Towelhead
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 9. apr 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
Den amerikanske teaterforfatter Alan Ball var hjernen bag nyklassikeren “American Beauty”, der for knap ti år siden henrykkede generationer. Men han står også bag den nyere “Towelhead”, og det mærkes helt ud i fingerspidserne. For skabelonen er ud over de tilsatte anstrøg af fordomme og racisme en tro kopi af sin velansete forgænger, og traditionen tro handler det om at tage temperaturen på det betændte og moderne samfund i USA på godt, men mest på ondt.
Skal Alan Balls ord tages for pålydende, skal dårligdommene og det dysfunktionelle findes i familiestrukturerne, hvad enten det er kernefamilien eller den mere moderne skilsmissefamilie. Under den polerede og perfekte overflade lever råddenskaben i bedste velgående. Scenariet udspiller sig i starthalvfemserne, hvor den amerikanske præsident stadig hed George Bush senior, og hvor samme rustede sig til den første Golf-krig. Tiden var tydeligvis en anden og trods paradokset med den verserende krig mere uskyldig. Ikke mindst set med et barns øjne. For hvorom alting er, så befinder trettenårige Jasira sig stadig på barndommens øverste trappetrin og forstår ikke omverdenens forargede reaktioner, når hun bladrer frejdigt i naboens mandeblade, eller når hun gør tilnærmelser til samme, alt imens hun babysitter dennes egen søn.
“Towelhead” er befolket med særegne og ligefremme personligheder, men mod forventning er det ikke filmens hovedaktør, der er mest interessant. Det er derimod Jasiras muslimske far, Rifat Maroun, der åh så gerne vil være vaskeægte amerikansk statsborger og derfor gør alt for at efterleve den drøm. Han viser sin entusiasme ved at kippe med det amerikanske flag, når amerikanerne går i krig i hans gamle hjemland, og når han hele tiden roder rundt med sin nye amerikanske kæreste, primært uden for fortællingens ramme. Derfor får vi kun i små glimt lov til at opleve, hvordan det i Balls optik er, når en tilflytter skal gebærde sig i et nyt land og forholde sig til fordomme, racisme og anderledes traditioner.
Filmen præsenteres i et anamorphic widescreen 2.40:1-format, som er skarpt og indbydende. Der er ikke tilfælde af hverken edge-enhancement eller udtværinger, mens digitale forstyrrelser i mindre grad indfinder sig. De meget dunkle visuelle sider præges i øvrigt af en solid farvetemperatur og tilsvarende stabil kontrast.
Filmen suppleres af to længerevarende symposier, hvor et udvalgt panel – blandt andet bestående af instruktør og manuskriptforfatter Alan Ball, bogforlæggets forfatter Alicia Erian, et par af skuespillerne samt relevante vejledere inden for socialforsorgen – ytrer holdninger til filmen og ikke mindst dens tema om børn og unges rettigheder, integration, racisme og uddannelse. Måske interessant, hvis filmen skal bruges i undervisningssammenhæng. Men set i en bredere kontekst havde andet materiale nok været at foretrække.
Mest af alt minder “Towelhead” om en af den slags undervisningsfilm, der var på programmet i de senere skoleår. Og den mistanke bekræftes også kun af ekstramaterialet, der lægger op til helt samme retorik. Det til trods er filmen stadig jævnt underholdende, hvor særligt enkeltscenerne modsat helheden står stærkt med sin fine galgenhumor. Men perfekt er det langtfra.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet