Stille kaos
Udgivet 13. dec 2008 | Af: Benway | Set i biografen
Det er svært at komme i tanke om en af årets filmtitler, der er mere rammende end “Stille kaos”, og når man betragter den aldrende Pietro, som i al stilfærdig ubemærkethed er gået fuldstændig ned med flaget og nu resignerede betragter livet på behørig afstand fra en bænk, passer det som hånd i handske.
Fra da af er hans liv gået i opløsning, og selv om han tager dødsfaldet fattet – alt for fattet faktisk – er noget indvendigt gået i stykker. En dag, da han afleverer sin datter i skole, fortæller han hende som en pludselig indskydelse, at han vil vente på hende lige her og tilbringer trofast resten af dagen på en bænk lige ude foran skolen… og så den næste dag… og den næste igen. Hans arbejdsplads, som netop er i færd med en vigtig fusion, bliver bekymret, og snart kommer hans kollegaer skiftevis på besøg for at berette om det arbejdsliv, der ikke længere betyder det mindste for Pietro.
Italienske film lader til så småt at være ved at gøre deres indtog i en ny guldalder, og med roste titler som “Gomorra” og Paolo Sorrentinos “Le Conseguenzes dell’amore” og “Il Divo” er der atter kommet fokus på støvlelandet, der i sin tid stod bag utallige af filmhistoriens allerstørste perler. Denne fortælling, der er yderst kompetent instrueret af Antonello Grimaldi, giver da også blot yderligere grund til at holde øje med Italiens filmproduktioner.
“Stille kaos” blev en kæmpesucces i sit hjemland, hvor den dog også fik en hård medfart pga. en temmelig eksplicit og ret aggressiv sexscene, som da også kan synes i konflikt med den neddæmpede mands natur. Som illustration af hans indestængte følelser, der ellers aldrig kommer op til overfladen, er den imidlertid ganske effektiv. Nanni Morette er fuldstændig fremragende som den kriseramte mand, men han assisteres også af et væld af førsteklasses italienske skuespillere samt en fornøjelig cameo af Roman Polanski.
Hjertet i filmen er hos Pietro og hans datters rørende scener, men vi underholdes også af en række søde og morsomme stunder, når han mødes med de tilbagevendende personer omkring bænken. “Stille kaos” rummer ingen nemme svar eller forløsende ord, der kan gøre alting godt igen. Derimod er den en bevægende og hjertevarm beretning, hvis simple historie går fornemt i hånd med dens hyldest til det enkle liv. Den er også en påmindelse om, at oppe på lærredet er det ofte de usagte følelser, der vækker mere resonans end nok så meget følelsesfuld dialog. Som den velklingende titel antyder, forgår det egentlige kaos ofte i de mest stille stunder.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet