Under regnbuen
Udgivet 28. nov 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Den 49-årige franskkvinde Agnés Jaoui både skriver, instruerer og spiller med i sine egne film. Multitalenter kan man ikke andet end at beundre. Jaoui ikke mindst, idet hun med debuten, “De andres smag” fra 2000, snuppede de fleste hovedpriser ved den franske Oscar (han hedder César) og samtidig var nomineret til bedste udenlandske film ved det års Oscar-show. Det tør jeg godt garantere, at hendes fjerde film, den nu aktuelle “Under regnbuen”, ikke opnår.
Laura møder, ganske som i et eventyr, den flotte, firskårne Sandro. En komponistspire med masser af talent og viltert, sort hår. De to bliver forelskede, og fugle synger – bogstaveligt talt – i Paris. Men den store, stygge ulv, Maxime Wolf, ligger på lur. Han charmerer trusserne af Laura, der kun for sent forstår, at hun bare er endnu en erobring. Dertil møder vi også Lauras far og (onde) stedmoder samt Mariannes søster og spydige svoger. Han bliver fint spillet af filmens med-manuskriptforfatter og Jaouis mangeårige samarbejdspartner, Jean-Pierre Bacri.
Normalt er det de skarpe og underfundige hverdagsiagttagelser, der kendetegner Agnés Jaouis film. Men ved at pakke “Under regnbuen” ind i så bogstavelig en eventyrstruktur – uden på noget tidspunkt at bekende sig fuldt ud til eventyret, som for eksempel franske Jacques Demy vovede det i sin 1970’er-filmatisering af Charles Perraults klassisker “Peau d’Ane” – ender filmen med at føles noget halvhjertet. Den er hverken eller.
Filmens pointe skæres noget så eftertrykkeligt ud i pap: De levede lykkeligt til deres dages ende… Og begik en masse fejl. Nå! Jeg er sådan cirka ligeglad med Agnés Jaoui og manuskriptforfatter Jean-Pierre Bacris moderne livtag og opgør med eventyret. Den store, stygge ulv, en tabt sko, den onde stedmoder, den gode fe, en ungmø i knibe og en charmerende prins. Filmen nærer sig simpelthen ved alt for mange uelegant omsatte eventyrklichéer. De har måske været meget sjove på papiret, men synes direkte gumpetunge bredt ud over en næsten to timers film. Raffineret er det langt fra. Jeg savnede mere plads til selv at lave mellemregningerne og endte bare med at være bundirriteret på filmens karakterer. Undtagen Jaoui selv, der er den sødeste 49-årige kvinde i fe-kostume, jeg længe har set.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet