InstruktionJames Cameron

MedvirkendeArnold Schwarzenegger, Michael Biehn, Linda Hamilton, Paul Winfield, Lance Henriksen, Bess Motta, Earl Boen, Rick Rossovich, Bill Paxton, Brian Thompson, Franco Columbu, Dick Miller

Længde108 min

GenreSci-Fi, Sci-Fi, Action, Action, Gyser, Gyser, Thriller, Thriller, Adventure, Adventure

Terminator, The

5 6
The Terminator”I’ll be back!” Okay… så har jeg sagt det. Det er det allerførste, man kommer til at tænke på, når man hører ordet ‘Terminator’, og det er instinktivt noget af det første man leder efter i en anmeldelse af filmen. Men er “The Terminator” vitterligt andet end en typisk B-film med et utal af eksplosioner og skuddueller? En film, som blot har overlevet på basis af en halv-latterlig forkærlighed for halv-dårlig dialog? Er det blot mindet om en morsom ‘one-liner’ som har holdt filmen i live, eller holder den virkelig den dag i dag? Ja, gu’ fanden gør den da så. “The Terminator”, James Camerons moderne mesterværk fra 1984, opnåede fuldt fortjent kultstatus da den udkom, før den senere blev generelt anerkendt som værende en af de bedste film i sci-fi genren til dato – en position som filmen stadigvæk kan nyde godt af.
Ikke nok med at “The Terminator” endelig gav Arnold Schwarzenegger det sidste skub han havde brug for, for at blive en stor filmstjerne, i rollen som den kyniske og frygtindgydende Terminator, men “The Terminator” gjorde også den dengang ukendte instruktør James Cameron til en beundret filmskaber og en meget rig mand. En mand, som i dag har 3 velfortjente Oscar-statuetter på kommoden derhjemme, og status som den største vestlige action-film instruktør i verden. “The Terminator” ændrede hele det filmiske verdensbillede, fordi det ikke blot er Paul Verhoevens “RoboCop” (som næsten er ligeså god som “The Terminator”), som har ladet sig inspirere af James Camerons klassiske Sci-Fi opus. Selv adskillige år efter filmens udgivelse, kunne man stadigvæk tydeligt mærke filmens indflydelse på alle de store actionfilm, der blev udgivet. “The Terminator” var ikke blot en film, det var en skabelon. En skabelon for alle de science fiction actionfilm, der siden hen udkom. “The Terminator” var en milepæl i filmhistorien, ligesom dens glimrende efterfølger blev 7 år senere.

Filmen har da selvsagt sine problemer. Dens begrænsede budget gjorde, at dens special-effects ofte kom til at se ret kejtede ud, og mange af filmens effects scener holder ikke rigtig længere – selvom et par af dem dog stadig fungerer. Musikken bærer ofte præg af lidt for meget 80’er synthesizer, og derudover har James Cameron aldrig rigtig været særlig god til at skrive dialog, så skuespillerne har ikke så meget at rode med, ud over at løbe og skyde og skrige konstant. Men dette er med til at vedligeholde det utrolige tempo som James Cameron bruger til at understøtte filmen. Cameron har altid været særdeles god til at fange og bibeholde publikums koncentration. Og det er primært hans skyld (Arnold har dog selvfølgelig også haft en del at gøre med det) at “The Terminator” er gået hen og blevet et fænomen så alment genkendeligt som komponisten Brad Fiedels herligt bombastiske og simple Terminator-hovedtema… et fænomen så uforgængeligt som selveste Terminatoren.

VideoPræsenteret i 1.85:1 Anamorphic-widescreen.
Både “T2” og “T3” regnes blandt de dyreste film, der nogensinde er blevet produceret, så det kan ofte være let at glemme, at den oprindelige “Terminator” film blev lavet på et meget lille budget med særdeles begrænsede ressourcer. Så selv om “The Terminator” er blevet digitalt restaureret, sniger der sig alligevel noget digital støj frem på billedet på DVD’en engang imellem. Desuden har DVD’en ofte lidt svært ved at behandle nogle af filmens mørkeste scener, specielt når der optræder røg eller tåge, hvilket giver anledning til en del artifacts. Udover dette ser billedet ellers ganske fornemt ud. Det er skarpt, alle farver bliver gengivet præcist og klart og på trods af en særdeles nøje visuel inspektion af DVD’ens billedside, så faldt jeg aldrig over nogen som helst form for edge-enhancement problemer.
AudioLigesom med DVD’ens billedside bør selve filmens alder og omkostning tages i betragtning, når der tales om DVD’ens lydside. Filmen blev oprindeligt optaget og mixet i mono, men har her fået en fuld Dolby Digital 5.1 lyd-restaurering. Dette gør, at lydsporet ikke ligefrem er på niveau med de fleste nye DVD’er på markedet. Men alt i alt er dette et godt og ofte umådelig effektivt og dynamisk lydspor.
EkstramaterialePå Disc 1 af denne 2-disc DVD finder vi blot selve filmen. Det er på Disc 2 at al ekstramaterialet ligger. Men jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige et par ord om DVD’ens smukke menuer, som både er yderst flotte og ganske overskuelige – et sjældent syn blandt nutidige DVD udgivelser.

Først støder vi på en ganske morsom samtale mellem Arnold Schwarzenegger og James Cameron på ca. 18 minutter, som på DVD’en bliver kaldt for “The Making of The Terminator: A Retrospective”. James Cameron kommer dog uden tvivl med de mest interessante kommentarer.

“Other Voices” (ca. 60 minutter) er simpelthen en af de bedste dokumentarer, jeg nogensinde er stødt på på en DVD. Adskillige personer, som har haft med filmen at gøre, bliver interviewet. Det er en informativ, velproduceret og ofte morsom dokumentar, som synes at være forbi på ingen tid.

DVD’en indeholder også 7 slettede scener, hvoraf den ene af disse faktisk er en kort montage af diverse klip med to politifolk. Disse er alle ganske interessante (i modsætning til stort set alle slettede scener på DVD markedet), og et par af dem synes direkte at lægge op til “Terminator 2”. Så fans af serien vil sikkert fryde sig over disse scener. De varierer i længde fra 15 sekunder til hele 4 minutters varighed.

DVD’en indeholder også de obligatoriske PR-billeder og diverse billeder taget under produktionen. Men mest interessant af alle billederne på DVD’en er James Camerons oprindelige Terminator-tegninger, som alle er imponerende flotte.

Putter du DVD’en i dit DVD-ROM drev, får du mulighed for at studere hele 3 forskellige udgaver af filmens manuskript. Det er ofte ganske interessant læsning, og er uundgåelig læsning for fans af filmen. 3 trailers og 2 TV-reklamer runden pakken af.

En aldeles glimrende bunke ekstramateriale. Det eneste, som egentlig mangler, er et kommentarspor med James Cameron. Men man ved jo aldrig… “Terminator 2” er jo netop blevet genudgivet på DVD med bl.a. et helt nyt kommentarspor med James Cameron. Måske vil den første Terminator film en dag få samme behandling. Vi krydser fingre.

“The Terminator” formår stadig at skræmme, fange og underholde knap 20 år efter at filmen oprindeligt blev udgivet. Det er der ikke mange film, som kan blære sig med. En særdeles imponerende mængde ekstramateriale og en relativt imponerende lyd- og billedside, gør denne DVD til et fuldstændig uimodståeligt tilbud.

Klik her for at læse meget mere om Terminator-trilogien.

I 2029 dominerer supercomputerne Jorden – fast besluttet på at udrydde menneskeracen totalt. De sender en dødbringende cyborg tilbage i tiden for at ændre på historien ved at myrde Sarah Connor – kvinden hvis ufødte barn vil blive menneskehedens eneste håb om frelse. En ulige kamp for den helt uvidende kvinde – hvis eneste håb også kommer fra fremtiden…