Svindel på højt plan

InstruktionBrett Ratner

MedvirkendeBen Stiller, Eddie Murphy, Matthew Broderick, Casey Affleck, Téa Leoni, Gabourey Sidibe, Nina Arianda, Michael Peña, Alan Alda, Judd Hirsch, Aprella, Danielle McKee, Marcia Jean Kurtz, Jeff Grossman, Juan Carlos Hernández

Længde104 min

GenreAction, Komedie

I biografen10/11/2011

Svindel på højt plan

4 6
Kærkommen kupfilm

I forbindelse med biografpremieren på det idylliske familiedrama “Family Man” tilbage i 2000 udtalte instruktøren Brett Ratner, at han egentlig allerhelst vil lave cool film med hurtige biler og kvikke bemærkninger. Han havde allerede forsøgt med “Rush Hour”-filmene, men først nu – 11 år senere – er det omsider lykkedes Ratner at lave en film, der både er cool og vellykket: Kupkomedien “Svindel på højt plan”.

The Tower er et imponerende lejlighedskompleks i det evigt travle Columbus Circle-område i New York. Bygningen huser blandt andre den joviale finansmand Arthur Shaw (en dejlig lusket Alan Alda). Samtlige ansatte holder af den flinke Shaw, lige indtil de opdager, at han som en anden Bernard Madoff har svindlet alle deres pensionsopsparinger væk. Så ryger skeen i den anden hånd, og en af Shaws tidligere undersåtter, Josh Kovacs (Ben Stiller), beslutter sig for at samle et hold af forsmåede kolleger, der i samlet flok skal skaffe pengene tilbage fra Shaw. Først har de uerfarne mænd dog brug for en rigtig tyv, og de henvender sig derfor til den rapkæftede røver Slide (Eddie Murphy), som ved, hvordan sådan noget skal gøres. Måske.

“Svindel på Højt Plan” er en fantasifuld screwball-komedie, der er lavet efter tesen, at alle tørster efter hævn over de forretningsmænd, der er skyld i den aktuelle finanskrise. Det er et succesfuldt forsøg på at se dette seriøse dilemma fra en morsom vinkel. Plottet er simpelt, men passer perfekt ind i denne moderniserede fortolkning af Robin Hood-myten, der også bliver inddraget et par gange i filmen. Det var i øvrigt et kløgtigt træk at placere det meste af handlingen ved det forhenværende Trump Tower på Columbus Circle, som må siges at være ét af New Yorks største symboler på kapitalismen og dem, der har nydt godt af den. Dét er dog også så dybt, som “Svindel på højt plan” går under huden på verdensøkonomien undervejs. Underholdningen er trods alt det største punkt på Ratners dagsorden.

Samtidig har Ratner og Co. anskaffet sig et skuespillerensemble, som de fleste instruktører nok gerne ville have fingre i, og alle er i topform. Eddie Murphy har faktisk ikke været så veloplagt siden sin storhedstid i 1980’erne, hvor han brillerede i “Frækkere end politiet tillader” og adskillige legendariske stand-up-shows. Det er i det hele taget Murphys rolle som småsvindleren Slide, som giver filmen den humoristiske finesse, der skal til for at skabe en solid, charmerende komedie.

Resten af castet skal bestemt ikke glemmes. Ratner og filmens casting-ansvarlig, Kathleen Chopin, har taget nogle store chancer med næsten alle deres skuespillervalg ved at caste dem i uvante roller. Ben Stiller spiller for en sjælden gangs skyld ikke et surmulende offer, og 28-årige Gabourey Sidibe, der sidste år imponerede hele Hollywood i rollen som Precious i filmen af samme navn, spiller her en stuepige fra Jamaica, som ikke blot er ekspert i rengøring, men også i pengeskabe. Sidibe var et modigt valg, der har givet pote, idet Sidibe glimter i disse nye, anderledes omgivelser.

“Svindel på Højt Plan” er ikke ligefrem en skelsættende heist-farce, men det er god, gedigen underholdning fra Ratner, der for en gangs skyld (ja, måske endda for første gang nogensinde) ikke skuffer, men derimod leverer, hvad vi er blevet lovet af filmens PR-kampagne: 104 minutters tilforladelig spas. Mens “Svindel på Højt Plan” står på, føler man sig i godt selskab, og det er under alle omstændigheder beundringsværdigt, at en så udskældt instruktør har formået at lave en film om finanskrisen, som indbyder os til (og endda får os til) at grine frem for at græde eller græmmes.

I mere end 10 år har Josh Kovacs haft ansvaret for en af de mest luksuriøse og bedst sikrede beboelsesejendomme i New York. Intet undslipper hans opmærksomhed. Men øverst oppe i den mest prangende lejlighed sidder Arthur Shaw i husarrest for at have stjålet 2 milliarder dollars. Og hvem er det gået værst ud over? Personalet, som arbejder i ejendommen, og hvis pensioner han havde ansvaret for. Og Arthur skal blot vente et par dage mere for at slippe af sted med den perfekte forbrydelse, så Josh og hans kollegaer søger hjælp hos småforbryderen Slide til at planlægge det umulige – at stjæle, hvad de er sikre på, er skjult i Arthurs bevogtede lejlighed.