Længde110 min

GenreKomedie, Drama

I biografen14/11/2013

Thanks for Sharing

2 6
For meget på hjerte

Det er kun lige en uge siden, skuespiller/instruktør/manuskriptforfatter Joseph Gordon-Levitt leverede et forfriskende bud på, hvordan den romantiske komedie kunne gå hånd i hånd med et ganske alvorligt emne som porno/sexafhængighed i sin flabede “Don Jon”. Førstegangsinstruktør Stuart Blumberg kommer i “Thanks for Sharing” langt fra så godt fra land med sit forsøg. Filmen løber spidsrod mellem det tåkrummende sjofelt-komiske og et oprigtigt sexafhængighedsdrama, der åh-så-gerne vil bryde tabuer. Han formår aldrig at få de to ulige størrelser til at føles som én film.

Blumberg har tidligere, sammen med instruktør Lisa Cholodenko, stået bag manuskriptet til den hjertevarme regnbuefamilie-romcom “The Kids Are All Right” med blandt andre Mark Ruffalo på rollelisten. I “Thanks for Sharing” finder vi igen den altid seværdige Ruffalo. Han spiller Adam, der på nu femte år er clean sexafhængig. Ikke mindst takket være gruppemøder og mentoren Jim, der faderligt støtter ham med bamsekrammere og klap på skulderen.

Den unge læge Neil kan ikke engang klare sig igennem én enkelt dag uden at falde for fristelser. Han tvangsmasturberer og gnider sig op ad kvinder i metroen. Klam fyr. En enkelt sexafhængig kvinde møder vi også i skikkelse af popsangerinden Pink. Hun kan kun relatere til mænd gennem sex. Da Adam møder Gwyneth Paltrows både sjove, intelligente og sexede Phoebe, tør han efter mange års afholdenhed kaste sig ud i et forhold igen. Men det er ikke sådan lige til, når man gemmer på så mørk og skamfuld en hemmelighed.

“Thanks for Sharing” stikker i alle tænkelige retninger. Ser man på filmens pastelfarvede plakat med Ruffalo og Paltrow sødt smilende mod hinanden med New Yorks skyline i baggrunden, ja, så tænker man romantisk storbykomedie. Plakaten giver os også Pink og Josh Gad (ham, der spillede Steve Wozniak i “Jobs”) samt Tim Robbins og Joely Richardson i romantisk nærkontakt. Hvad plakaten ikke fortæller os, er, hvad filmen rent faktisk (også) handler om: sexafhængighed, masturbation, sexchikane, familiestridigheder, spiseforstyrrelser og alkohol- og stofmisbrug. Tunge emner, der alle fortjener mere tid og seriøsitet, end “Thanks for Sharing” formår at dele med os.

Tonen skifter konstant fra scene til scene. Josh Gads karakter er både den mørkeste (han er 50 kilo for tung, klynger sig til sin enorme samling af porno og filmer op under chefens nederdel), men leverer samtidig også fin fysisk humor som storsvedende, tyk mand på fixie-cykel i New York (farligt!). Det forvirrer ud over alle grænser, at man aldrig er helt klar over, hvorvidt en person er sjov eller en sørgelig skæbne. Ruffalos Adam render på et tidspunkt ind i en gammel flamme. Ikke bogstaveligt talt, for kvinden er i virkeligheden ret så ung. Først er det bare akavet og lidt småpinligt, fordi han er på date med Phoebe. Der griner man af den påtrængende unge kvinde, der ikke vil lade parret kissemisse i fred. Det viser sig senere, at hun har fantasier om at blive voldtaget af far og oven i købet er suicidal. Ha, ha, ha…?

Stuart Blumberg har haft lidt for meget på hjerte i forhold til, hvad formatet i “Thanks for Sharing” kan klare. Enkelte scener og ideer er sjove eller giver seriøs eftertænksomhed. Men hver for sig. Aldrig sammenstillet. Balancegangen de to genrer imellem er simpelthen for svær for den debuterende instruktør. Dertil lider filmen også under et mylder af karakterer og sidehistorier. Alt for mange til at gengive her, faktisk.

Adam (Mark Ruffalo) har netop krydset 5-års dagen for at holde drifterne under kontrol som kureret sex-afhængig og beslutter sig for at date igen, da han møder Phoebev(Gwyneth Paltrow), som han indleder en heftig flirt med. Phoebe, der har sine egne fikseringer at slås med, falder hurtigt for Adam, men kan hun nogensinde lære at acceptere hans fortid? I 12-trins programmet for sex-afhængige møder frisøren Dede (Pink), nørden Neil (Josh Gad), men det er svært at være venner med det modsatte køn, når sex hidtil har ødelagt alle ens relationer. Mike (Tim Robbins) er mentor for Adam og har holdt sig på måtten i over et årti, men så snart der er problemer i familien, dukker hans impulser op og truer med at ødelægge alt.