Yamakasi

InstruktionAriel Zeitoun

MedvirkendeChâu Belle Dinh, Williams Belle, Malik Diouf, Yann Hnautra, Guylain N'Guba-Boyeke, Charles Perrière, Laurent Piermontesi, Maher Kamoun, Bruno Flender, Afida Tahri, Amel Djemel, Nassim Faid, Frédéric Pellegeay, Gerald Morales, Pascal Léger

Længde91 min

I biografen28/06/2002

Yamakasi

2 6
FilmenEn ting er sikkert. ”Yamakasi” er den dårligste idé franskmændene har fået siden de besluttede sig for at spise snegle og frøer og så opfinde mimerne! Filmen er blottet for handling, og den eneste grund til at man ikke slukker for dvd-afspilleren er de flotte stunts der er med i filmen – men selv de kan til tider virke for anstrengende, og så ser det skidt ud.

Filmen er egentlig en slags spin-off til de populære “Taxi”-film, uden dog at have direkte forbindelse til dem, udover selvfølgelig Luc Besson og Virginie Silla, som begge arbejde på “Taxi 2”. Ninja-scenerne fra “Taxi 2” fascinerede mange og fik en del ros, og de var nu også ret fede. Man besluttede sig så for at bygge lidt videre på den stil – og nogen tid senere kom man op med “Yamakasi – Les samouraï des temps modernes”, de moderne samuraier – en historie om et broderskab. Det kunne have været forvandlet til en god og flot historie, men i stedet koncentrerede man sig alt for meget om de enkelte stuntscener, og det kom historien i filmen til at lide gevaldigt under.

I korte træk handler filmen og en gruppe unge mænd fra Paris, med det tilfælles at de ikke har franske rødder. Alle har de anden etnisk herkomst, noget der kan gøre livet ret så besværligt i Paris – især hvis man ikke lever efter de forskrevne love og regler. De har sammen dannet et broderskab, hvor man fordriver tiden med spektakulære stunts, i form af at klatre på højhuse. Det er dog ikke alle der er tilfredse med det – især ikke politiet som indleder en storstilet klapjagt på de unge drenge. Alt sammen noget der fascinerer de små drenge i kvarteret, og Yamakasi’erne bliver også hurtig en slags forbilleder for de små, som også vil være Yamakasi’er når de bliver store.

En dag hvor børnene leger Yamakasi’er i skolen, går det dog galt. En dreng med en hjertefejl bliver under pres lokket til at klatre op i et træ, men hjertet kan ikke klare det, og drengen falder ned og bliver indlagt på hospitalet. Familien til den lille dreng får at vide at drengen har brug for et nyt hjerte hurtigst muligt for at overleve. Det er desværre ikke så ligetil, da et nyt hjerte koster mere end de nogensinde vil kunne skrabe sammen.

Selvfølgelig bliver Yamakasi’erne bebrejdet for uheldet, og deres samvittighed presser dem så ud i kriminalitet. De vil stjæle penge fra rige læger, så drengen kan få det nye hjerte. Det hele er bare ikke så ligetil, især ikke når politiet konstant ånder dem i nakken.

Det lyder alt sammen meget spændende, lidt ala “De syv samuraier” møder “Robin Hood”, men filmen bliver hurtigt alt for kedelig, og man indser at det jo slet ikke er det filmen handler om – men i stedet kun er et påfund for at smide de akrobatiske Yamakasi’er ud i den ene halsbrækkende situation efter den anden. Filmen ligger dog heller ikke ligefrem skjul på det faktum. Et godt eksempel er i starten, hvor politiet har en briefing omhandlende de berygtede Yamakasi’er – hvor man får alle deres superevner og ”kaldenavne” at høre… og der bliver smurt tykt på, så briefingen minder mere om en Nike Air reklame end en egentlig politi briefing.

Filmen minder på mange måder om “Taxi”-filmene. Det er igen 2. generationsindvandrere der har hovedrollerne, og de trodser igen det fine franske borgerskab – som også denne gang bliver fremstillet ret så inkompetente. Det er lidt for monotont og generaliserende og jeg havde forventet lidt mere nytænkning. Skuespillet fejler ikke det store… der er ikke rigtig noget. Det er forholdsvis ukendte skuespillere, men da filmen ikke har den store dialog eller skuespil, mærker man overhovedet ikke til det. Den er utrolig flot koreograferet, stuntscenerne er ret flotte, men man kan ikke lade være med at smågrine, når det en gang imellem bliver for fantastisk.

Men det er jo selvfølgelig ikke ensbetydende med at filmen ikke kan ses, det går jo fint for Hollywood, og “Taxi”-filmene klarede sig også ret godt. Men den skal kun ses som halvanden times tidsfordriv, og jeg håber bestemt ikke at filmselskabet beslutter sig for at følge op med en fortsættelse. Det er der overhovedet ikke grobund for – der var ikke engang historie nok til en etter.

VideoDer er ikke så meget at komme efter, det er et udmærket transfer. Selve billedet er i Anamorphic Widescreen med en 2.35:1 Aspect Ratio.
AudioDet er en ganske god lydside, og der er både Dolby Digital og DTS at vælge imellem – begge franske selvfølgelig, og ikke overraskende så er der mest bund og lydfylde på DTS sporet.

Det er rart at se et DD og DTS spor på selv en lille film som denne, ikke fordi at filmen havde behøvet et DTS lydspor, men man har i de mindste muligheden for at vælge selv.

Ekstra materialeDet er en ret tynd udgivelse hvad ekstra materiale angår.[list]

• “Yamakasi profiles” – biografier af de syv moderne samuraier fra filmen. Alle biografierne indeholder en kort featurette med udvalgte scener fra filmen hvor de er med. De indeholder desværre ikke noget information om selve skuespillerne – kun karaktererne de spiller i filmen.
  • “The making of Yamakasi” – en 10 minutters “behind the scenes”-featurette som kort går bag om filmen. Den er ikke endvidere interessant, men det er selvfølgelig bedre end ingenting.
  • “Trailers”[/list]Det er desværre ikke det store denne udgivelse kan præsentere. Skulle man være helt sindsygt begejstret for filmen, så findes der er en fransk region 2 udgivelse med lidt mere ekstra materiale – den version er dog højst sandsynligt ikke tekstet.
  • Der er ikke så meget at sige om filmen, og jeg vil da heller ikke opfordre folk til at købe den, medmindre man synes at “Taxi”-filmene er Oscar-materiale. Men den vil helt sikkert falde i manges smag – det er en film der hovedsageligt henvender sig til et publikum af drenge imellem 10-16 år, og så dem hvor action er vigtigere end historie. Jeg var en anelse skuffet.

Yamakasi handler om en flok unge mænd fra Paris, alle fra forskellige baggrunde, som springer fra, over og på bygninger for sjov. Da en ung mand med svagt hjerte prøver på at lave et Yamakasi-stunt, men mislykkes og ender på hospitalet, beslutter de “rigtige” Yamakasi’er sig for at skaffe de mange penge, der er nødvendige for en hjerteoperation. Yamakasi har ekstremt flotte action-scener, og manuskriptet er skrevet af Luc Besson, som også har produceret filmen.