Torque - Hævn På To Hjul

InstruktionJoseph Kahn

MedvirkendeMatt Schulze, Will Yun Lee, Luke de Woolfson, Jaime Pressly, Adam Scott, Justina Machado, Ice Cube, Faizon Love, Jay Hernandez, Nichole Mercedes Robinson, Christina Milian, Martin Henderson, Dane Cook, Gichi Gamba, Fredro Starr

Længde80 min

GenreAction, Action, Thriller, Thriller

I biografen19/03/2004

Torque – Hævn På To Hjul

3 6
FilmenInstruktør Joseph Kahn siger på kommentarsporet, at “Torque” er en popcornsfilm, der ikke skal tages seriøst. Det kan man kun give ham ret i… det er en overfladisk actionfilm, der gør mere i prangende kameravinkler og klipning end handling og skuespil.
Man får lidt fornemmelsen af, at “Torque” forsøger at ride på samme bølge som “The Fast and the Furious”. De toptunede biler er dog udskiftet til fordel for motorcykler… eller “crotch-rockets”, som de kaldes i filmen. Filmens cast består primært af unge ukendte ansigter, med kun Ice Cube som det eneste store navn… og han besidder ikke ligefrem samme karisma som Vin Diesel.

Filmens plot er ikke noget at skrive hjem om. Cary Ford vender hjem til Los Angeles efter at have tilbragt seks måneder i Thailand. Han er tilbage for at gøre det godt imellem ham og den kvinde, Shane, som han efterlod. Han flygtede i sin tid fordi han skjulte noget narko for bikeren Henry James, leder af motorcykelbanden “The Hellions”.

Nu hvor Ford er vendt tilbage til LA vil Henry James naturligvis have sin narko tilbage og planter beviser på, at Ford har myrdet Junior, lillebror til Trey, leder af motorcykelbanden “The Reapers”. Pludselig har Ford både The Hellions, The Reapers og FBI i hælene og sammen med Shane og sine kammerater, må han nu forsøge at bevise Fords uskyld og kæmpe for at overleve.

Plottet er mere eller mindre kun en undskyldning for, at kaste nogle action-sekvenser sammen, og dem er der nok af. Kvaliteten af disse er meget svingende, og de fungerer helt klart bedst, når der er tale om sekvenser udført vha. praktiske effekter. Scener hvor skuespillerne er klippet ind vha. rotoscoping (og dem er der en del af) er helt klart dårligst pga. deres falske udseende. Der er også mange stunts, der er så ekstreme og urealistiske, at man nærmest krummer tæer over, at de er med i filmen.

Gode skuespillerpræstationer skal man lede længe efter. Ingen af skuespillerne formår at skille sig positivt ud. Martin Henderson (Cary Ford), som de fleste nok kender fra “The Ring”, har ikke det der skal til, for at have en hovedrolle som denne. Monet Mazur (Shane) er stort set ikke andet end et kønt ansigt og en veldrejet krop, som de unge drenge kan lyste lidt efter. Ice Cube (Trey) spiller den ene af filmens to skurke og render rundt med et ansigt forvredet i evig vrede. Matt Schulze (Henry James) er filmens anden skurk, og han spiller faktisk acceptabelt… men er efterhånden ved at blive sat i bås som bad-guy.

Filmen bærer tydeligt præg af denne prangende reklamefilm/musikvideo stil, der er så populær i film som denne. Nærbilleder, hurtige klip og ekstreme kameravinkler er dagsordenen og det bevirker, at filmen bærer præg af lav-budget, så man næsten ikke kan tro, at den har kostet $40 mio. Et andet sted hvor dette skinner igennem er filmens special effects. Mange af filmens stunts er realiseret i CGI, og det hjælper ikke på de i forvejen urealistiske stunts, at disse computergenererede scener ser komplet falske ud. Det ligner simpelthen noget fra et gammelt computerspil og med dårlig grafik. Filmens sidste action-sekvens er simpelthen pinligt ringe og ligner noget, der er lavet på en Commodore 64.

“Torque” er på ingen måde en god film. Plottet er nærmest ikke-eksisterende, og både skuespil og filmens tekniske side er på et meget lavt niveau. Skal man sige noget godt om filmen er det, at den kun varer 80 minutter – det ville næsten også være for ondt, at trække smerten længere ud.

VideoHer er der et transfer i Anamorphic Widescreen, 2.40:1 Aspect Ratio. Billedsiden er fortrinsvis rigtig god. Farverne er generelt gode, om end til tider lidt for gennemtrængende. Det virker godt på de farvestrålende motorcykler og kørerdragter, men hudfarverne lider under det. Som følge er skuespillerne konstant røde i ansigtet. Der er ingen grums, smuds eller artefakter og ej heller kompressionsfejl eller edge-enhancement.
AudioPå lydsiden er der tre lydspor i Dolby Digital 5.1, hhv. engelsk, italiensk og spansk. En film som denne bør have et svulstigt lydspor, og her skuffer denne udgivelse ikke. I den henseende passer lyden godt til filmen, med god brug af både bas og surround. Separationen mellem højtalerne er ganske udmærket med motorcykler, der farer forbi og rundt om en. Filmen har ikke mange stille momenter, men når de er der, er lyden klar og uden støj eller susen.
EkstramaterialeHer er der først og fremmest to kommentarspor. Det første er med instruktør Joseph Kahn og hele castet på nær Ice Cube. Indholdet er i den mere lette ende af skalaen. Normalt kan jeg godt lide kommentarspor, hvor folk sidder samlet, men 10 personer er simpelthen alt for mange. De taler i munden på hinanden, og det er svært at skelne den ene fra den anden.

Det andet kommentarspor er med filmens tekniske crew, og indholdet er derfor teknisk af natur, men aldrig uinteressant. Også her er der mange involverede, denne gang 8 mand, men disciplinen blandt dem er lidt bedre end på skuespillernes kommentarspor.

Dernæst er der to animatics, en musikvideo, “Lean Low”, med Youngbloodz og en trailer. Der er også et lille påskeæg, bestående af en lille featurette, der handler om en speciel motorcykel (med jetmotor!) der er med i filmen.

Rent teknisk er udgivelsen rigtig god. Billede og lydside er på højde med dagens standard, og ekstramaterialet er acceptabelt. Det der trækker udgivelsen ned i denne omgang er slet og ret filmen, der rent ud sagt er hamrende dårlig.

Cary Ford er en ung biker, der har taget et par motorcykler fra den hensynsløse narkohandler, Henry James, der ikke viger tilbage for noget som helst for at få dem igen. Sagen er, at der er andet og mere værdifuldt i tanken på cyklerne, så da Ford endnu en gang nægter at returnere dem, myrder Henry broderen til en rivaliserende bande og lægger skylden på Ford. Nu er ikke alene Henry og Trey – broderen til den myrdede – men også FBI efter Ford. Men han får fat i verdens vildeste motorcykel, sætter kursen mod ørkenen for enten at rense sit navn en gang for alle – eller dø i forsøget.