GenreAnimation

I biografen09/01/2014

Tad Stones – Den fortabte eventyrer

3 6
Tegnet Indiana Jones på anden klasse

Antallet af spanske film, der om året får biografpremiere i Danmark, kan vel tælles på en hånd.
Af den grund kunne man måske være fristet til at tro, at de film, som så rent faktisk får premiere, har noget unikt. At flybilletten fra Spanien til Danmark var betalt med kvalitet. “Tad Stones – Den fortabte eventyrer” er i så fald fløjet herop med Ryanair. “Tad Stones” forsøger at være en animeret, børnevenlig “Indiana Jones”, men det virker, som om filmskaberne i processen har glemt at animere det kække glimt i øjet, som gjorde Harrison Fords karakter så uforglemmelig.

Den klodsede Tad, der elsker arkæologi og er helt tosset med skattejagter, kommer ved et uheld i besiddelse af en værdifuld, oldgammel stentavle. Jagten på stentavlens hemmelighed kan nu begynde. Den skattejagt er for det meste præget af den ene tilfældighed efter den anden. Det ses blandt andet med den Angry Birds-lignende fugl, Belzoni, der bliver introduceret og redder dagen på stort set samme tidspunkt. Filmen er i det hele taget lidt af en rodebutik, men heldigvis en forholdsvis underholdende en af slagsen, og især de dynamiske actionscener vil utvivlsomt få filmens kernepublikum ud på kanten af stolen.

For det er unægteligt det yngre publikum, som filmen henvender sig til. “Tad Stones” er inspireret af Pixars himmelske “Op”, og fans af den vil stensikkert få en følelse af déjà vu, når de i “Tad Stones” ser en meget hjælpsom hund samt en berømt arkæolog, der er Tads helt store forbillede. Heldigvis er filmen opmærksom på sine inspirationer, der underholdende flettes ind i historien. ”Indiana Jones, ham kender jeg ikke”, siger Tad på et tidspunkt. Det gør filmens kernepublikum antageligvis heller ikke, men for det lidt ældre publikum er de mange referencer ren guf.

Netop derfor er det så ærgerligt, at filmens karakterer er tyndere end en animeret tegnestreg. Som hovedperson er Tad dog fint defineret. Opvæksten hos bedstemoderen og den store forkærlighed for skattejagter kunne jeg let sætte mig ind i. Værre er det dog med den ufejlbarlige heltinde, som Tad naturligvis bliver forelsket i. Hun er både Barbiedukke-smuk, hamrende intelligent og godheden selv. Det sydamerikanske sidekick er dog det værste bekendtskab. Han ér ikke alene alle fordomme om sydamerikanere samlet i én person. Med sin rap i replikken-attitude forsøger han på bedste gadesælger-manér at udnytte enhver situation til at sælge noget af sit medbragte bras. Bras!

Hvad der ikke er brugt af tid på karakterer, er der til gengæld brugt på animationen. Vi er måske ikke helt på niveau med Pixars føromtalte “Op”, men billederne indeholder en fantastisk dybde, og den livagtige lyssætning giver landskaberne en nærmest malerisk kvalitet. Derfor er det måske overraskende, at det er filmens få sekvenser animeret i 2D, som æstetisk set er flottest. Med en lidt mørkere tone har disse scener en stemning, der trækker filmen væk fra det ordinære og tilføjer noget tiltrængt personlighed. De scener indeholder ganske vist ikke dialog, men det kompenserer de langt mere udtryksfulde ansigter for.

“Tad Stones – Den fortabte eventyrer” vil rigtig gerne være en børnevenlig “Indiana Jones”, men Spielbergs niveau er filmen aldrig i nærheden af at nå. Den har ganske vist flere gode actionscener og holder en ironisk distance til materialet, men Indiana Jones’ charme er ingen steder at finde hos Tad Stones. Med en spilletid på halvanden time nåede jeg aldrig at kigge på uret, men omvendt ville det være en overdrivelse af de store at påstå, at de danske biografgængere ville være fortabte uden det her spanske eventyr.

Følg med på en hæsblæsende og eventyrlig rejse i jagten på en forsvunden skat.

Tad er bygningsarbejder i Chicago, men drømmer om at blive en berømt arkæolog og eventyrer ligesom sin helt Max Mordon. Drøm bliver til virkelighed, da Tad beslutter sig for at hjælpe med at aflevere en stentavle, der rummer vejen til den forsvundne by Paititi. På vejen møder Tad den smukke Sara, hvis far, professor Lavrof, besidder den anden del af stentavlen. Men Lavrof er blevet kidnappet af den onde organisation Odysseus, der selv vil finde Paititi. Da Tad bliver forvekslet med en rigtig arkæolog, befinder han og Sara sig pludselig på en lang og farefuld rejse, der for alvor vil teste Tads indre eventyrer.