The Kovak Box
Udgivet 11. aug 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Indledningsvis minder “The Kovak Box” på mange måder om de kriminalgåder, den britiske og afdøde romanforfatter Agatha Christie var arkitekten bag for adskillige år tilbage. Sådan fortsætter det dog ikke. Mystikken når at brede sig, og de nævnte selvmords lemmingeeffekt forstærkes yderligere, da den pensionerede videnskabsmand Frank Kovak (David Kelly) melder sig på banen og tager æren for miseren. Helt hvad sammenhængen er, fremgår dog ikke i første omgang. Det er brikker, David Norton med assistance fra Silvia selv er udset til at stykke sammen i et puslespil med relation til sin første bogudgivelse, der påfaldende nok også lød titlen “Gloomy Sunday”.
Velformuleret er “The Kovak Box” trods den fascinerende historie nu ikke. Mødet mellem kunst og videnskab bliver den skinbarlige realitet, da David Nortons science fiction-univers i hans bøger pludselig bliver en del af samme realistiske univers som han selv. Er fantasien da løbet af med forfatteren, eller er der hold i virkeligheden? En hel del tyder på det sidste, men desværre lider filmen under en rodet dramaturgi, hvor kaskader af urealistiske handlinger ikke står helt i tråd med, hvordan man normalt ville gebærde sig i de pågældende situationer. Timothy Huttons tilstedeværelse signalerer da også en udtalt usikkerhed omkring sin karakters gøren og laden, mens den kvindelige genpart, Lucia Jiménez, dog går anderledes ubekymret til fadet.
Nu kan David Nortons rådvildhed i bund og grund også diskuteres. Det sekund, bogskribenten erfarer forbindelsen til eget værk, ville det måske være nærliggende at søge efter svar på den gåde, han prøver at løse, i egne rækker, og hvor det i de første scener tegnede nok så lovende, emmer “The Kovak Box” på sigt af en instrukør uden det nødvendige overblik.
Daniel Monzón har sat sig mellem to stole og formentligt ikke haft format til at bestemme sig for filmens fastlagte retning. Det har givet en underlig ligegyldig slutning, en række tvivlsomme huller undervejs og en række forcerede klicheer. Derimellem er der fintfølte understregninger af, at “The Kovak Box” kunne være blevet en sublim leg med kunsten og videnskaben, et spil mellem en kunstner og dennes alter ego. Det bliver så kernen i en film, der aldrig formår at imponere, men må nøjes med at betage i strejf.
“The Kovak Box” tager udgangspunkt i en fascinerende – og vistnok autentisk – fortælling. Trods rimelige audiovisuelle egenskaber er indholdet en rodet omgang. Selvom Silvias Lucía Jimenéz er et bekræftende bekendtskab, er Timothy Huttons new yorker-forfatter temmeligt fraværende og viser ligesom filmen kun i glimt eksempler på talent og kvalitet. Filmen kan ses for den fascinerende fortælling, der mangler at blive slibet af i kanterne.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet