“Armadillo” er visuelt ualmindelig flot, og dens fremtræden er på mange måder lige ud af en amerikansk krigsfilm, så man næsten forventer at høre John Fogerty skråle “Fortunate Son” på lydsiden. Vi er vidne til en ualmindelig fremragende dokumentar, der som få formår at bringe os tæt på soldaternes hverdag, og som efterlader et uudsletteligt indtryk.

Uden fortællerstemme lykkes det at formidle beretningen om soldaterne, så de enkelte folk bliver individuelle og vedkommende personer. Man ser dem som de store knægte, der er draget af sted mindre af pligtfølelse end af længsel efter eventyr og spænding. ”Det er lidt ligesom fodbold. Det ville være surt at træne uden nogensinde at spille en rigtig kamp,” forklarer en af de unge fyre. Ja måske, men det er de færreste fodboldkampe, der efterlader døde dyr, soldater og civile i deres slipstrøm.

Filmz TV har talt med instruktøren bag “Armadillo”. Du kan se interviewet her.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Twister 13 år siden

Fedt at høre filmen lever op til forventningerne! Har selv bestilt billetter til imorgen. Udemærket anmeldelse, kunne dog godt have tænkt mig at høre lidt mere om filmens visuelle udtryk. Men ganske ok anmeldelse :)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#2 Twister 13 år siden

Fedt at høre at filmen lever op til forventningerne. Har selv bestilt billetter til imorgen. Kunne godt have tænkt mig at høre lidt mere om filmens visuelle udtryk. Men ellers en ganske udmærket anmeldelse :)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#3 Twister 13 år siden

Klasse film. Klar 6/6'er. Bedste danske dokumentar jeg nogensinde har set. Fremragende indblik i livet som dansk soldat i krig samt en fantastisk visuel såvel som auditiv side. Ganske enkelt fremragende film.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#4 cyberzed 13 år siden

Første indtrykket er at jeg meget godt kan lide den...men jeg giver den ikke mere end 4/6 da jeg synes de mangler nogle meget store elementer af det at være udsendt soldat. Der er ikke nogen tvivl om at de gerne vil have os til at se hvad det er soldaterne rejse afsted for, samt hvad der former dem. Det er dog ikke kun kamphandlingerne der former dem, der mangler et meget stort aspekt af lejrkulleren som man får før eller siden som udsendt...om det er på Balkan, Irak, Cypern eller i Afghanistan, den er dog noget mere besværlig at dokumentere på film.
Det tekniske er så i top som det kan være situationerne taget i betragtning, jeg fangede mig selv flere gange i at sidde og lægge mærke til mange fede vinkler. Endda var der et tidspunkt jeg tænkte at det mindede lidt om den klassiske forside fra National Geographic med den lille pige (mener dog hun var fra Indien, men der var en vinkel der kunne skabe relation til det for mig i hvert fald).
Musikalsk er underlægningen meget god langt hen af vejen, der var et enkelt stykke hvor jeg synes musikken var lidt fejl i forhold til handlingen. Det er meget stemningsfuldt, men om det matcher Afghansk stil eller om det er noget andet (hvilket jeg har en anelse om at det er) skal jeg ikke gøre mig endegyldig dommer over.
Toldberegneren: http://cyberzed.dk/told.html - I'm blogging this: http://cyberzed.dk/
Gravatar

#5 filmz-Bruce 13 år siden

Armadillo armadillo ..... armadillo.
Armadillo armadillo ..... armadillo.
Armadillo armadillo ..... ar ar ar armadillo. I say a rock me armadillo!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 weebs 13 år siden

Bruce (5) skrev:
Armadillo armadillo ..... armadillo.
Armadillo armadillo ..... armadillo.
Armadillo armadillo ..... ar ar ar armadillo. I say a rock me armadillo!


Haha - FalcoBruce im Haus! :D
"På en førstegangsbesøgende filmnørd virker denne tråd måske fremmed og skræmmende" -davenport
Gravatar

#7 filmz-Bruce 13 år siden

#6 Skade! Jeg skal bare høre "Arma / Ama" så popper den melodi altid op. :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 The Insider 13 år siden

#5, ekstra nummer!! Ekstra nummer!! Ekstra nummer!!

Angående filmen syntes jeg også, den var fremragende. Men der var visse scener, jeg følte var alt for iscenesatte - inklusive (bare rolig, den bliver vist i traileren, ingen spoiler) scenen, hvor en soldat tager et bad hjemme i DK og ser trist ud, mens vandet løber ned ad ansigtet, og der klippes til close-up osv.
War. War never changes.
Gravatar

#9 filmz-Fairytale 13 år siden

Armadillo... i'm a dildo :D
Gravatar

#10 myshkin 13 år siden

6/6

Barsk og deprimerende, men forbandet god dokumentar. Så den her i dag i Grand med min bror og vi gik ud bagefter på Rådhuspladsen. Så sidder vi ned og snakker om filmen og så kommer det på breaking news skiltet nyhed om endnu en dansk soldat slået ihjel.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous

Skriv ny kommentar: