At tænke over sin egen eksistens, imens Harrison Ford jagter en arisk action-replikant i form af Rutger Hauer, er en af de største filmfornøjelser, jeg igen har haft. Eller måske er det første gang, jeg har set den? Hvordan har jeg fået mine erindringer om den? Hvad ville René Descartes have svaret til det? Jeg ved dog, at “Blade Runner” findes, og derfor gider jeg tænke på, skrive om og se film til den dag, mine minder hører op.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MystiskeMox 8 år siden

Super god film, men jeg savner i den grad et bud på om Final Cut er den bedste version af de som findes. Jeg mindes engang at have set en gennemgang af hvilken version der var bedst (måske endda herinde), men kan ikke huske konklusionen mere.
Gravatar

#2 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#1 Det er officielt syv forskellige versioner (Wiki-link), men ret beset så er det kun imellem 1982-versionen og de senere Directors/Final-cut-versioner, hvor der er de afgørende forskelle. Primært er det spørgsmålet om 'Happy end' eller ej. Det er afgjort de senere versioner, der er bedst, der hvor Ridley Scott fik det mere, som han ville. Personligt kan jeg ikke se forskel på Directors Cut og Final Cut.

Vil dog klart anbefale den nyrestaurerede version, der i Imperial, hvor jeg så den, ser så godt ud.
Gravatar

#3 Morpheus 8 år siden

Jeg har aldrig set filmen før, så jeg glæder mig overordentligt meget til at se den på tirsdag i Aalborg Biocity!
Gravatar

#4 rauhe 8 år siden

Er der nogen der har en oversigt over hvor filmen går? Jeg kan kun finde den i de (3) store byer :-(
Gravatar

#5 Baby Strong 8 år siden

Meget lækkert at du nævner Descartes. Jeg synes dog, at filmen netop mangler Descartes - eller der er ikke nok. Spørgsmålet/usikkerheden om ens eksistens ift. om man er menneske eller replikanter, måtte for min skyld gerne have fyldt meget mere i historien. Hvis de havde lagt lidt mere vægt på historien, ville den have været en af de ultimative klassikere (for mit vedkommende).
Gravatar

#6 MystiskeMox 8 år siden

Falske Directors Cut

Jeg fandt dette omkring The Final Cut, det mest interessante er vel at der blev sendt et falsk directors cut i sin tid.

http://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/blade-runner-fi...
Gravatar

#7 Jack Slater 8 år siden

Jeg er lige kommet hjem fra biffen, dejligt endeligt at se sin yndlingsfilm på det store lærred. En ting som slog mig, er hvor flot filmen egentligt er, det er næsten som om at den kunne være lavet igår, ingen special-effects viser alder osv.

6/6 selvfølgelig :)
Gravatar

#8 Gasivodo 8 år siden

Hvem er I Filmz? Og hvordan ved I dette er The Final CUT?

..fantstisk film.. og i mit univers bliver den ved.. indtil jeg ikke "bliver ved"..
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#9 Business Monkey 8 år siden

Som selverklæret fænomenolog vil jeg altid have en beef med Descartes, men samtidig ville en fænomenologisk inspireret 'Blade Runner' ikke have den spændende præmis til at begynde med...

Kan kun sige at det er en utrolig sanselig film, der samler så mange af filmmediets unikke egenskaber, alle eksemplificerede i utroligt vellavede udgaver, i en unik perle af en film.

Intet mindre end et mesterværk, som kun er blevet bedre i sin Final Cut udgave.
Gravatar

#10 lassep 8 år siden

Den blev set i biografen også selv om man 5 disc blu-ray versionen til at stå på hylden. Sådan en film fortjener at blive set på det store lærred.

Skriv ny kommentar: