MedvirkendeTrey Parker, Matt Stone, Kristen Miller, Masasa Moyo, Daran Norris, Maurice LaMarche

Længde98 min

GenreAction, Action, Komedie, Komedie, Animation, Animation, Adventure, Adventure

I biografen14/01/2005

Team America: World Police

4 6
Trey Parker og Matt Stone er tilbage efter 5 års pause – og det med et brag af en komedie. De to “South Park” bagmænd er heller ikke denne gang bange for at være kontroversielle, kritiske eller for den sags skyld at pege fingre. Filmen er et skarpt og sarkastisk portræt af amerikanernes udenrigspolitik, Hollywood-stjernernes evindelige indblanden i politiske affærer og så selvfølgelig en omgang sort drengerøvshumor når det er mest barnligt.

Parker og Stone blev for alvor kendt tilbage i ’97, da de skabte serien “South Park”, en serie der skabte røre i USA, for ikke alene var det noget utraditionel underholdning, hvor intet var helligt, men også et ret samfundskritisk program. Parker og Stone havde fingeren på pulsen, og der blev jævnligt taget problemer op, som mange ikke rigtig havde lyst til at have en mening om, og slet ikke på TV. De kørte så problemstillingen helt ud på overdrevet, og tilførte det en ordentlig omgang grotesk og kulsort humor.

“Team America” er stort set baseret på samme formular, og indeholder ligesom deres forrige spillefilm, “South Park: Bigger Longer & Uncut” fra 1999, et væld af musikalske indslag, hvilke de to herrer også står bag.

Kort opridset så er historien den, at terrorister truer verdensfreden, og det kan USA ikke lade stå til, og har derfor skabt enheden Team America, der skal skabe lov og orden i hele verden, og det går ikke stille for sig. Team America skyder først, skyder så lidt mere, og så igen en lille smule mere for at være helt sikre – og så spørger de. De vil kun det bedste, men det ender bare med at de har lavet endnu mere rod i sagerne.

Helt galt går det, da de på en mission i Paris ender med at skyde triumfbue, Eiffeltårn og Louvre helt i sænk – og samtidig mister en mand. Den post bliver dog hurtigt overtaget af den unge talentfulde Gary Johnston, Broadway skuespiller, for hvad er bedre til at infiltrere et farligt netværk af terrorister? Det kan selvfølgelig kun gå galt, og det går det også.

“Team America” indeholder et væld af kulisser der vil få selv en Bond-film til at blegne. Det er en actionkomedie med masser af eksplosioner, halsbrækkende stunts, yderst detaljerede erotiske scener – og alt sammen udført af dukker…

Det kan måske være lidt svært, at forestille hvordan det skulle være muligt at blive underholdt af en stak dukker, men det lykkedes ret godt – og det er takket være den meget skarpe humor, der denne gang fokuserer på USA’s udenrigspolitik, eller måske mere hvordan andre ser på den. En stor del af verden ser på USA som værende et selvbestaltet verdenspoliti, der ikke lader sig stoppe af lange diskussioner, alternative eller fredelige løsninger. Der skal bare ryddes op i en fart. Denne gang er det slyngel-staten Nordkorea der står for skud, og den onde diktator Kim Jong Il er skurken, der ligesom Saddam støtter alverdens terrorister.

Det hele portrætteres i en så tyk patriotisme, at man kan skære i den, og alle der står i vejen for USA skal selvfølgelig have en ordentlig omgang. Derfor bliver alt fra FN’s Hans Blix, der hellere vil snakke om tingene og skrive sure breve, til den gruppe filmstjerner der himler op hver gang USA blander sig i noget – svinet til på det groveste. Men i en god mening.

Selvom at man synes det til tider lige er groft nok, så kan man ikke lade være med at trække bare en lille smule på smilebåndet, for det er ret sjovt at se Sean Penn snakke om, at Bagdad bare var en fredelig og idyllisk by, med en flod af chokolade og blomster overalt. Men han er ikke alene, også skuespillere som Martin Sheen, Tim Robbins m.fl. bliver jordet i filmen. Værst går det dog udover Matt Damon og Michael Moore, der bliver udstillet som lallende idioter.

Det skal dog ikke kun handle om politik og samfundsdebat det hele. Der er også hyldester til Star Wars, sure miner til Michael Bay og Ben Affleck pga. “Pearl Harbor”, sjove musiktekster – og ikke mindste en meget spøjs dukkesex-scene som man ikke bør snyde sig selv for. Intet helligt når det kommer til fyrene bag “South Park” – heller ikke i denne film.

Parker og Stone forstår at overraske. Først med tv-serien, så med “South Park” filmen der indeholdte nogle fantastiske sange og nu igen med “Team America”. Jeg mindes ikke at have set et større og mere ambitiøst projekt kun indeholdende dukker, måske endda lidt for ambitiøst. Selvom det hele er lykkedes ganske godt for dem, så er det som om at historien ikke helt kan bære en spillefilm, og slet ikke når sangene er langt fra så vellykkede som i deres første film. Det skulle have været lidt mere kompakt, men i stedet er de steder der dør lidt ud i filmen fyldt med trivialiteter og lidt for klichefyldte momenter, og skyder tit med spredehagl, i stedet for at afgrænse historien lidt mere.

Det er dog stadig en meget underholdende og seværdig film, der både vil underholde die-hard “South Park” fans og folk der ikke har fulgt med i serien.

Den internationale politistyrke Team America, hvis mål er at bevare global stabilitet, finder ud af, at en magtsyg diktator sælger masseødelæggelsesvåben til terrorister. Vores helte kaster sig derfor ud i en livsfarlig mission for at redde Verden. For at infiltrere terroristerne rekrutterer Team America den nye stjerne på Broadway, Gary Johnston. Selvom Gary i begyndelsen ikke er så begejstret for at opgive sin karriere, må han erkende, at hans skuespiltalenter er nødvendige i en højere sags tjeneste.