Efter filmens åbningsminutter dør tempoet en anelse, men under filmens sidste akter gælder det om at holde godt fast på hat og briller. Jaguar Paws langvarige flugt udgør god underholdning, men klicheerne står dog i kø, og på trods af flere nervepirrende momenter og intense opgør, så ender det hele med et lidt ufyldestgørende antiklimaks, der samtidigt virker en anelse påklistret. I modsætning til filmens bedårende facade og formidable actionscener savner Gibson og Farhad Safinias manuskript lidt bid.

Man kan sige, hvad man vil om Mel Gibson, og der er blevet sagt meget siden den skæbnesvangre dag 28. juli sidste år, hvor instruktøren blev anholdt for spritkørsel, før han pludselig fik et antisemitisk anfald, der har efterladt et uudsletteligt ar på mandens image. Men “Apocalypto” bør ses og fortjener at blive set som et fuldstændig selvstændigt værk uafhængigt af dens instruktørs personlige eskapader. Gibson er unægteligt en filmmager fra isse til tåspidserne, og “Apocalypto” er mandens indtil videre mest helstøbte, gennemførte spillefilm og forhåbentlig lang fra hans sidste.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 pulse83 17 år siden

"Apocalypto" er mandens indtil videre mest helstøbte, gennemførte spillefilm...

Hvad så med Braveheart? Og Passion for den sags skyld?

Personligt finder jeg Apocalypto aldeles fremragende. Af de tre film Gibson har instrueret, er det dog den jeg er mindst glad for. Apocalypto er hamrende smuk, brutal og medrivende underholdning af højeste karat, men som anmelder også nævner, mangler historien noget mere dybde. Kan man se bort fra det, er det en næsten perfekt film, der fungerer fuldstændigt inden for dens præmisser. Gibson har nu lavet tre, IMO, mesterværker og ryger fluks ind på min liste over favorit-instruktører. 5/6

God anmeldelse, iøvrigt! :)
Excuse me, Flo!
Gravatar

#2 chuck 17 år siden

#1 Tre film? Du glemmer mesterværket Manden uden ansigt ;)

Apocalypto synes jeg også er hans bedste film. Gibson kan gå hen og blive en rigtig interessant størrelse i amerikansk film, da han har kapital til at finansiere sine egne projekter, hvor han ikke skal stå til ansvar overfor nogle hjernelamme producenter. Apocalypto på engelsk ville have været en katastrofe, men en idé som en producent/producer sagtens kunne have tvunget igennem.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#3 pulse83 17 år siden

#2 Ja, ved godt han også har lavet The Man Without a Face, men den har jeg ikke set, så den tæller ikke. Det er kun film som jeg har set der eksisterer. ;)
Excuse me, Flo!
Gravatar

#4 wiseguy 17 år siden

Øv! kun 4 stjerner! havde håbet på lidt mere!! vil dog først læse anmeldelsen, når jeg har set filmen på fredag. Glæder mig nu stadig som et lille barn, det er nok den film, jeg har set allermest frem til det sidste halve år!
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#5 filmz-raga_muffin 17 år siden

Filmen er et genialt mesterværk, hvis I spørger mig! Den er original! Den er blodig som ind i ... dog... Men det er det, der skal til, for at have en effektfuld film i den genre!

5/6 fra mig af!
Gravatar

#6 wiseguy 17 år siden

Yeah! flere af de 5/6 ratings!! det er deroppe, jeg forventer, at den ligger :o)
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#7 filmz-d4||3 17 år siden

Goooo gibs :P
Gravatar

#8 The Insider 17 år siden

#1, jeg kunne til dels godt lide Passion - solidt filmisk håndværk. Og selv Manden uden ansigt synes jeg er glimrende - et velstøbt og egentlig ret rørende drama. Men Braveheart synes jeg faktisk er decideret ringe og utvivlsomt den mest overratede film til dato :-)
War. War never changes.
Gravatar

#9 chuck 17 år siden

#8 Freedoom ;)
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#10 filmkorn.dk 17 år siden

Braveheart er da helstøbt. Fantastisk!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: