MedvirkendeJulie Grundtvig Wester, Christian Heldbo Wienberg , Nicklas Svale Andersen, Frederikke Thomassen, Peter Gantzler, Kurt Ravn, Ulf Pilgaard

Længde85 min

GenreAdventure, Adventure, Familie, Familie

I biografen03/02/2006

Tempelriddernes skat

4 6
Da Vinci for børnHemmelige loger, skjulte skatte og meget kvikke børn er hovedingredienser i den nye børnefilm “Tempelriddernes skat”. Med en historie, der spinder videre på de populære emner fra “Da Vinci mysteriet” er denne nye, danske børnefilm et sikkert hit.
Filmens instruktør Kasper Barfoed er med sin tidligere film “Min søsters børn i Ægypten” og nu med “Tempelriddernes skat” ved at finde vejen til en karriere som en sikker og gedigen børnefilmsinstruktør. “Tempelriddernes skat” er en underholdende eventyrfilm, der på intet tidspunkt mister pusten, men til gengæld heller ikke kommer med overraskelser i løbet af filmen.

Filmens hovedperson, Julie, holder sommerferie på Bornholm sammen med sin far. Hun tilbringer al tid sammen med vennerne Nis og Mattias og efter en regulær afpresning får de følgeskab af Nis’ lillesøster Fie, som gruppens sjove sidekick. De fire venner udgør tilsammen en klassisk figur kendt fra diverse drengebøger gennem tiden. Samtlige Jan-bøger, Kim-bøger og andre af typen, der beskæftiger med konstellationen sommerferie + mysterium, har nogle stærke venskaber som omdrejningspunkt. Ofte besidder børnene forskellige egenskaber, så de kan supplere hinanden i opklaringen af en gåde og “Tempelriddernes skat” er ingen undtagelse.

Filmens hovedperson i skikkelse af Julie Grundtvig Wester, der ligner en ung Scarlett Johansson, udgør gruppens naturlige midtpunkt. Vennen Mattias er sjov og sporty, mens Nis er bog-nørden, der er kommet på sporet af en hemmelig skat. Det viser sig, at tempelridderne fra Frankrig i 1300-tallet flygtede fra landet for at undgå, at deres skat faldt i de forkerte hænder. 700 år senere har historiefreaken Nis fået færten af sagen, som to ældgamle loger og Bornholms unikke rundkirker danner grundstenen i.

Det er altid interessant at se nye børneskuespillere gøre deres debut, og alle fire i “Tempelriddernes skat” er forbløffende gode og naturlige i rollerne. Både Ulf Pilgaard, Peter Gantzler og Kurt Ravn er troværdige i deres roller, men for udfordringens skyld kunne det havde været rart med et lidt større persongalleri, så det ikke er helt så indlysende, hvem skurken er.

I en film, hvor alt fungerer som det skal, er de mindre heldige elementer ikke af fortællermæssig art. Filmen er ret voldelig i forhold til at det er en børnefilm – folk bliver myrdet, og børnene selv udviser al for voldelig adfærd, ikke mindst gruppens yngste medlem Fie. En ting man bør overveje, hvis man har tænkt sig at sine små børn med i biografen. Derudover optræder der adskillige gange irriterende utilslørede reklamer for TDC mobil og Blockbuster, hvilket forstyrrer handlingen.

Men som film holder “Tempelriddernes skat” tempoet hele vejen igennem. Historien er spændende fortalt, og det virker på ingen måde søgt, at to ældgamle loger holder til på Bornholm – i et børneuniverse med sommerferietid og mystiske gåder kan alt ske, det giver sig selv. Det er først når skoleåret begynder igen, at hverdagen går tilbage til det normale. Heldigvis kan alle børn få et timeout fra skolebøgerne i selskab med “Tempelriddernes skat”, der sender et pust af sommerferie, eventyr og bare ben denne vej.

Der er både lidt “Da Vinci” og lidt af de berømte børnebøger om “De Fem…” (selv om de her kun er fire) i instruktøren Kasper (“Min søsters børn i Ægypten”) Barfoeds nye eventyrlige spændingsfilm for hele familien: Tempelriddernes skat. Fire børn udfordrer i sommersolen et hemmeligt broderskab, der den dag i dag beskytter en gammel skat på Bornholm. Da Tempelridderne byggede rundkirkerne var det ikke kun for at beskytte og betjene øen og dens beboere… Den vilde og farlige skattejagt udføres af fire frygtløse børn forfulgt af mørkemænd og skurke.