White Noise

InstruktionGeoffrey Sax

MedvirkendeMike Dopud, Keegan Connor Tracy, Ian McNeice, Michael Keaton, Chandra West, L. Harvey Gold, Amber Rothwell, Deborah Kara Unger, Sarah Strange, Nicholas Elia, Marsha Regis, Brad Sihvon, Mitchell Kosterman, Suzanne Ristic, Miranda Frigon

Længde101 min

GenreDrama, Drama, Gyser, Gyser, Thriller, Thriller

IMDbVis på IMDb

I biografen08/04/2005


Anmeldelse

White Noise

2 6
Der er et eller andet betryggende ved at vide at uanset hvilke frygtelige eller bizarre ting der måtte ske i verden, så sidder der et eller andet sted i Hollywood en manuskriptforfatter eller producer der leder efter en måde at tjene penge på det. Således er plottet i “White Noise” baseret på “electronic voice phenomena”, eller EVP, hvilket kort sagt er troen på at de døde kan kommunikere med os gennem audio og videooptagelser. Der findes således tusinder rundt om i verden der optager på livet løs i håb om at opfange de dødes beskeder.
I “White Noise” følger vi Jonathan Rivers, hvis kone Anna dør under mystiske omstændigheder. Midt i sorgen dukker en mand ved navn Raymond Price op. Han påstår at han har hørt fra Jonathans kone. Han har hørt hendes stemme på en lydoptagelse som han vil delagtiggøre Jonathan i. Jonathan bliver øjeblikkeligt fascineret af opdagelsen og inden længe optager han selv manisk læssevis af optagelser i håb om at høre flere beskeder.

Efterhånden tegner der sig et svagt billede af hvad det er Anna forsøger at sige, og ved hjælp af de oplysninger får Jonathan mulighed for at hjælpe andre der er i livsfare. Stemmerne han optager bliver dog mere og mere truende og Jonathan kommer i tvivl om præcist hvad det er han hører.

“White Noise” er en amerikansk gyser-thriller der, for en gangs skyld, ikke er baseret på et japansk oplæg. Den minder til gengæld periodevis en del om “Den sjette sans”.

Filmen starter ret interessant. Hele beskrivelsen af Jonathan og hans begyndende besættelse er godt formidlet, og også ganske tankevækkende. Han bliver opslugt af de morbide optagelser, og befinder sig efterhånden i en tilstand hvor han bruger mere tid i de dødes rige, end i det ægte liv der forekommer omkring ham, bl.a. i form af hans forsømte søn. Filmen leverer også et par effektive chok efterhånden som de aggressive stemmer og forvredne ansigter dukker op, men den vækker aldrig nogen egentlig frygt. Det giver et sæt i tilskueren og så er det glemt igen.

“White Noise” overbeviser i et stykke tid om at den er en intelligent psykologisk thriller, men det er den imidlertidigt ikke. Som handlingen skrider frem bliver den mere og mere ulogisk og selvmodsigende, indtil den når et yderst skuffende klimaks der synes at være taget direkte fra en billig gyserfilm.

Plottet virker også meget urimeligt flere steder undervejs. Der bliver brugt meget tid på at forklare at det kun er når man afspiller optagelserne af baggrundsstøjen, at man kan høre de dødes stemmer, man kan ikke høre det direkte, men hvordan kan det så være at gespensterne kan tale over mobiltelefoner m.m.? Hver gang Johnathan gør en ny opdagelse skifter stemmernes betydning – først er de stemmer fra det hinsides, så varsler, osv.. til sidst tvivler man på at der er nogen form for rød tråd overhovedet.

Hvis filmen ikke ender som en fuldstændig ligegyldighed, skyldes det først og fremmest Michael Keatons gode præstation. I denne rolle viser han endnu engang hvorfor han engang bar masken med de spidse ører i Batman filmene. Det er trist at han så sjældent er med i gode film. Denne gang er han det heller ikke.


Trailers

Kort om filmen

Savnet af en kær afdød kan være næsten umuligt at bære. Men det hjælper at få vished om, at de har det godt ‘på den anden side’. Arkitekten Jonathan så næsten sin tilværelse styrte i grus, da hans gravide kæreste Anna forsvandt og siden blev fundet død. Men da hun giver sig til kende gennem beskeder, såkaldte EVP’er, på tilsyneladende tomme bånd, føler han sig trøstet. Han føler også sin nysgerrighed blive pirret, for Anna fortæller ham ikke blot, at hun har det godt – hun fortæller ham tilsyneladende om ting, der ikke er sket endnu. Om ulykker, der ikke er indtruffet endnu. Hun giver Jonathan en mulighed for at skride ind og redde menneskeliv.

Men Annas eneste mulighed for at kende til disse ulykker er vel i virkeligheden, at hun står i kontakt med de kræfter, der forårsager dem. Ikke alt, der skjuler sig i den ‘hvide lyd’, er kærlige hilsner!