X-Files, The - Sæson 4

InstruktionJ.R. Orci, Vince Gilligan, Jerrold Freedman, William A. Graham, R.W. Goodwin, Ron Reedy, Rod Hardy, Peter Markle, Joe Napolitano, Tony Wharmby, Michael W. Watkins, Michael Lange, Cliff Bole, Jim Charleston, Larry Shaw, Thomas J. Wright, Rob Bowman, David Nutter, Frank Spotnitz, Daniel Sackheim, Chris Carter, David Duchovny, Kim Manners, Richard Compton

MedvirkendeDavid Duchovny, Gillian Anderson, Mitch Pileggi, William B. Davis, Steven Williams, Nicholas Lea, Brian Thompson

Længde1017 min

GenreSci-Fi, Sci-Fi, Action, Action, Drama, Drama, Gyser, Gyser, Thriller, Thriller, Fantasy, Fantasy

IMDbVis på IMDb


Anmeldelse

X-Files, The – Sæson 4

5 6
Da 4. sæson af “The X-Files” begyndte tilbage i efteråret 1996, kunne der ikke længere sættes spørgsmålstegn ved seriens enestående, globale popularitet. Afsnittene blev transmitteret næsten synkront verden over, og skuespillerne David Duchovny og Gillian Anderson havde affundet sig så meget med deres ikoniske, fiktive alter-egoer, FBI-agenterne Fox Mulder og Dana Scully, at de prisbelønnede aktører dagligt blev kaldt ved deres karakternavne. Seriens stab af begavede forfattere og producere belønnede fansenes tillid med føljetonens mest helstøbte sæson til dato. Fjerde årgangs utrolige mangel på fejltrin ville selv snarrådige Mulder og Scully formentlig have svært ved at forklare.
Sæsonen lægger ud med afsnittet “Herrenvolk”, der bygger videre på seriens centrale fortælling om det onde syndikats gådefulde samarbejde med rumvæsnerne. Sædvanen tro byder episoden på flere spørgsmål end svar, men forfatterne begyndte også at forbinde flere af de mange gådefulde handlingstråde, og det blev klart, at der vitterligt var en mening med al galskaben, og at de kreative hjerner bag “The X-Files” ikke bare improviserede deres vej igennem seriens efterhånden enorme væv af intriger og sammensværgelser. Ligesom Mulder og Scully fornemmede man, at deres utrættelige søgen efter sandheden muligvis kunne bære frugt.

Ugen efter sæsonpremieren vendte to af seriens mest velansete manuskriptforfattere, Glen Morgan og James Wong, tilbage med et brag. Sammen skrev de manuskriptet til “Home”, der ofte scorer mange point, når fans bedes om at udvælge deres yndlingsafsnit. Det er 45 af de mest vamle og chokerende, men samtidig også underholdende minutter, der nogensinde har prydet flimmerkassen. “The X-Files” var en af de første serier, som formåede at få tv-seancer til at ligne kostbare biograffilm, og “Home” er et af de bedste eksempler på dette. Denne teknisk gennemførte fortælling om en gruppe misdannede, morderiske brødre er uforglemmelig.

Som sædvanlig er der også en masse vidunderlige gæsteoptrædener. William B. Davis dukker endnu en gang op som den modbydelige cigaretrygende lømmel, og i “Musings of a Cigarette Smoking Man”, som blot er ét af sæsonens mange afsnit, der uden besvær kombinerer skarp satire med følelsesladet drama, lærer vi mere om den enigmatiske karakters fortid. Den undervurderede Tom Noonan leverer i “Paper Hearts” en pragtpræstation som en dømt barnemorder, der hævder at have myrdet Mulders lillesøster. Jodie Foster lægger stemme til en ondsindet tatovering i “Never Again”, og Nicholas Lea vender tilbage som den modbydelige Alex Krycek i “Terma” og “Tunguska”, som er mindst lige så intense og visuelt storladne som mange nyere Hollywood-thrillere.

Resten af mytologiafsnittene er ligeledes djævelsk opfindsomme og fængslende – især cliffhangeren, “Gethsemane”, der kommer med nogle chokerende afsløringer, som vender mange af publikums fordomme og forestillinger helt på hovedet, er fremragende. Men “The X-Files” har altid været bedst, når serien har stillet skarpt på karakterernes personlige dilemmaer og komplekse forhold, og da Scully får konstateret kræft halvvejs igennem sæsonen, skruer Duchovny og Anderson for alvor bissen på og demonstrerer evner, vi end ikke vidste, de havde. Intet under, at både skuespillerne og sæsonen som helhed blev belønnet med ombejlede Golden Globes.

VideoPræsenteret i 4:3 full screen format. Der er ingen forskel på kvaliteten af disse transfers og dem, som fulgte med den foregående udgivelse. Kontrasten er solid. Farvetemperaturen svinger af og til, men farverne virker aldrig drænede eller for mætte. Når objekter optræder foran velbelyste baggrunde afsløres af og til en smule edge-enhancement, og i nogle af de mørkeste scener figurerer der lidt udtværing, men man distraheres eller irriteres aldrig for alvor af nogen af delene. Mængden af gryn er minimal og overkommelig.
AudioLigesom udgivelsens 24 transfers er dens 24 lydspor nøjagtig lige så gode som dem, der fulgte med de forrige udgivelser. Dialogen, musikken og lydeffekterne kommer alt sammen klart og tydeligt igennem. Sporet har også en god bund, og når ProLogic-afvikling aktiveres, bliver baghøjtalerne godt udnyttet til at styrke seriens nervepirrende stemning. Især Mark Snows stemningsmættede musik gør indtryk, og der er endda enkelte nogenlunde panoreringer.
EkstramaterialeDokumentarerne, som følger med dvd-udgivelserne af “The X-Files”, bliver glædeligvis både længere og længere og bedre og bedre. “The Truth About Season 4” (24 min.) beretter især om sæsonens mytologiepisoder, Scullys kræft og det stærkt kontroversielle “Home”, som aldrig blev genudsendt på nogen alment tilgængelig tv-kanal i USA. Chris Carter har desværre ikke indtalt kommentarer til sæsonens afsnit i denne omgang, men der er inkluderet en håndfuld interessante, men meget korte interviews med flere af manuskriptforfatterne, som taler om specifikke afsnit. Tilsammen varer de ca. 12 min.

To afsnit kan ses med kommentarspor. Produceren og manuskriptforfatteren Frank Spotnitz kommenterer det følelsesbetonede afsnit “Memento Mori”, og forfatteren Vince Gilligan har indtalt kommentarer til “Small Potatoes”. Begge spor er både informative og underholdende, og det er tvivlsomt, om tilhængere har hørt alle anekdoterne tidligere.

Special-effects manden Paul Rabwin gennemgår brugen af effekter i seks klip fra forskellige episoder. Der er også ti slettede scener fra syv forskellige afsnit, som Carter har indtalt kommentarer til. Her er bl.a. et par interessante, saksede øjeblikke fra “Memento Mori”, hvor Scully besøges på skadestuen af sin bror. Fans vil nok finde et slettet kys mellem Scully og Mulder (en begivenhed, som så først kom til at finde sted mange år senere i serien) interessant. Ca. 13 minutters tv-reklamer og diverse uvæsentlige internationale klip runder pakken af.

Denne gang har SF Film i øvrigt trykt episodetitlerne på skiverne, så fans ikke længere er helt på herrens mark, når de skal finde ud af hvilke episoder, der befinder sig på hvilke discs.

4. sæson af “The X-Files” er formentlig seriens bedste, næstefter den mirakuløse 5. af slagsen, som udkommer herhjemme næste måned. Sæsonen er ligesom en udsøgt og velblandet godtepose – her er simpelthen noget for enhver smag: Nervepirrende uhygge, rendyrket spænding, fængslende drama og udsøgt komik. Serien ser desværre ikke nær så godt ud som de fleste nyproducerede tv-føljetoner gør på dvd, men kvaliteten af både skivernes transfer og DD2.0-lydspor er mere end acceptabel. Kvaliteten af ekstramaterialet overgår derudover kvantiteten. Hvis du allerede har købt de tre forrige sæsoner, hvorfor så stoppe nu?


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

FBI-agent Fox Mulder forsøger at forholde sig til sin mors mirakuløse overlevelse og mordet på den mystiske meddeler. Alex Krycek og Max Fenigs tilbagevenden overskygges af Scullys alvorlige sygdom. Men til trods for, at den tilsyneladende uendelige række af tragedier styrker Mulders tro på en statslig sammensværgelse, går det også op for ham, at hans søgen efter sandheden er ved at blive livsfarlig for alle dem, han holder af.