Thy Father’s Chair
Udgivet 23. feb 2016 | Af: MSF | Set i biografen
Det kan være ganske godt tv at se det mest møgbeskidte hjem blive forvandlet af enten ejerne, rengøringseksperter eller – i særligt grelle tilfælde – med myndighedernes indblanding. En hverdagsagtig handling, der appellerer til tilfredsstillelsen i os alle, når rod forsvinder, og kaos bliver afløst af orden (der selvfølgelig kan være lige så tilfredsstillende den anden vej rundt). “Thy Father’s Chair” er et studie i denne rengøringskunst, der modsat tv-programmerne giver en hel time og et kvarters indføring i oprydning.
Skal brødrene have noget som helst håb om at blive boende, er der derfor brug for damage control. Og det kommer der så. Et professionelt rengøringsteam får til opgave at endevende de jødiske brødres hjem for bras. For derefter at skrubbe det ned for skidt og møg. Rengøringens fremdrift er det egentlige drive og fungerer med stigende fascinationskraft, som teamet får gravet sig ned i affaldsdyngerne. Her ligger mange historier begravet. Også i overført betydning, da fortiden i det jødiske hjem tydeligt har mærket brødreparret: De er intellektuelle troende, men også alkoholiserede tvivlere og fyldt med dæmoner, forstår man, efterhånden som fortidslevnene kommer op til overfladen, og minderne vækkes.
Øjeblikkene af kulsort humor fungerer bedst. Blandt andet i den vellykkede parentes-slutning, hvor Abraham sammenligner hjemmet med et gaskammer, da rengøringsteamets jødiske manager advarer ham om insektgift i huset. Joken er så malplaceret, at man bliver i tvivl om, om det er en joke, men reaktionen er ikke desto mindre komisk. Instruktørerne, Antonio Tibaldi og Alex Lora, har blik for det afvigende såvel hos hovedpersonerne som i selve fortællingen. Imidlertid truer udtrykket med at falde sammen, hvor især opdelingen af akter, syv styk – en hvert tiende minut – over godt 70 minutter, forekommer unødvendig.
“Thy Father’s Chair” er en durkdreven dokumentar, der er svær at blive klog på. Ingen tvivl om, at instruktørerne har fundet et setup med en stærk konflikt, men udførelsen – og udvalget af materiale – synes at arbejde imod den ellers tankevækkende historie. Det skæve bliver så skævt, at det vælter.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet