Words and Pictures
Udgivet 10. dec 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Er det overhovedet muligt for gode, lykkelige mennesker at lave stor kunst? Eller skal man være en lidende kunstnersjæl eller misantropisk særling for at ens værker kan gøre indtryk? Under meget af spilletiden ved visningen af “Words and Pictures” sad jeg og funderede på de spørgsmål. Der er nemlig ingen af de to hovedpersoner, der er specielt behageligt selskab. Ja, de er tydeligvis sindsygt intelligente og talentfulde, men jeg ville nødigt tilbringe en lang biltur sammen med dem.
Nu er Juliette Binoche og Clive Owen heldigvis både dejlige at se på og gode skuespillere, så de formår at tilføre lidt menneskelighed til de to karakterer. Særligt Binoche udmærker sig som en utroligt intens, uforsonlig, stædig og samtidig fortvivlet, tvetydig og desperat kvinde, der ikke ved, hvad hun skal gøre, men er for stolt til at bede om hjælp. Det er dog manuskriptet, der fortjener mest ros. Dialogen er blottet for knæfald til dogmet om naturlighed. Der er ingen mennesker, der taler som Jack og Dina i virkeligheden, men det er ikke desto mindre (eller måske endda derfor) en stor fornøjelse at opleve dem være veloplagt drillende og hyperintellektuelle, mens de skændes om forholdet mellem ord og billeder, og hvad der er vigtigst.
Det er synd. Heroppe i elfenbenstårnet kan vi nemlig godt lide en uforløst slutning. Der må godt være noget, vi kan nikke tænksomt over, mens vi langsomt stryger os i skægget. I stedet får vi en tandpastareklame af en slutning, hvis ukarakteristisk dårlige skuespil endda får mig til at mistænke skuespillerne for at have samme holdning til den som mig og derfor have forsøgt at gøre Harrison Ford i “Blade Runner” tricket efter. Det lykkedes desværre ikke for dem, slutningen ender med at være så letkøbt og banal, at det til en vis grad undergraver de højtravende pointer i resten af filmen.
Der, hvor “Words and Pictures” fungerer bedst, er når den pirker til karakterernes personlige dæmoner og sætter spørgsmål til, om deres kunst opstår som en konsekvens af eller på trods af dem. Resten lever på sin gode dialog og i spillet mellem Owen og Binoche. Hvis man så sætter sit ur, inden man går ind til filmen, og sørger for at forlade biografen før de sidste 10 minutter, så er det faktisk en fantastisk film. Så undgår man en dovent og umotiveret slutning, der virker, som om klappen er gået ned for instruktøren ved eksamensbordet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet