til så småt at være ved at gøre deres indtog i en ny guldalder, og med roste titler som “Gomorra” og Paolo Sorrentinos “Le Conseguenzes dell’amore” og “Il Divo” er der atter kommet fokus på støvlelandet, der i sin tid stod bag utallige af filmhistoriens allerstørste perler. Denne fortælling, der er yderst kompetent instrueret af Antonello Grimaldi, giver da også blot yderligere grund til at holde øje med Italiens filmproduktioner.

“Stille kaos” blev en kæmpesucces i sit hjemland, hvor den dog også fik en hård medfart pga. en temmelig eksplicit og ret aggressiv sexscene, som da også kan synes i konflikt med den neddæmpede mands natur. Som illustration af hans indestængte følelser, der ellers aldrig kommer op til overfladen, er den imidlertid ganske effektiv. Nanni Morette er fuldstændig fremragende som den kriseramte mand, men han assisteres også af et væld af førsteklasses italienske skuespillere samt en fornøjelig cameo af Roman Polanski.

Hjertet i filmen er hos Pietro og hans datters rørende scener, men vi underholdes også af en række søde og morsomme stunder, når han mødes med de tilbagevendende personer omkring bænken. “Stille kaos” rummer ingen nemme svar eller forløsende ord, der kan gøre alting godt igen. Derimod er den en bevægende og hjertevarm beretning, hvis simple historie går fornemt i hånd med dens hyldest til det enkle liv. Den er også en påmindelse om, at oppe på lærredet er det ofte de usagte følelser, der vækker mere resonans end nok så meget følelsesfuld dialog. Som den velklingende titel antyder, forgår det egentlige kaos ofte i de mest stille stunder.

Pietro er en lykkelig mand. Han har succes i sit arbejde som direktør, lever i et godt ægteskab og er far til en 10-årig pige. Men en dag ændrer hans liv sig radikalt. Han er netop kommet hjem fra en tur på stranden, hvor han redder en druknende kvindes liv. Hjemme er hans kone pludseligt død! Da han følger sin datter i skole igen, beslutter han spontant at vente på hende i parken udenfor. Dette gentager sig i den følgende tid. Han venter hver dag på, at smerten skal indfinde sig og erstatte den kaotiske stilhed, han føler indeni. Forskellige mennesker forsøger at nå ind til ham, men uden held, og kun ganske langsomt finder han tilbage til sig selv og til glæden over livet.