Vejen til Betlehem

InstruktionCatherine Hardwicke

MedvirkendeKeisha Castle-Hughes, Oscar Isaac, Hiam Abbass, Shaun Toub, Ciarán Hinds, Shohreh Aghdashloo, Stanley Townsend, Alexander Siddig, Nadim Sawalha, Eriq Ebouaney, Stefan Kalipha, Alessandro Giuggioli, Farida Ouchani, Saïd Amadis, Maria Giovanna Donzelli, Francesca Piliero, Serge Feuillard, Kais Nashif, Andy Lucas, Tomer Sisley, Jeffery Kissoon, Lucia Zotti, Monica Contini, Paola Sotgiu, Gabrielle Scharnitzky, Stewart Scudamore, Chiara Di Pede, Zinedine Soualem, Luciana Paolicelli, Damir Todorovic, Matt Patresi, Ted Rusoff, Yvonne Sciò, Andrea Bruschi, Jean-Claude Deret, Angela Iurilli, Francesco Martoccia, Alessandro Piscitelli, Maria Antonietta DiMonte, Emilio Adrisani, Emilia Fortunato, Shelby Young, Sami Samir

Længde101 min

GenreDrama, Drama

IMDbVis på IMDb

I biografen01/12/2006


Anmeldelse

Vejen til Betlehem

2 6
Med den søde, og til tider noget stressede, juletid hører sig også de traditionelle krybespil, som hvert år bliver charmerende og temmelig ubehjælpsomt fremført af diverse børn overalt i landet. Hvis man skulle føle, at ens interesser for Jesu fødsel slet ikke bliver dækket af disse, er der imidlertid også mulighed for at se historien på det store lærred i “Vejen til Betlehem”, der netop mere eller mindre er et storstilet krybespil komplet med onde romere, visemænd, engle og det nuttede lille Jesusbarn.
Filmen åbner i den lille by Nazareth i Galilæa, hvor jøderne plages af store uretfærdige skatte og afgifter, som den dekadente Kong Herodes opkræver for at betale for sine mange nye bygninger. Den unge pige Maria kæmper sammen med sine forældre en hård og stadig hårdere kamp for at overleve. Hendes forældre ser derfor intet andet valg end at love hende bort til tømreren Josef, som bedre vil kunne forsørge hende. De to bliver forlovet, men må ikke sove sammen før der er gået et år. Umiddelbart efter forlovelsen åbenbarer ærkeenglen Gabriel sig imidlertid for Maria, og fortæller hende, at hun er blevet udset til at føde Guds søn. Maria besøger sin kusine, men da hun vender tilbage, er hendes graviditet tydelig for enhver, hvilket hurtigt bringer hende i konflikt med naboerne og ikke mindst hendes mand. Josef får dog snart sagens rette sammenhæng åbenbaret, og bliver hendes trofaste beskytter. Sådan en får Maria brug for, da parret må rejse til Betlehem for at indskrive sig i en folketælling.

Samtidigt er Kong Herodes bekymret for profetien om den kommende messias, og beder sine soldater holde øje med de rejsende folk. Da de tre vise mænd fortæller ham, at drengen vil blive født i Betlehem, tager han grusomme midler i brug.

“Vejen til Betlehem” fik den ære at være den første film nogensinde, der havde verdenspremiere i Vatikanet, hvilket ikke overrasker, eftersom det er meget svært at komme i tanke om noget som helst i filmen, der kunne opfattes som kontroversielt eller i det mindste blot debatskabende. I modsætning til Mel Gibsons “The Passion of the Christ”, som i høj grad er en fortolkning, så er “Vejen til Betlehem” tæt på den rene genfortælling. Uanset om man kunne lide “Passion” eller ej, så er det indiskutabelt, at Gibson ville noget med sin film. Om skaberne af denne film vil noget særligt med den, er mere tvivlsomt.

Filmen har mange fejl, hvoraf den største er en overdreven respekt og berøringsangst for materialet. Det kommer særligt til udtryk hvor Det Nye Testamentes “scener”, bliver direkte oversat til filmsprog. For eksempel forgår åbenbaringerne simpelthen ved, at ærkeenglen dukker op i hvidt tøj og taler med en højtidelig stemmeføring. Det virker måske på skrift, men på lærredet falder det fuldstændigt til jorden.

Heldig er heller ikke filmens noget sterile udseende, der leder tankerne hen på skoleforestillinger og tv-kanalen Hallmarks bibelfilmatiseringer, og yderligere understreger dens kunstighed. På skuespilfronten er kvaliteten svingende. Keisha Castle-Hughes, der ellers blev nomineret til en Oscar for sin rolle i “Whale Rider” er jævnt kedelig som Maria. Så er Josef, i skikkelse af Oscar Isaac, trods alt mere habil og Ciarán Hinds tilføjer en del karisma til den ellers ret firkantede Kong Herodes. Undervejs afbrydes historien af de tre vise mænds rejse, der fungerer som comic relief, bortset fra, at de hverken giver meget comic eller relief. Latteren kommer snarere fra de ufrivillig komiske øjeblikke, der dukker op gennem filmen – ikke mindst i scenen hvor Maria bliver gravid og må forklare for Josef, at det var Helligånden der bestigede hende.

“Vejen til Betlehem” er en film af den slags man kalder lærerig, eftersom man ikke i ramme alvor kan finde på at rose dens dramatiske kvaliteter eller mangel på samme. Jeg tvivler på den gør kristendommen nogen særlig tjeneste. Gud ser muligvis alt, men selv han trækker nok grænsen ved denne film.


Trailer

Kort om filmen

I den lille by Nazareth, hovedstaden i Galilæa, kæmper den unge pige Maria og hendes forældre, Anna og Joakim, en brav kamp for at holde sulten og elendigheden fra døren. Tiden i Nazareth er hård, så alle må arbejde for at kunne betale de høje skatter, som landets konge, Herodes, opkræver. Så da den unge tømrer Josef kommer til Nazareth fre Betlehem og anmoder om Marias hånd, er det som en gave sendt fra oven. Josef er kendt for at være en hårdtarbejdende og dygtig håndværker, så han vil være et godt parti for den unge Maria. Marias forældre accepterer derfor straks hans anmodning.

Kort efter forlovelsen mellem Maria og Josef bliver Maria opsøgt af ærkeenglen Gabriel, der fortæller hende, at hun er blevet udset af Gud til at føde hans søn, og at hun skal kalde ham Jesus. Gabriel fortæller desuden, at Marias kusine, Elisabeth, vil føde en søn, der skal hedde Johannes, og som vil bane vejen for Jesus. Da Maria hører dette, tager hun straks afsted for at besøge Elisabeth og overvære fødslen. Da Maria vender hjem til Nazareth spredes nyheden om hendes graviditet som en løbeild. For at beskytte hende opsøger ærkeenglen Gabriel Josef og forklarer ham om Guds vilje, og Josef lover da, at han vil betragte Jesus som sit eget barn og beskytte ham mod alle farer. Men i november udsender kong Herodes et dekret om, at hele landet skal skrives i mandtal og alle skal vende tilbage til deres fødeby for at lade sig indskrive. Den nu højgravide Maria og Josef må derfor ud på en lang og farefuld rejse til Betlehem.