Tristram Shandy

InstruktionMichael Winterbottom

MedvirkendeIan Hart, Jeremy Northam, Steve Corona, Gillian Anderson, Benedict Wong, Rob Brydon, Naomie Harris, Shirley Henderson, Kelly Macdonald, Dylan Moran, James Fleet, Elizabeth Berrington, Raymond Waring, Keeley Hawes, David Walliams

Længde94 min

GenreKomedie, Komedie

IMDbVis på IMDb

I biografen21/07/2006


Anmeldelse

Tristram Shandy

5 6
Romanen, der ikke kunne filmatiseres – nu på film!En af hovedkonklusionerne i “Tristram Shandy” er, at livet er for indholdsrigt til at kunne blive udtrykt i kunsten. Derfor er den finurlige roman af samme navn blevet til en meta-film, der på kunstfærdig vis blander romanhandling med hovedkarakterens filosoferen over livet sammen med historien om filmholdets strabadser med at indspille filmen.

Resultatet er blevet en blændende, underholdende film, hvis tre fortælle-niveauer på naturligste vis fletter sig ind i hinanden. “Tristram Shandy” virker dog mere som en meta-film i stil med François Truffauts “Den amerikanske nat”, end som en filmatiseret 1700-tals roman, eftersom historien om filmoptagelserne optager en stor del af pladsen. Her spiller skuespillerne i en vis grad sig selv – Gillian Anderson spiller Gillian Anderson og Steve Coogan er Steve Coogan – en måde at skildre en selvbiografisk dobbeltrolle på, som vi kender det fra John Malkovich i “Being John Malkovich”.

“Tristram Shandy” går for at være en af de mærkeligste romaner i klassisk engelsk litteratur. Det skyldes blandt andet at titelfiguren, der også er bogens fortæller, først bliver født halvvejs inde i bogen. Da manuskriptforfatteren Frank Cottrell Boyce havde skrevet første udkast, havde han, som resultat af bogens mangel på reel handling, kun produceret 30 sider. Derfor blev den umiddelbare ide om at lave en længere tv-serie over romanen hurtigt forkastet, og instruktøren Michael Winterbottom fik i stedet mulighed for at lege med filmens form i en spillefilm.

Steve Coogan spiller hovedrollen som romanpersonen Tristram Shandy, der eksisterer på to planer. Filmen starter med baby Tristrams fødsel, mens den voksne Tristram står på sidelinien og kommenterer slagets gang. En gang imellem tager han 1700-tals parykken af og er nu skuespilleren Steve Coogan, der er i en evig kamp med den anden hovedrolleindehaver om mest skærmtid og om hvem, der får skoene med de højeste såler.

Et af filmens stærkeste kort er den strålende dialog, der bærer mange af dens scener. Lige fra den indledende scene, hvor de to hovedrolleindehavere sidder i sminkerummet og diskuterer, hvorvidt farven på den enes tænder bedst kan beskrives som ‘ikke hvide’ eller mere poetisk som ‘toskansk solnedgang’, til en diskussion mellem filmholdet om, hvad der gør en kampscene god, og som bliver vundet af gruppens kvindelige filmnørd, der gør mændene mundlamme med en skarp analyse af kampen som en metafor for livets evige skærmydsler.

Manuskriptet er med andre ord velskrevet med både dialog, handling og de tidslige spring i narrativet, der glider let og ubesværet ned. Filmens kvaliteter til trods kan det undre, at den kun får premiere i biograferne Grand og Vester Vov Vov. Selvom det umiddelbart lyder elitært med en filmatisering af en roman fra 1700-tallet, så er filmens metafortælling så moderne og ikke mindst underholdende, at den burde kunne trække et større publikum.

Måske gælder det for filmen, som det i sin tid gjaldt romanen. I starten blev den underkendt af sin samtid, men formåede med tiden at finde et stort kult-publikum.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

“Tristram Shandy” er en ukonventionel filmatisering af Englands mest fremtrædende litterære mesterværker: “Tristram Shandy’s levned og meninger” af Laurence Sterne. Filmen pendler mellem 1700-tallet og en filmproduktion i vor tid og bidrager med et nyt perspektiv på Tristram Shandy samtidig med, den fortæller en historie om en fiktiv Steve Coogan: Skuespiller, stjerne, far og elsker.