MedvirkendeKate Beckinsale, Scott Speedman, Michael Sheen, Shane Brolly, Bill Nighy, Erwin Leder, Sophia Myles, Robbie Gee, Wentworth Miller

Længde121 min

GenreAction, Action, Gyser, Gyser, Fantasy, Fantasy

I biografen05/12/2003

Underworld

4 6
Igennem tiderne har der være mange film der omhandlede de mytiske skabninger varulve og vampyrer. Men film hvor de to myter mødes, har der været langt imellem. Sidste år udkom biograffilmen “Underworld”, der blev beskrevet som “Romeo og Julie for vampyrer og varulve”, og den er netop nu udkommet på DVD.
FilmenFilmen omhandler vampyren Selene, en såkaldt Death Dealer, der har til opgave at jagte og eliminere varulve. Varulvene er nemlig vampyrernes dødsfjender og i adskillige århundreder har der hersket en krig imellem de to racer. Ind i denne krig drages mennesket Michael Corwin, der kommer til at spille en vigtig rolle, da varulvenes leder Lucian pludselig fatter interesse i ham. Det er naturligvis ikke et tilfælde at filmen beskrives som “Romeo og Julie”, for der opstår (selvfølgelig) en forbudt romance imellem Selene og Michael Corwin, til vampyr-overhovedet Viktors store irritation.

Det lyder simpelt nok, men efterhånden som filmen skrider frem bliver plottet lettere konfust. Producenterne har simpelthen gabt over for meget da de lavede filmen, ved at vise både krigen imellem de to racer, interne stridigheder i vampyrernes egne rækker og så romancen imellem Selene og Michael. Det betyder, at der er alt for mange tråde at holde styr på og det der egentlig blev annonceret som filmens hovedplot – kærlighedshistorien imellem Selene og Michael – lider under det. Romancen når aldrig at blomstre op fordi den træder i skyggen i forhold til den krig der udkæmpes… og hvad dertil hører af massiv action.

Selvom plottet ikke hører til blandt de mest originale, så leverer “Underworld” på andre punkter: der er masser af hæsblæsende action scener og vi når stort set hele våbenarsenalet igennem: skydevåben med sølv-nitrat kugler, piske, sværd og de bare næver/kløer bruges i flæng hele vejen igennem og det er tydeligt at mange af kampene er inspireret af film som “The Matrix” og “Blade”.

Selene spilles af Kate Beckinsale, der åbenbart er blevet helt hooked på monsterfilm og stærke kvinderoller. I “Underworld” er det alene hende der må bære filmen på sine skuldre og det lykkedes ganske godt, selvom hun permanent går rundt med et vrissent udtryk i ansigtet. Alligevel virker hun her noget mere sikker og naturlig end hun gjorde i “Van Helsing” – eller så naturlig som en læder- og korset-klædt vampyr nu engang kan være.

Corwin spilles af Scott Speedman, som nogle måske kender fra tv-serien “Felicity”. Speedman leverer her en noget tør og kedelig præstation, hvilket bevirker at der næsten ingen kemi er imellem de to hovedrolleindehavere. Dermed lider kærlighedshistorien endnu et nederlag.

De bedste og mest interessante præstationer kommer fra de to skurke: Varulvenes leder Lucian spilles ganske intenst af Michael Sheen og den dekadente vampyrleder Viktor spilles af Bill Nighy, der giver den hele armen og virkelig udstråler potens og karisma.

“Underworld” har et fantastisk flot og dunkelt look over sig. En af årsagerne til dette kan findes i, at optagelserne foregik i Budapest, hvis dunkle og gotiske bygninger giver en god baggrund til filmens tema. Derudover foregår filmen (naturligvis) om natten og oftest i øsende regnvejr, hvilket skaber den helt rigtige dystre atmosfære. Her hører lædertøj til hverdagen og der venter en sulten vampyr eller en frådende varulv rundet om ethvert gadehjørne. Kendere af rollespillene “Vampire: The Masquerade” og “Werewolf: The Apocalypse”, skabt af firmaet White Wolf Inc., vil nok kunne nikke genkendende til dette miljø. Det virker i hvert fald som om, at producenterne måske har lånt lige lovlig meget fra disse rollespil… det syntes White Wolfs advokater i hvert fald og det resulterede i at Sony fik et sagsanlæg på halsen.

En del af filmens look er også de meget flotte varulve-dragter der er blevet brugt. Instruktøren Len Wiseman har – ganske klogt – valgt at minimere brugen af computergrafik. Dette har ligeledes minimeret budgettet og skabt nogle af de mest realistisk udseende varulve set længe, der er hundredevis gange flottere end f.eks. de pixelerede monstre i “Van Helsing”. Dragterne giver den ekstra “tand” af ægthed, som man kun kan få når noget rent faktisk befinder sig på skærmen.

Ser man lidt nøgternt på det burde filmen nok nærmere være beskrevet som “Vampyrer og Varulve – nu med Romeo og Julie”, eftersom romancen har en forholdsvis lille plads i plottet. Resultatet bliver dermed en film der kun hæver sig en smule over gennemsnittet i kraft sit look, atmosfære og sine rå action sekvenser.

VideoDet flotte og dystre look komplimenteres af filmens video-transfer. Eftersom hele “Underworld” foregår om natten er der anvendt et blåt filter, der efterhånden er så velkendt i nattescener. Det blå look og filmens andre farver repræsenteres perfekt her.

Skarpheden er i top, hvilket gør det muligt at se alle de små detaljer i den dunkle verden. Det eneste man kan sætte en finger på er en lille smule grums på transferet i nogle af filmens mere mørke scener. Dette er dog nok nærmere et spørgsmål om film-kvaliteten end det er om transferet.

Transferet er i Anamorphic Widescreen med 2.35:1 Aspect Ratio.

AudioPå lydsiden diskes der op med to engelske lydspor: Dolby Digital 5.1 og DTS 5.1. Begge lydspor kan blære sig med ekstremt svulstige toner fra subwooferen og masser af gang i surround-højtalerne – specielt i de mange action scener.

Der er godt med drøn på hele vejen igennem, uden at det dog går ud over talen eller detaljerne, som f.eks. knirkende læder fra Selenes dragt, i de få stille scener der er i filmen.

Som sædvanligt er DTS sporet mixet en smule højere end DD sporet, men de to lydspor ligger ellers så tæt på hinanden at det næsten virker som overkill at der er DTS på.

Ekstramateriale”Underworld” udgives med en god portion ekstramateriale. Først og fremmest er der et kommentarspor med instruktøren Len Wiseman og filmens forfattere Danny McBride og Kevin Grevioux (der også spiller med i filmen som karakteren Raze). Det er et ganske afslappet kommentarspor, der dog også giver en god del information om filmens produktion.

Dernæst er der tre “Bag kameraet featuretter”. Den første er et såkaldt “Making of…” program af den typiske slags. Der er ikke det helt store at hente, andet end reklame for filmen. Dernæst er der to programmer: “Stunts”, der ganske naturligt omhandler nogen af de stunts der er i filmen, bl.a. Selenes hop ned fra et kirketårn, og “Creature Effects”, der omhandler de varulvedragter der blev brugt i filmen. Disse to programmer, omend korte, giver et udmærket indblik i filmens tilblivelse.

Til sidst er der en sammeligning imellem storyboards og den endelige film, en musikvideo af Finch – “Worms of the Earth”, to tv-spots for filmen og fem trailere, hvoraf den ene er for filmen selv. Ekstramaterialet er ikke tekstet.

En udgivelse der på den tekniske side er helt i top men en jævn film, der primært holdes oppe af sit look og sine action scener.

I århundreder har to racer udviklet sig gemt dybt i den menneskelige kultur – de aristokratiske sofistikerede Vampyrer, og de brutale uciviliserede Varulve. For menneskeheden er deres eksistens ikke mere end en myte. Men for hinanden er de livslange dødsfjender, der kæmper en hemmelig krig indtil kun en race er tilbage. Midt i denne vedvarende kamp opdager en Vampyr kriger, Selene, en Varulve plan om at kidnappe en ung menneske doktor. Hun forfølger Michael gennem byen og udvikler et forhold til ham, så da Varulvene angriber er hun der til at kæmpe imod dem. Selene opdager en hemmelighed der har uhyggelige følger for begge stammer – en plan om at skabe en ny uovervindelig race, som kombinere styrken fra begge racer, men ingen af deres svagheder. Dette vil give mere magt til Varulvene, som ellers har været ved at tabe kampen i århundrede.