Super 16 No. 4 – Midtvejsfilm 2007
Udgivet 29. aug 2007 | Af: The Insider | Set i biografen
Den bedste af filmene (og den formentlig mest visuelt interessante) er “Meet Me in Berlin”. Man ærgrer sig over, at filmen kun varer et sølle kvarter. Den byder på glimrende skuespil af hovedrolleindehaverne: islandske Margrét Vilhjálmsdóttir og amerikanske Norman Reedus, som nogle garanteret vil genkende fra “Blade II”, hvori han spillede vampyrjageren Blades rapkæftede assistent. De spiller to fremmede, der begge er bevægelseslammede i hver sin del af den tyske hovedstad, men som opnår en særlig forbindelse til hinanden via telefoni. Da en af personerne pludselig røres til tårer, tager man sig selv i også pludselig at blive bevæget. Instruktør Ada Bligaard Søby må meget gerne overveje et kærlighedsdrama i spillefilmslængde.
“Fastelavn” er den kedeligste af filmene. Skuespillerne gør det som sådan udmærket, selvom to prominente børneaktører af og til fremstår en kende stivbenede. Filmen handler om et finurligt ægtepar, som har problemer med at kommunikere med hinanden. De besøges derudover ofte af to af lokalområdets yngre beboere – en dreng og en pige, som former et venskab. Man får desværre aldrig empati med karaktererne, og forsøget på at skabe en semi-lystig og delvist David Lynch-agtig atmosfære fejler. I stedet for at virke stemningsfuld, fremstår filmen snarere ufuldendt og rodet. Dens lydfolk har dog smækket få auditive lækkerbiskener ind, der gør indtryk. Det samme gør enkelte mindeværdige replikker.
Bedre er “Lille løgn”. Dick Kaysø er herlig som den nervøse John, der får besøg af en gammel flamme, den jævnaldrende Birthe, der spilles af sublime Elsebeth Steentoft, som også var superb som Dennis’ mor i “Dennis”. Forinden har John dog fået besøg af en fremmed, enerverende pige, som åbenbart nægter at forlade huset. Det er et dejlig underfundigt og morsomt lystspil om alderdom og livets tilfældigheder, og alle de talentfulde aktører er heldigvis blevet udstyret med velskrevne replikker. De minimalistiske kulisser og rekvisitter giver filmen et teateragtigt look, men selvom filmens æstetik måske ikke just er overvældende, så går dens facade perfekt i spænd med selve historien.
Til slut har vi”Marts”, som adskiller sig fra de andre film ved at være den eneste, der ikke foregår i nutiden, og som er skudt i sort/hvid. Den foregår i marts 1945 og omhandler et tragisk, engelsk fejlbombardement af en københavnsk skole. Den farveløse billeside er flot, der er enkelte gode, spændende sekvenser, og lydsiden er også forholdsvis imponerende (og tydeligvis inspireret af “Saving Private Ryan”). Instruktør Roni Ezra bør også komplimenteres for at belyse en ofte glemt, bedrøvelig begivenhed. Men skuespillerne virker generelt utilpasse og uplausible, og filmen synes at køre i selvsving – på trods af den korte spilletid.
Alt i alt må man sige, at det danske biografpublikum har noget at se frem til, hvis én eller flere af disse folk vælger at fortsætter karrieren indenfor branchen. Selv de mindre heldige produktioner indeholder prisværdige elementer. Hvis du er nysgerrig og har tid så tag endelig ind og se filmene, mens chancen er der. ‘Super 16’-medlemmernes kollektive indsats belønnes med følgende karakter:
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet