Tenacious D in The Pick of Destiny

InstruktionLiam Lynch

MedvirkendeBen Stiller, Tim Robbins, Kyle Gass, Jack Black, Ned Bellamy, Gabe Romero, Fred Armisen, Paul F. Tompkins, Troy Gentile, Melissa-Anne Davenport, Jason Reed, Ronnie James Dio, Kirk Ward, David Grohl, Lara Everly

Længde93 min

GenreKomedie, Komedie

I biografen26/01/2007

Tenacious D in The Pick of Destiny

4 6
Hvis Jack Black blev bedt om det, kunne han garanteret sidde og læse telefonbogen højt i halvanden time i et trist, dunkelt lokale og alligevel efterlade sit publikum udmattet af latterkramper. Heldigvis har den evigt karismatiske komiker langt bedre ting at tage sig til, såsom at optræde i adskillige film og spille musik sammen med sin næsten 10 år ældre ven, Kyle Gass. Sammen udgør de to herrer rockbandet Tenacious D, hvis melodiske kompositioner og vulgære, bidske tekster har skabt en yderst loyal og støt voksende fanskare. Tak gud for, at de to mænd har produceret en hel spillefilm læsset med deres musikalske lækkerbiskener, så alle os, der aldrig har stiftet ordentligt bekendtskab med Black og Gass’ kompositioner, ikke længere har en ordentlig undskyldning herfor.
“Tenacious D in The Pick of Destiny” beretter om skabelsen af bandet – men filmen har selvsagt ikke den fjerneste interesse i at fremstå autentisk. Jack Black (i filmen blot kaldt ‘JB’) og Kyle Gass møder hinanden ved et tilfælde, og der går ikke længe, før de to planlægger at bryde ind i et legendarisk museum og stjæle et plekter, som fanden selv har skabt. Det vil sandsynligvis hjælpe dem til at blive verdens allerbedste band.

Både Gass og Black er en fornøjelse at overvære, uanset om de leverer morsomme punchlines eller fyrer udsøgte riffs af på deres guitarer. Paul F. Tompkins, der også optrådte et par gange i den gamle HBO tv-serie om bandet, er derudover herlig som en tør, uimponeret vært, og det samme er Jason Reed som det centrale makkerpars eneste trofaste følgesvend og fan, Lee. Ben Stiller (som også producerede filmen) og Tim Robbins er begge fantastiske som hhv. en storskægget ejer af en musikbutik og en forkrøllet, hjemløs og øjensynligt østeuropæisk galning. Meat Loafs præstation som Blacks stridige, syngende far i filmens åbningssekvens er i øvrigt fyrstelig.

Selv hvis man ikke normalt er til rock, er det svært ikke at blive en anelse forelsket i sangene, især når nu de to performere udstråler en sådan reel, smitsom gejst for det, de laver. “Tenacious D in The Pick of Desinty” er dog lidt af en rodebutik. Ikke alle de komiske påfund gør indtryk, midterdelen halter lidt, og den overgearede slutning er underholdende, men føles i sidste ende også utilstrækkelig. Man keder sig dog aldrig, og Gaas og Black skal være mere end velkomne til at producere en efterfølger eller to.
VideoPræsenteret i 1.85:1 anamorphic widescreen format. “Tenacious D in the Pick of Destiny” ser godt, om end langt fra fabelagtig ud på dvd. Farverne er nydelige og naturtro, og kontrasten er god. Det er til at leve med de fåtallige tilfælde af edge-enhancement, og der er ingen alvorlige tilfælde af udtværing eller digital støj. Men billedet er desværre en anelse blødt og uskarpt – det bliver aldrig distraherende at se på, men man havde forventet mere af et transfer til en så ny film.
AudioFilmen starter med en unik parodi på Lucasfilms berømte THX-sekvens med den flyvende robot. Kyle Gass begynder at prutte ubønhørligt og flyver rundt om seeren. Især på discens fremragende DTS 6.1 ES lydspor imponerer sekvensen – det føles nærmest som om, ens stue er blevet forvandlet til én stor højtaler, og sporet fortsætter med at imponere. Subwooferen pulserer, dialogen er krystalklar, de musikalske indslag lyder sprøde og bombastiske, og alle dele af kanalnetværket får lov til at brillere. En lidt mere raffineret atmosfære havde dog klædt sporet. Dolby Digital 5.1 EX sporet er også imponerende, men DTS-sporets overlegne bund og detaljerigdom gør det til discens foretrukne mix.
EkstramaterialeNår dvd’en smækkes i afspilleren begynder et trailershow, der reklamerer for “Nat på museet”, “The Number 23”, “Rocky Balboa” og “John Tucker Must Die”. Både teaseren og traileren til “Tenacious D in The Pick of Destiny” befinder sig andetsteds på skiven.

Der er to kommentarspor. Det ene er med Black og Gaas, og det andet er med filmens instruktør, Liam Lynch, som også var med til at forfatte manuskriptet sammen med filmens to stjerner. Begge spor er ganske fornøjelige og byder på mange underholdende observationer og sjove anekdoter. Enkelte ting går igen på begge spor, men der er få pauser.

Menuen byder på en funktion, som gør det muligt at hoppe direkte til en bestemt sang i filmen. Og apropos sang så indeholder dvd’en musikvideoen til titelsangen, samt en lille featurette om dennes tilblivelse. Der er to andre featuretter på skiven: “In the Studio” (22 min.) og “The Making of Tenacious D: The Pick of Destiny” (23 min.). Begge dokumentarer er aldeles fremragende – fyldt med interessante interviews og optagelser, og blottet for ensartet, kedelig skulderklappen og falskklingende lovord. Vi hører bl.a. om skabelsen af bandet og deres kreative proces, og vi får også afsløret, hvem det er, som spiller djævlen i filmen: ingen ringere end The Foo Fighters’ frontfigur, David Grohl.

Der er i alt 15 forlængede/slettede scener og ét enkelt sammenklip af diverse festlige fraklip – tilsammen varer materialet ca. 28 minutter, og det er muligt at se instruktør Liam Lynch introducere scenerne. Her er masser af guldklumper – især scenen, hvor Gass introducerer Black for et computerspil og dernæst synger en horribel sang, er god. Komikeren David Koechner har også en munter cameo som en aggressiv butiksejer i en fremragende scene, der også byder på endnu et fabelagtigt musikalsk indslag. Kort sagt: er man fan af filmen, er scenerne obligatoriske.

Rodet og ujævn, men samtidig djævelsk opfindsom og oftest hysterisk morsom – “Tenacious D in The Pick of Destiny” er et must for tilhængere af rock, og også dem, der mener, at genren har brug for lidt opkvikkende selvironi. Transferet er fint, lydsporet er mere end glimrende, og ekstramaterialet er velproduceret, informativt og engagerende. Fans bør prompte investere i udgivelsen, mens folk, der bare er en lille smule nysgerrige, i hvert fald seriøst bør overveje at leje den.

To begivenheder, som rystede verden, fandt sted i året 1994 – et jordskælv i Los Angeles og fødslen af den ædle power rock/metal duo Tenacious D – ledt an af rockguderne Jack Black og Kyle Gass. De mødtes i en teatertrup i L.A. og opdagede hurtigt, at de havde samme forkærlighed for rock and roll. Fra deres første optræden på en lusket bar i den lurvede del af L.A. til at blive det selvudnævnte største band i verden har, “The D” overrumplet alle. De spiller rendyrket rock med ærefrygt og respekt for gamle rockdyder.